Jump to content

båtvarmer i Albin Vega

Albinisten

Recommended Posts

Vi har bestämt oss for og gå till anskaffelse av en varmer i båten, vi går for en diesel varmer som sprer varm luft via slanger/rør. Det står mellom webasto og ebersprecher, men vi klarer ikke og lande på hvilken størrelse/hvor kraftig apparat en trenger i en båt av denne størrelse. Albin Vega er en båt på 27 fot.

Dette er ikke ment som en diskusjonstråd for og fortelle hverandre hvorfor men IKKE bør velge en dieselvarmer osv. Til dette finnes det andre tråder. Vi er ute etter svar og tips på vårt konkrete spørsmål. Skriver dette sistnevnte fordi nettopp dette så altfor ofte skjer i diverse nettforum rundt om.

Har montert Eberspächer D2 bl. annet i seilbåt opp til 31 fot og dette har fungert utmerket sen høst og tidlig vår i Oslofjord området. Anbefaler å finne en forhandler/serviceverksted du stoler på og som har tilstrekkelig produktkunnskap, og kjøpe det merket han forhandler. Før eller siden trenger du hjelp og da er det bra å ha noen og forholde seg til. Hver netthandel er en spiker i kista til serviceverkstedene og til slutt er det ingen igjen. Se hva som har hendt med radio/ tv verkstedene.

Har en Webasto dieselvarmer i min Nidelv 24. Husker ikke i farta typen, tror det er 2000 eller 3000 eller noe slikt. Den varmer utmerket når jeg er på tur, også om vinteren. Men jeg har aldri brukt den mens båten ligger i havn, kun når den kjører. Jeg har bare ett batteri om bord, et 70A AGM-batteri som sto i båten når jeg kjøpte det, og det har fungert utmerket til mitt bruk ettersom jeg ikke har så mye annet som bruker strøm i båten.

Men jeg har aldri brukt Webastoen mens båten har ligget i havna med avslått motor, så jeg vet ikke hvor mye batterikapasitet Webastoen krever da for å varme, og hvor lenge jeg kan ha den på.

Dette med kraftig varmer som da blir gående på "for lav styrke" som fører til soting og slitasje har jeg lest flere steder så jeg regner med det er hold i påstanden. Tar uansett en runde rundt hos de forskjellige utstyrsbutikkene her på østlandet og hører hva de har og si for så og gjøre opp status. Helt enig med deg I.M.S.: Er opptatt av at vi kan forholde oss til en fysisk butikk med god produktkunnskap og eget serviceverksted evt. at de har avtale med serviceverksted, er ingen utprega tilhenger av netthandel.

• 2 uker senere...

Da er Eber`n installert, montert og prøvekjørt. Det har tilsynelatende gått bra, men noen spørsmål dukker ofte opp når man har gjort noe man ikke kan/kunne for første gang :confused: !

Jeg starta opp etter beskrivelse i manualen og varmern svarte med og jobbe seg opp, etter ikke veldig lenge gikke vifta og jeg kunne smått begynne å kjenne luft i varmerøret i forrpiggen. Etter en liten stund til (30-60 sek) kom det tikke/klikke lyder fra varmern og det første som slo meg var at det var ett relè eller bryter etc. som slo inn. Det varte kanskje ikke så veldig lenge før det ble svakere for så og forsvinne helt. Jeg kjente etter på selve varmern og den var ikke veldig varm og ikke lukta det noe spesielt i skottet hvor varmern er montert så jeg lot det stå og jobbe. Denne tikke/klikke lyden kom tilbake senre også, jeg kjente, lukta og så etter da også, men ingenting annet virka unormalt. Etter noen få minutter fikk jeg varm luft gjennom røret inn i båten og regulatorn fungererte som beskrevet i manualen den også. Jeg synes det var en svak lukt av varm plast (ikke brent, men varm) inne i båten etter hvert og at dette kom fra varmerøret. Dette med plastikk lukta, er det rett og slett pga av første gangen jeg kjører den og den bare trenger og "gå seg til"? Så var det denne klikkelyden, nokså rask; klik-klikk-klikk med litt under ett sekund mellom "klikka".

Er alt som det skal?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...