Albinisten Startet 1.Februar.2015 Link til dette innlegget Startet 1.Februar.2015 Vi har bestämt oss for og gå till anskaffelse av en varmer i båten, vi går for en diesel varmer som sprer varm luft via slanger/rør. Det står mellom webasto og ebersprecher, men vi klarer ikke og lande på hvilken størrelse/hvor kraftig apparat en trenger i en båt av denne størrelse. Albin Vega er en båt på 27 fot. Dette er ikke ment som en diskusjonstråd for og fortelle hverandre hvorfor men IKKE bør velge en dieselvarmer osv. Til dette finnes det andre tråder. Vi er ute etter svar og tips på vårt konkrete spørsmål. Skriver dette sistnevnte fordi nettopp dette så altfor ofte skjer i diverse nettforum rundt om. Sitér dette innlegget Link to post
Lucky Silver Svart 1.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2015 I hvilken del av landet båten skal brukes, og til hvilke årstider, er greit å vite før det foreslåes noe :) Sitér dette innlegget Link to post
Albinisten Svart 1.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2015 I den kalde årstiden blir båten kun brukt i Oslofjorden, neppe lenger sør enn til Moss. Men til forskjell fra foregående år så har vi nå begynt å bruke den litt som en hytte i havna også på vinterstid. De verste kuldeperiodene blir den muligens liggende tom, man aldri si aldri... Sitér dette innlegget Link to post
tombok Svart 1.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2015 Er skroget isolert på noe vis? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 1.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2015 Holder muligens med en D2 Eber... Forsøk med en vifteovn på 2kw på fullt, vist det holder på det kaldeste, så holder en D2.. Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 1.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2015 Har montert Eberspächer D2 bl. annet i seilbåt opp til 31 fot og dette har fungert utmerket sen høst og tidlig vår i Oslofjord området. Anbefaler å finne en forhandler/serviceverksted du stoler på og som har tilstrekkelig produktkunnskap, og kjøpe det merket han forhandler. Før eller siden trenger du hjelp og da er det bra å ha noen og forholde seg til. Hver netthandel er en spiker i kista til serviceverkstedene og til slutt er det ingen igjen. Se hva som har hendt med radio/ tv verkstedene. Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 1.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2015 Har en Webasto dieselvarmer i min Nidelv 24. Husker ikke i farta typen, tror det er 2000 eller 3000 eller noe slikt. Den varmer utmerket når jeg er på tur, også om vinteren. Men jeg har aldri brukt den mens båten ligger i havn, kun når den kjører. Jeg har bare ett batteri om bord, et 70A AGM-batteri som sto i båten når jeg kjøpte det, og det har fungert utmerket til mitt bruk ettersom jeg ikke har så mye annet som bruker strøm i båten. Men jeg har aldri brukt Webastoen mens båten har ligget i havna med avslått motor, så jeg vet ikke hvor mye batterikapasitet Webastoen krever da for å varme, og hvor lenge jeg kan ha den på. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
ingelinn Svart 1.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2015 Har ville valgt D2 eber som er en god varmer. som nevnt i tidligere tråder så er det ikke lurt med en for stor varmer pga. den vil bli å nermest bare å gå på trind 1 som igjen vil føre til soting. har selv en D4 i min 33 fots seilbåt der den er i grenseland til for efektiv (bruker båten om vinteren også) Sitér dette innlegget Link to post
Albinisten Svart 1.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2015 Dette med kraftig varmer som da blir gående på "for lav styrke" som fører til soting og slitasje har jeg lest flere steder så jeg regner med det er hold i påstanden. Tar uansett en runde rundt hos de forskjellige utstyrsbutikkene her på østlandet og hører hva de har og si for så og gjøre opp status. Helt enig med deg I.M.S.: Er opptatt av at vi kan forholde oss til en fysisk butikk med god produktkunnskap og eget serviceverksted evt. at de har avtale med serviceverksted, er ingen utprega tilhenger av netthandel. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 1.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2015 Har en eber D4 i en 24foter motorbåt med kalesje, kanskje litt mye men syns det er deilig og slippe å ha varmern på fullt hele tiden pga støy.. Kjører den alltid opp på full styrke i 10 min før jeg stopper den. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 1.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2015 En d2 er vel mer monteringsvennlig, mindre størrelse og mindre slangediameter. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 1.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2015 -så er det jo det med antall dyser.. Sitér dette innlegget Link to post
Albinisten Svart 13.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2015 Da er Eber`n installert, montert og prøvekjørt. Det har tilsynelatende gått bra, men noen spørsmål dukker ofte opp når man har gjort noe man ikke kan/kunne for første gang ! Jeg starta opp etter beskrivelse i manualen og varmern svarte med og jobbe seg opp, etter ikke veldig lenge gikke vifta og jeg kunne smått begynne å kjenne luft i varmerøret i forrpiggen. Etter en liten stund til (30-60 sek) kom det tikke/klikke lyder fra varmern og det første som slo meg var at det var ett relè eller bryter etc. som slo inn. Det varte kanskje ikke så veldig lenge før det ble svakere for så og forsvinne helt. Jeg kjente etter på selve varmern og den var ikke veldig varm og ikke lukta det noe spesielt i skottet hvor varmern er montert så jeg lot det stå og jobbe. Denne tikke/klikke lyden kom tilbake senre også, jeg kjente, lukta og så etter da også, men ingenting annet virka unormalt. Etter noen få minutter fikk jeg varm luft gjennom røret inn i båten og regulatorn fungererte som beskrevet i manualen den også. Jeg synes det var en svak lukt av varm plast (ikke brent, men varm) inne i båten etter hvert og at dette kom fra varmerøret. Dette med plastikk lukta, er det rett og slett pga av første gangen jeg kjører den og den bare trenger og "gå seg til"? Så var det denne klikkelyden, nokså rask; klik-klikk-klikk med litt under ett sekund mellom "klikka". Er alt som det skal? Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 13.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2015 Klikket er sikkert pumpa.tikk tikk tikk tikk.. Til og bli sprø av.. Måtte lage noe rundt den så det blir stilt.Lukta forsvinner etterhvert :-) Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 13.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2015 Så,ja alt er som det skal :-) gratulerer med varmer,fine greier :-) Sitér dette innlegget Link to post
Albinisten Svart 13.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2015 Flott! Var egentlig ikke veldig bekymra for at det var noe galt, men greit og høre litt rundt. Takker for svar! Da er det strekking og kobling av ledning til lanterner og påhengern på en liten service så er vi klare for og starte sesongen tidlig! Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 13.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2015 Alltid en egen lukt når en starter de opp for første gang, den forsvinner etter litt bruk... Når det gjelder pumpen til varmeren, så kan de lønne seg og montere den slik at den ikke forplanter lyden mot skott,skrog som leder lyden inn i cabinen.. Sitér dette innlegget Link to post
Albinisten Svart 13.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2015 Kom forresten på en ting til, jeg har lest at disse varmerne skal ha flere trinn. Er ikke i båten nå, men kan ikke huske at regulatoren besto av noen symboler hvor dette kom klart frem. Hvordan stiller jeg inn dette? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 13.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2015 Er usikker på om du har samme styrings display som meg, jeg har en D4. På min stiller du bare inn ønsket temp, så styrer brenneren selv hvilket trinn som trengs for den aktuelle tempen. Er fire trinn på min D4, og en hører det både på vifte hastigheten, og dieselpumpen hvilket trinn brenneren er på. Sitér dette innlegget Link to post
Albinisten Svart 13.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2015 Regulatoren er en 801, digitalt display. Sitér dette innlegget Link to post
BMF Svart 14.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2015 Sitér dette innlegget Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig Link to post
Albinisten Svart 14.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2015 ok, så "effekttrinnene" regulerer en da altså bare ved å stille temperaturen høy eller lav? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 15.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2015 Regulatoren er en 801, digitalt display. Ja, det er samme display.. Du setter tempen, og varmeren bestemmer hvilken effekt den kjører med i forhold til ønsket temp... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.