Jump to content

Testing av sanitærvæsker

tobixen

Recommended Posts

Jeg har lenge hatt lyst til å starte et lite miniprosjekt for testing av sanitærvæsker - og det er mulig at det blir tid ila februar. Foreløbig ønsker jeg innspill på testmetodikk. Her er tanken min:

* få tak i et titalls kanner på 4-5 liter, typisk vindusspylevæskebokser e.l. (hvor får man enkelt tak i dette? I Tromsø var det en samlecontainer for tomme vindusspylevæskekanner utfor Biltema, finnes det noe tilsvarende i Oslo?)

* Kannene skylles, vaskes med soda og skylles grundig. Eller er det tilstrekkelig å bare skylle dersom kannene bare har vært brukt til vindusspylevæske?

* Kannene fylles halvveis opp med innhold, så lar man lokket stå på halvt tilskrudd og lar det stå i et par uker, fortrinnsvis i romtemperatur og helt mørkt. Gir dette en god simulering av forholdene i en typisk septiktank?

* I første fase tenker jeg å bare teste sjøvann - sjøvann i seg selv pleier å lukte temmelig ille dersom det får stå innesperret i en stund. Ser det an om jeg "tør" å utvide til andre blandinger, som sjøvann + urin, faktisk innhold fra septiktanken, ferskvann pluss septik ...

* Én kanne skal være uten sanitærvæske i det hele tatt. På resten av kannene doseres det sanitærvæske ihht bruksanvisningen på pakken. Kannene merkes med bokstaver, "fasit" holdes skjult, og i tillegg til at jeg selv sniffer på kannene, får jeg en 3-4 uavhengige observatører til å sniffe på kannene etterhvert (noen frivillige?).

Sanitærvæsker tenkt testet:

* Klorin

* Biltemas sanitærvæske

* "Green Viking"

* Europris' sanitærvæske

* Andre?

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Kannene merkes med bokstaver, "fasit" holdes skjult, og i tillegg til at jeg selv sniffer på kannene, får jeg en 3-4 uavhengige observatører til å sniffe på kannene etterhvert (noen frivillige?).

De frivillige burde få en pris for å ofre seg for dette :lol: Men kred til deg for et godt forsøk, blir spennende å følge med på testen!

Men har du tenkt på dette med miljøet i samme slengen, hvilke væsker som er mest heldige for naturen å slippe ut? Tenker da på slikt som Green Wiking som visstnok skal hjelpe biologisk på de areobe bakterienes nedbrytning av dritten, mens enkelte av de blå væskene skal drepe bakterier og lukt (overdose med parfyme)? Kan bli interessant å se hvilke som fungerer best mot lukt. Selv tenker i utgangspunktet at en suppe med biologisk nedbrytning gir meg mindre moralske kvaler å pumpe ut enn en blanding av kjemisk bakteriedrepende parfyme (med tanke på blant annet diskusjonen om svenskekysten og andre ømfintlige farvann).

Redigert av Hakkannen (see edit history)

Thetford

Sanitærvæske Aqua Kem Blue

Merket som miljøvennlig, den grønne til Thetford er sikkert ennå mer miljøvennlig, men vet flere har vært misfornøyd med denne.

Uansett flott at noen har tatt tak i dette og er villig til å teste de forskjellige merkene. Ihvertfall viktig at de mest brukte merkene blir med, for om konklusjonen etter ferdig test blir at et stoff som er miljømessig viser seg å være av de beste vil jo flere gå over til dette og det blir jo topp.

Som regel finner en jo noe en syns funker og holder på det, så heia tobixen, godt tiltak :-)

Aqua Kem Blue er vel muligens med giftstoffer. Står ingenting på http://www.thetford-europe.com/product/aqua-kem-blue/ - men på FAQ'en der står det ...

What is the difference between Aqua Kem Blue and Aqua Kem Green?

Aqua Kem Green is a toilet fluid with biological action, is environmental conscious, can be emptied in a septic tank (Test ISO 11734). Aqua Kem Blue is our best selling and known product and has a more powerful performance, therefore it lasts 4 to 5 days with average use. It freezes below -5 degrees Celsius. (...)

Jeg fant HMS-datablad for Aqua Kem Blue - http://webserver.flak.no/vbilder/06654.pdf

"Miljøfarer: Konsentrert produkt er farlig for akvatiske organismer, kan forårsake langsiktige uheldige virkninger i akvatisk miljø". Men, her er vel "konsentrert produkt" et stikkord. Ellers, går man inn på Thetfords hjemmesider og produktsider står det ingenting om marint bruk, det virker som at det kun er bobiler som er målgruppen. Men, det står også at produktet skal behandles som kjemisk avfall!

Innehold: 0-10% av "2-bromo-2-nitro-1.3-propandiol", 0-20% av "uorganisk nitrogenforbindelse" ... det sier meg ingenting :/

Jeg fant HMS-datablad for Aqua Kem Blue - http://webserver.flak.no/vbilder/06654.pdf

"Miljøfarer: Konsentrert produkt er farlig for akvatiske organismer, kan forårsake langsiktige uheldige virkninger i akvatisk miljø". Men, her er vel "konsentrert produkt" et stikkord. Ellers, går man inn på Thetfords hjemmesider og produktsider står det ingenting om marint bruk, det virker som at det kun er bobiler som er målgruppen. Men, det står også at produktet skal behandles som kjemisk avfall!

Innehold: 0-10% av "2-bromo-2-nitro-1.3-propandiol", 0-20% av "uorganisk nitrogenforbindelse" ... det sier meg ingenting :/

Etter litt googling har jeg klart å overbevise meg selv om at det kanskje muligens at om og men at det er bronopol.

http://en.wikipedia.org/wiki/Bronopol

Bronopol is used in consumer products as an effective preservative agent, as well as a wide variety of industrial applications (almost any industrial water system is a potential environment for bacterial growth, leading to slime and corrosion problems - in many of these systems Bronopol can be a highly effective treatment).

Konseveringsmiddel? Jeg må ta feil. Det er vel ikke bra å konservere skiten.

Konseveringsmiddel? Jeg må ta feil. Det er vel ikke bra å konservere skiten.

Nei, det høres riktig ut. Det meste av vond lukt skyldes "vonde" anarobe bakterier, de to strategiene for å motarbeide anarobe bakterier er å fremme "gode" aerobe bakterier eller å bruke forskjellige former for biocider eller konserveringsmiddel. Derfor klorin også er på listen over sanitærvæsker.

Selges ihvertfall på Maritim, den kjemiske betegnelsen sier ikke meg så mye heller, men takk for at du tok deg bryet med å sjekke datablad.

Er dette jeg mener, få diskusjon om hvilken sanitærvæske vi bør bruke som er best ,og samtidig minst farlig for miljøet.

Men er nok redd for at noe "råtastoff" må til uansett for å unngå lukt og løse opp papir og bommelom.

Det er vel formaldehyd i de giftige sanitærvæskene, ihvertfall var dette tilfelle før i tida.

Selges det en sanitærvæske som heter Odorlos i Norge ? Den skal være snill mot miljøet, og jeg har brukt den i flere år med godt resultat. Er ganske populær i USA, produseres av Yara så den burde jo finnes i Norge. Muligens under et annet navn.

Skal en få løst opp bæsjeklompene, er bakteriene i dritten det mest effektive midlet. Både aerobe og anaerobe bakterier gjør denne jobben, men de anaerobe bakteriene som trives best uten oksygen, gjør det mens det dannes septiklukt. har en god lufttilgang vil de aerobe bakteriene overta og fortrenge de andre bakteriene og prosessen vil foregå nærmest uten lukt. Så med god lufttilgang og sanitærvæske med næringsstoffer (kaliumforbindelser) for disse bakteriene vil disse aerobe bakteriene bryte ned bæsjeklumpene til tynn suppe uten lukt. Bruker en sanitærvæske som dreper bakteriene, kommer drittklumpene hele ut ved tømming av tanken.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg ville ikke tatt med eddik som muligens kan forstyrre denne testen. Den løser opp/forhindrer urinstein, og det er en helt annen sak.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Tenkte på eddik jeg også, Astor.

Har også brukt det i flere år. Synes enkelte av de væskene man får kjøpt er så fulle av parfyme at hele båten blir luktende helt jævlig.

Lars H, du skriver om næringstoffer og kaliumforbindelser - har du noen brennhete tips på noen merker som har dette? :-) Og, helst uten parfyme..

Skvulp Båtforening
Nor Star 290, 2001
Hjemmehavn; Slependen, Bærum

Guest Avmønstret#

Ville også søkt litt i de store utenlandske forumene og sett om folk har testet ut alternativer til ordinære sanitærvæsker. Kan jo hende noen har oppdaget noe lurt som fungerer?

Har samme erfaring som andre ifht noen av væskene som er av typen "kill em all" at de stinker noe helt forferdelig. Brukte Green Viking sist sesong og den var god, ingen lukt.

Å parfymere drittlukt syns jeg gir enda værre lukt. Minner meg om bleieskiftperioden når en hadde en slik bleiebeholder som var parfymert, det stinka lavendel og bæsj i en sinnsyk blanding... urk.. foretrekker da faktisk rein drittlukt.

Lars H, du skriver om næringstoffer og kaliumforbindelser - har du noen brennhete tips på noen merker som har dette? :-) Og, helst uten parfyme..

Green Viking.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...