Jump to content

Testing av sanitærvæsker

tobixen

Recommended Posts

• 2 måneder senere...

Hvorfor sluttet du å bruke Green Viking? Green Viking er et ikke giftig stoff med sporstoffer og næring til bakteriene i tanken som bryter ned dritten. Dette er ikke lenger Green Viking alene om. Jeg har brukt et tilsvarende stoff som jeg ikke husker navnet på, mulig jeg kjøpte det hos Jernia eller Maxbo, med samme gode resultat. Kanskje Plumbo sitt produkt føyer seg inn i rekken av slike typer sanitærvæske? Det en i hvert fall ikke skal bruke er slike typer som dreper alle bakteriene som bryter ned dritten. Heldigvis er disse produktene på vei ut da mange av de inneholdt det kreftfremkallende stoffet formalin (som vel nå kun benyttes til å preservere lik!)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Green Viking finnes vel i to versjoner; en parfymert og en uparfymert. Den parfymerte er grønn i fargen, mens den uparfymerte er fargeløs.

Vi liker den uparfymerte klart best

Den grønne er vel Aqua Kem sin, men Green Viking har den klare pluss en 1 liter med sitronduft.

Aqua Kem grønn: http://www.watski.no/Sanitaerveske-Aqua-Kem-Green-11eR6

Green Viking 2,5 liter lukt og fargefri + 1 liter med sitron: http://www.watski.no/Green-Viking-Sanitaerveske-1150Q

Det er den klare luktfrie jeg har brukt tidligere.

Redigert av Worry II (see edit history)

Ikke helt på topic, men jeg tar sjansen.

Bruker uparfymert green viking i min tank,og det med godt resultat.

Sliter dog med urinstein på septik giveren,og ønsker å tilsette 35% eddiksyre for å løse opp det.

Vil eddiken drepe/ødelegge "det gode miljøet" som er i tanken?

På 135 liters tank,hvor mye eddik må man tilsette for at det skal gi noen effekt?

Både mtp. for å løse opp og for vanlig vedlikehold.

Eddik er jo ikke akkurat gratis, så jeg ønsker ikke å pøse på litervis med dette til ingen nytte.

Heldigvis er min giver demontert på 2 minutter, så rengjøring er ikke allverden.

Har gjort det 2 ganger hittil iår.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Jeg har ferskvannspyling i toalettet og bruker ca 1,5 dl Thetford(grønn type) som tilsettes hver gang ved tom tank. Har overhodet ingen lukt. Tenkte å gå over til Green Viking av den enkle grunn at den er rimelig på Europris(99,-).

Båten er fra 2011 og jeg sjekket slanoe mellom toalett og tank og det finnes ikke urinstein der heller.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Du får ikke tilbakeslag. Et trykkvannsystem med ventil (en slags solenoid) sørger for det. Dessuten står toalettet uten vann når det ikke brukes. To knapper på det, den ene slipper inn vann uten at pumpa går, den andre slipper inn vann + at den aktiverer utpumping

bilde

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Jeg har saltvanns dass. Å var plaget med lukt tidligere. Nå fylles septiktanken med ferskvann når båten ikke er i bruk. Å er helt kvitt lukt. Bruker green viking når båten er i bruk

Mye  ligger nok her..

Jeg bruker saltvann i toalettet når båten er i bruk, og Aqua kem blue i septiktanken..

Men spyler igjennom septiktank med ferskvann når båten forlates..

Vet om en del som knapt gidder tømme septikken når de er ferdig for helgen, og i iallfall ikke spyler den rein med ferskvann,

de ber om problemer på sikt...

Du får ikke tilbakeslag. Et trykkvannsystem med ventil (en slags solenoid) sørger for det.

Er blitt en halvgammel mann som hele mitt yrkesaktive liv har jobbet innen prosess industrien. Erfaringene sier meg at kan det gå galt så går det galt før eller siden, og da her en lagt egget mht drikkevann tenker jeg.

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Men vannet spyles ikke inn i bunn av toalettet, det kommer der du monterer setet. Der står det aldri vann så noe tilbakeslag vil i så fall bli luft....

Redigert av VannTro (see edit history)

Men vannet spyles ikke inn i bunn av toalettet, det kommer der du monterer setet. Der står det aldri vann så noe tilbakeslag vil i så fall bli luft....

Hadde vært særdeles skeptisk til og koble drikkevanns tanken opp mot toalettet....

Kan fort bli et uønsket høyt antall toalett besøk på den måten..

Er vel som HAIK sier... Murphys lov, kan noe gå galt, så går det galt før eller senere...

Går sammen med en Princess Riviera 46 fra 1992. Der har det vært ferskvann i vacuum toalett siden båten var ny. Ingen problem der så langt. Han har skifta vacuum pumpe på det ene toalettet, ingen andre utfordringer på 24 år....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...