JRK Svart 2.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2015 Tja kan jo snu litt på regnestykket da kr.1250 / overnatting. Med sengeplass til 6, så er det jo bare 200 per person, per døgn. Det samme som det koster og gå på kino med litt snop og da vare gleden bare 2 timer. Neida dette har ikke mor vondt av å høre. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 2.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2015 Hvis man tenker seg godt om, kjøper brukt utstyr, ikke trenger masse unødig stasj så tror jeg du kommer godt ut av det økonomisk. Men det er viktig å tenke på visse ting som feks spiler under madrass som er nevnt og fuktighet generelt. Sikkert mange andre ting som må tenkes igjennom når man bor i båt. Har aldri bodd i båt selv så kan ikke så mye om det. Men jeg lærte i løpet av ifjor sommer at nok utlufting er viktig for min del. Dårlig luft gir skikkelig dårlig inneklima i båt var min erfaring. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 4.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2015 (redigert) Torsen67 skrev On 2.2.2015 at 20.01: Hvis man tenker seg godt om, kjøper brukt utstyr, ikke trenger masse unødig stasj så tror jeg du kommer godt ut av det økonomisk. Det trodde jeg og Da jeg kjøpte en Eber 5 som ble byttet ut da den var for liten nesten ikke kjørt og fabrikksjekket. Det var Katta i sekken kjøp, 150 timer på to vintre. JRK skrev On 2.2.2015 at 9.46: Da er jeg vel oppe i 80.000,- og dette skal fordeles på 60 overnattinger 1.250,- /døgn Mye penger, men vel verdt det! Kom til nesten samme døgnpris, Herlig FERIE levde som Grever..... Tok og la inn bankutskriften fra juni/ juli/aug/sep på et regneark og plusset på de utgiftene som forsikring,vinterhavn, strøm. da ble døgnprisen kr.1214,59167 . eller 145,751 pr nm ikke galt det sa kona, hva hun har brukt er ikke regnet på.. Sliter med å få hjem båten den ligger fremdeles nede i Tyskebukta, da PC`n tok kvelden og jeg slo av AIS`n, Mulig den kommer hjem når båten begynner å røre på seg. Alarmen går stadig vekk da det er båter på kollisjonskurs, men da skal de kjøre fort for jeg er 0,35nm innpå land. Redigert 4.Februar.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 4.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2015 Et tips for å holde kostnadene nede er å ikke lese BP. Da slipper du gode tips om ditt og datt som bør gjøres, hva man skal/må/bør/vil ha av utstyr og duppeditter osv. Dropp BP og nyt båten uten å bli "nerd" ifht båtbruk. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 4.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2015 Samt innlegg om at båtpenger er noe annet enn ordentlige penger så man kan bruke penger på båt uten tanke på den øvrige økonomien! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
JRK Svart 4.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2015 Pinkvin skrev On 4.2.2015 at 18.06: Et tips for å holde kostnadene nede er å ikke lese BP. Da slipper du gode tips om ditt og datt som bør gjøres, hva man skal/må/bør/vil ha av utstyr og duppeditter osv. Dropp BP og nyt båten uten å bli "nerd" ifht båtbruk. Høres ut som strutsen som stikker hodet I sanden... Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 4.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2015 JRK skrev On 2.2.2015 at 9.46: Viksund 340 2007 Modell - Båtplass 12.000,- (Varierer veldig) - Vinterplass inkl.løft 3.000,- (Normalpris 10.000,-) - Forsikring 12.000,- - Alarm 1000,- - Selvgjort motorservice/polering/annet vedlikehold 15.000,- (Normalpris 30.000-50.000) Båten koster meg ca 40.000,- før jeg begynner å bruke den. Så kommer - Diesel 15.000- - Havneavgift 5.000,- - Tauverk, dupeditter kart osv 20.000,- Da er jeg vel oppe i 80.000,- og dette skal fordeles på 60 overnattinger 1.250,- /døgn Mye penger, men vel verdt det! Det var da et fryktelig lavt dieselforbruk, kun et par tanker på en sesong? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 4.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2015 JRK skrev On 2.2.2015 at 9.46: Viksund 340 2007 Modell - Båtplass 12.000,- (Varierer veldig) - Vinterplass inkl.løft 3.000,- (Normalpris 10.000,-) - Forsikring 12.000,- - Alarm 1000,- - Selvgjort motorservice/polering/annet vedlikehold 15.000,- (Normalpris 30.000-50.000) Båten koster meg ca 40.000,- før jeg begynner å bruke den. Så kommer - Diesel 15.000- - Havneavgift 5.000,- - Tauverk, dupeditter kart osv 20.000,- Da er jeg vel oppe i 80.000,- og dette skal fordeles på 60 overnattinger 1.250,- /døgn Mye penger, men vel verdt det! Omentrent samme kostnadsnivå som vi opplever på en tilsvarende båt med omlag samme antall overnattinger, Vi bruker noe mindre på båtplass/opplag men tar igjen dette med noe høyere drivstoffkostnad. Kan tyde på at vi i snitt kjører noe mer per overnatting. 1 250/døgn er ikke mer enn et dobbeltrom på hotell med sånn passelig standard. Men det er jo en helt urimelig sammenligning, det finnes jo ingen hoteller som er i nærheten å ha den beliggenheten som vi opplever med båten. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
JRK Svart 4.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2015 Hei, Chiefengineer. Joda det kan godt hende at det går litt mer diesel.. Har båten på Mågerø, og er stort sett I Tønsbergskjærgården. Da blir det gjerne en liten time ut til en eller annen uthavn I 6-7 knop hver helg. Ferien går gjerne nedover svenskekysten og det er som regel eneste langtur. På den annen side så er det jo ingen problem med å svi av 10.000,- om man ønsker å kjøre fortere. Ellers så er jeg enig I at det er dyrt å ha båt. Er som bjørnen, går nesten I dvale om vinteren, men lever om sommeren og synes det er verdt hver krone. Brigg. Helt enig med deg at beliggenhet og opplevelser underveis ikke kan måle seg med noe hotel. Synes vi er veldig priveligert som kan ha det slik. Sitér dette innlegget Link to post
jonnyR Svart 19.August.2018 Link til dette innlegget Svart 19.August.2018 Jeg er i likhet med så mange andre, opptatt av nødvendige utgifter, og fikk opølyst at en "generell tommelfinger regel" var å beregne ca 15% av båtens verdi i forventet utgifter i året. Folk er veldig forskjellige, og har sine behov og meninger, men fog min egen del så høres det sånn ca. riktig ut. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 19.August.2018 Link til dette innlegget Svart 19.August.2018 Hakkannen skrev On 1.2.2015 at 14.42: Men samtidig får du ikke med deg en eventuell prisvekst av fast eiendom, hvis det viser seg at eiendommer fortsetter å stige slik de har gjort til nå. Vis hele sitatet Der kan man vel si at man til nå ville gått glipp av ganske bra verdistigning om man droppet å investere i hus/leilighet. Hvordan utviklingen blir i fremtiden vet man ikke så mye om ... Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 19.August.2018 Link til dette innlegget Svart 19.August.2018 Penger er heldigvis ikke alt Sitér dette innlegget Link to post
sjöfugelen Svart 19.August.2018 Link til dette innlegget Svart 19.August.2018 I sommer er det 3 år siden jeg solgte båten min. Dvs 3 år uten regninger! Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 19.August.2018 Link til dette innlegget Svart 19.August.2018 jonnyR skrev On 19.8.2018 at 11.08: Jeg er i likhet med så mange andre, opptatt av nødvendige utgifter, og fikk opølyst at en "generell tommelfinger regel" var å beregne ca 15% av båtens verdi i forventet utgifter i året. Folk er veldig forskjellige, og har sine behov og meninger, men fog min egen del så høres det sånn ca. riktig ut. Vis hele sitatet Det blir nok veldig generelt. Jeg har en nedbetalt båt, verdi rundt 100000, og 15% av det er ikke så mye jeg har brukt i havneavgifter i gjestehavner pluss diesel hittil i år. Med plass i hjemmehavn pluss vinteropplag og diverse, kan en nok mer enn doble den prosentsatsen Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mouche Svart 19.August.2018 Link til dette innlegget Svart 19.August.2018 quantumduck skrev On 19.8.2018 at 11.15: Der kan man vel si at man til nå ville gått glipp av ganske bra verdistigning om man droppet å investere i hus/leilighet. Hvordan utviklingen blir i fremtiden vet man ikke så mye om ... Vis hele sitatet Sant nok, men et par påstander; 1. Et sted må man bo og altrenativene er å enten leie, eller å kjøpe. Av de to er nok overr tid et kjøp det beste med mindre man mener at vi vil ha negativ prisstigning over lang tid. 2. Båt er noe man øsnker seg, gjerne vil ha, men ikke trenger (i motsetning til en bolig=tak over hodet), er dyr i drift og vedlikehold og hvis verdiutvikling på bolig skulle bli negativ så vil verdiutvikling på en båt trolig bli enda mye dårligere. I mine øyne er båt noe man kjøper fordi man har lyst til/på det og råd til det og ingenting annet, men det er da godt nok? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.