Jump to content

I tvil om bruk av gassovn

Pequod

Recommended Posts

Lurer litt på om jeg har vært litt for rask med å kjøpe en gassovn...

Jeg overnattet i båten en helg i november i Tåjebukta på Håøya. En flott tur, men når jeg krøp ut av soveposen var det ganske så kaldt i båten ettersom det ikke er noe strøm der...

Derfor kjøpte jeg en gassovn på Maritim, denne her: https://www.maritim.no/gass-varmeovn-med-shut-off#.VM3_6FWG9Fo

Jeg tenkte at den ville gjøre susen hvis jeg skulle finne på å overnatte i flere uthavner om vinteren.

Nå har jeg ikke fått brukt den ennå, men etter å ha lest litt i bruksanvisningen er jeg blitt litt i tvil om det er trygt å bruke denne i kabinen i min Nidelv?

I annonsen på Maritim står det jo at den er til bruk "i alle ventilerte områder", men i bruksanvisningen tyder det på at bruken er mer begrenset enn jeg trodde.

Der står det for det første at den ikke bør brukes i områder der det kan være brennbare stoffer i luften, og at den ikke er til bruk i uventilerte eller lukkede områder.

Slik jeg leser det betyr det at den er uegnet til å bruke inne i kabinen. Jeg har lufting gjennom døra ut til cockpiten og hvis jeg lar toalettdøra stå åpen er det lufteventil der, men i selve kabinen er det ingen lufteventil. Der kan jeg eventuelt åpne takluka, men da får jeg jo mer kulde inn, og eventuelt snø/regn, så det ser ikke ut til å være noe godt alternativ...

Og ute i cockpiten vil jeg ikke bruke den heller, ettersom det er både diesel og olje i umiddelbar nærhet der, og det ikke er der jeg har behov for å ha det varmt når jeg sover...

Så hva er erfaringen deres med slike ovner? Leser jeg ting litt for bokstavelig nå, eller tolker jeg dette riktig?

I sistnevnte tilfelle har jeg en ubrukt gassovn med fire butanbeholdere til salgs! :smiley:

Redigert av Pequod (see edit history)

Må understreke at jeg ikke hadde tenkt å sove med ovnen på, men det ville vært greit å ha litt varme på uten at motoren står og går. Så jeg ville ha brukt den før og etter soving!

Jeg har jo en Webasto dieselvarmer i båten, men har alltid tenkt at motoren må være på for at den skal fungere ordentlig. Det er kanskje feil? Jeg ønsker ikke å komme opp i den situasjonen at jeg ikke får startet motoren om morgenen fordi Webastoen har brukt opp batteriet.

Nå kommer det et forbruksbatteri ekstra i forbindelse med oppgraderingen jeg skal gjøre i februar/mars, men akkurat nå har jeg bare et 70A og vil ikke "misbruke" det...

Den lureste løsningen er nok å vente eller få fortgang på det nye batteriet ja. Webastoen gir en sikrere varme i og med at eksosen går ut av båten. Er den i god stand kan du til og med sove med den i drift :smiley: (CO-alarm er alltid greit å ha uansett når du har brennende varmekilder).

Har selv brukt en slik gassovn du linker til i en bowrider til langt uti desember. Ypperlig for å få opp temperaturen ombord, vi holdt flereogtjue grader, selv når det var minusgrader ute. Så den gassovnen var gull verdt :thumbsup: Men bowrideren er en selvlensende båt og har god lufting både fra glipa under døra i vindskjermen og gjennom kalesja der det er enkelt å åpne en liten flik. Skulle noe gass lekke ut av boksen vil gassen dreneres ut av båten (under fart). I ditt tilfelle vil jo en eventuell lekkasje føre til at gassen legge seg nede under dørkplatene og så stige etter som tiden går. Er ovnen på vil gassen kunne antennes, med et lite koselig resultat for din del. Så lenge du har god lufting og er våken kan en slik parafinovn være en god løsning for å få litt varme mens du venter på batteriet. Da har du i alle fall ikke fare for noe gasslekkasje som samler seg i bunn og du ikke får luftet ut. Men husk CO-alarm!

En slik gassovn kunne jeg til nød brukt ute med selvlensende dekk. Vet også at det finnes tilsvarende kokeapparat, som også bare kan brukes i godt ventilerte rom (ute etter mitt skjønn).

Gassovner og kokeapparater med engangsflasker for gass, har ingenting ombord i en båt å gjøre er min klare mening og melding.

Uansett skal oppbevaringen av gassovnen (og kokeapparatet), samt ekstra gassflasker, oppbevares i gasstett kasse med drenering gjennom skutesiden.

Nei, sats heller på et ekstra batteri snarest og bruk Webastoen

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Om du er nervøs for at du skal gå strømtom, så kan du ihvertfall starte opp varmeren mens motoren går. Da får den både god spenning og reduserer tappingen av batteriet. -den bruker mest strøm ved oppstart.

-så kan du regne ut varmerens forbruk pr time, og du vet hvor lenge du kan la den gå før du vil slite med å starte motor.

Om varmeren er gammel, inspiser eksosslangen for lekkasje. Jeg hadde hull i min gamle eber, rett ved overgang mellom varmer og slange.

Redigert av Eureka (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...