Jump to content

Edit History

Lingefan

Lingefan

Prøvekjørte nylig Windy 31 Zonda (som vi vurderer å bytte til) og hadde meget store forventninger. Det var på testdagen nesten 1 meter skarp oslofjord-sjø og vi ristet voldsomt godt i 31 Zonda. Ikke silkemykt der og Ibizaen hadde nok ikke stått voldsomt mye tilbake, hadde nok danset mer oppå enn stampet nedi.

31 Zonda er bedre i sjøen, men ikke så mye som prisen på nesten 3 ganger så mye skulle tilsi. Faktisk skuffet over at den bare var omtrent på høyde med Marex 270 Estremo. Tørr og fin og lente seg lite over, men lugget litt i den kraftige medsjøen og stampet altså for mye i motsjøen. Spørsmålet er hvilken båt det sier mest om, Zonda eller Estremo, eller Ibiza 760. Windy 31 Zonda har god førerposisjon, men ikke gassdemping i setene. Man må tydeligvis ha langt tyngre båt for å få godstogfølelse. Så da tenkte jeg at Ibiza 760T slett ikke er så verst i sjøen. Zonda er best i sjøen, Estremo rett bak og 760t litt bak der, men forskjellene er overraskende og uforskammet små, synes jeg. I tillegg har 760T gassdemping i stolene og er tørrere enn Estremo, i likhet med Windy Zonda. En 31 foter til 2,9 millioner kr skal være perfekt. Den er ikke langt unna, men kjennes etter min mening mer ut som en båt til under 2 mill enn til under 3 mill.

 

Misforstå meg rett, båten er herlig å kjøre. Men det ble for mye daycruiser og på mange måter litt for likt det vi har i dag bare med litt mer plass. I tillegg synes jeg motoren er dårligere støydempet i Zonda enn i f eks Khamsin og Bora. 

Det ble faktisk slik at vi sannsynligvis dropper den grisedyre 31 Zonda og vurderer de tyngre nyere brukte langt billigere Khamsin eller Grand Bora. For 31 Zonda er trolig ca det beste man får på 31 fot og med den vekten. Da må man ha større båt for å få bedre sjøegenskaper, rett og slett.

Lingefan

Lingefan

Prøvekjørte nylig Windy 31 Zonda (som vi vurderer å bytte til) og hadde meget store forventninger. Det var på testdagen nesten 1 meter skarp oslofjord-sjø og vi ristet voldsomt godt i 31 Zonda. Ikke silkemykt der og Ibizaen hadde nok ikke stått voldsomt mye tilbake, hadde nok danset mer oppå enn stampet nedi.

31 Zonda er bedre i sjøen, men ikke så mye som prisen på nesten 3 ganger så mye skulle tilsi. Faktisk skuffet over at den bare var omtrent på høyde med Marex 270 Estremo. Tørr og fin og lente seg lite over, men lugget litt i den kraftige medsjøen og stampet altså for mye i motsjøen. Spørsmålet er hvilken båt det sier mest om, Zonda eller Estremo, eller Ibiza 760. Windy 31 Zonda har god førerposisjon, men ikke gassdemping i setene. Man må tydeligvis ha langt tyngre båt for å få godstogfølelse. Så da tenkte jeg at Ibiza 760T slett ikke er så verst i sjøen.

 

Misforstå meg rett, båten er herlig å kjøre. Men det ble for mye daycruiser og på mange måter litt for likt det vi har i dag bare med litt mer plass. I tillegg synes jeg motoren er dårligere støydempet i Zonda enn i f eks Khamsin og Bora. 

Det ble faktisk slik at vi sannsynligvis dropper den grisedyre 31 Zonda og vurderer de tyngre nyere brukte langt billigere Khamsin eller Grand Bora. For 31 Zonda er trolig ca det beste man får på 31 fot og med den vekten. Da må man ha større båt for å få bedre sjøegenskaper, rett og slett.



×
×
  • Create New...