Jump to content

Eberspächer Hydronic - kan en justere viftehastigheten?

nybhak

Recommended Posts

Hei

Jeg har en Eber Hydronic vannvarmer som er koblet til tre varmeregistere med tilhørende vifter. Jeg ønsker å kunne justere hastigheten på viftene pga. støy.

Bryterene til de tre viftene har kun en termostat og en av/på knapp. Men når jeg ser på koblingene til viftene så ser det ut som de har tre hastigheter. Noen som kjenner til dette?

Legger ved bilder.

På forhånd takk.

bilde

I.M.S

Hydronic D3WZ ? D5WZ? D5WS? Norsk eller Svensk (kabyss) monteringsett ?

Bruker du termostat til å styre Eberen av/på eller viftene via et hjelperele ?

Hydronic 10,(har ikke bokstavene foran meg her nå) vil tro det er Norsk monteringssett da båten er ny i Norge men er ikke 100%sikker.

Jeg har en enkel av/på knapp som starter Eberen. Hvis viftene er slått på(slik som bryter på bilde-har 3 stk. av dem-3 soner) og termostat på fullt så starter viftene etter en stund. Vil tro viftene starter når Eberen har fått en viss temperatur.(rele)

Sun Flyer

Problemet er at termostaten kun støtter av og på. Så da er det vel "full fart" ledningen som er tilkoblet denne. Hvis du vil regulere hastigheten bør du benytte en bryter med to eller tre trinn i stedet for termostaten.

Jeg er enig med deg i dette. Det som forundrer meg er hvorfor Eber ikke leverer termostat med 3 trinns bryter når viftene er tilpasset dette og kabler koblet til. Kan ikke finne det når jeg har googlet dette.

Det er 1000 forskjellige meninger om hvordan det er gunstigst å koble et vannvarmeanlegg. Jeg ville koblet det laveste trinnet til termostaten og satt en tretrinnsbryter før termostaten slik at du kan kjøre viftene manuelt på bånn gass når du skal ha varmen opp fort, så kan termostaten regulere når ønsket varme er oppnådd.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Normalt blir "defrostervifter" for bruk i båt levert i sett med kabler og 3-trinns bryter hvor du kobler signal fra evt. vannvarmer inn på bryter og velger hastighet på viften med denne. Disse brytere er også å få kjøpt løse og det burde ikke være noe problem å koble inn disse. Hør med leverandør av de viftene du har om dette.

Hydronic 10 legger vanligvis ut et signal til rele for start av varmeapperatvifte ved ca 50-55 grader C på vannet i varmeren.

Her er en liten standardsak, glem minuskabel til bryter, utgang fra termostat kobles da til 'B' og ledere til viftene som i beskrivelse av bryter, og du kan da selv justere hastigheten. Sjekk hvor mange Ampere bryteren tåler og hvor store viftene er om du kan bruke bare en bryter, ellers kan det jo være greit å kunne styre de separat. Carling eller Superswitch har mulig også tilsvarende brytere, med 'på-på-på' funksjon for alle hastighetene, eller en vanlig 'på-på' så du kan bruke lav+høy hastighet eks. Tilførsel blir da også fra utgang på termostat.

Mulig du må legge opp to ekstra ledere til viftene for de manglende hastighetene om de ikke allerede er i kabelstokken frem til termostaten :)

Hei

Takk for gode svar.

Kan det tenkes at utgang fra termostat er koblet til et rele? Synes kabelstørrelsen var noe tynn inn på rele i forhold til kabler ut av vifte motor. Noen som har erfaring om dette?

(skal få demontert sofa.etc å finne ut hvor kabel går)

Hvis jeg kobler utgang termostat(eventuelt etter rele) til "B" på bryter og kobler "L", "M" og "H" til henholdsvis "MIN YELLOW", "MID RED" og "MAX ORANGE" på viften så vil vel termostaten slå inn på innstilte hastighet ved start?

Hvis jeg ønsker at viftene alltid skal starte på MAX ved oppstart, hvordan kobler jeg da? (kan være hensiktsmessig for rask oppvarming og hvis jeg velger å kjøpe utstyr for å starte eberen via sms) Sun Flyer var inne på dette med laveste hastighet men jeg forsto dessverre ikke hvordan dette blir koblet i praksis :-(

På forhånd takk for svar.

Ser at tilsvarende bryter koster 1/3 del hos Seatronic.

http://www.seatronic.no/varmere-vannvarmere-c-107_122/bryter-til-kalori-defrostere-p-4094

bilde

Hvis jeg kobler utgang termostat(eventuelt etter rele) til "B" på bryter og kobler "L", "M" og "H" til henholdsvis "MIN YELLOW", "MID RED" og "MAX ORANGE" på viften så vil vel termostaten slå inn på innstilte hastighet ved start?

Hvis jeg ønsker at viftene alltid skal starte på MAX ved oppstart, hvordan kobler jeg da? (kan være hensiktsmessig for rask oppvarming og hvis jeg velger å kjøpe utstyr for å starte eberen via sms) Sun Flyer var inne på dette med laveste hastighet men jeg forsto dessverre ikke hvordan dette blir koblet i praksis :-(

Det enkleste er jo å huske å sette viftebryterne på max når du forlater båten, så de starter der ved fjernstart. Er sikkert et rele inne i bildet ja, for å takle strømtrekket fra viftene, må nok inn med to releer til for å få alle hastighetsalternativene.

Kan også mekke til dette med et rele med innebygd timer som dette variable, som da styrer orange/max-releet.

Medfører da et rele til utenom, styrt av dette, som bryter styrestrøm til de to andre hastighetene, slik at bare rette viklingssettet på viftene får spenning.

Bør også ha en bryter(som også må huskes i rett stilling) så du får deaktivert denne timeren når du vil ha andre hastigheter..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...