Sjeldenutpå Startet 2.Februar.2015 Del på Facebook Startet 2.Februar.2015 Det er ikkje lenge siden eg såg eit tips om ein måte å skille regnvann fra sjøvann. Men eg finner det ikkje igjen. Eg trur det var noe en skulle blande oppi. Eddik eller grønnsåpe eller noe annet lurt. Måtte lense ut en bøtte i dag. Tredje gang siden i sommer. Har ikkje lyst å smake, så eg tok vare på en prøve. Noen som husker igjenn eller har tips ? :-) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Eureka Svart 2.Februar.2015 Del på Facebook Svart 2.Februar.2015 Tror det er LarsH som serverte det tipset. Grønnsåpe løser seg ikke opp i vann. Bare test med et glass sjøvann, som du vet er sjøvann. Det med å smake på... Det skal ikke store dråpen til for i kjenne saltsmaken. Putt fingeren nedi og så sett den på tungen. :) Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 3.Februar.2015 Del på Facebook Svart 3.Februar.2015 Smak på det. Eller besøk et oppdrettsanlegg. De har salinitetsmålere. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
jørn Svart 3.Februar.2015 Del på Facebook Svart 3.Februar.2015 Her: https://baatplassen.no/i/topic/111919-salt-eller-ferskvann-hvordan-bestemme-uten-aa-smake/ Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 3.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Februar.2015 (redigert) Takker :-) Er dog fortsatt usikker. Grønnsåpetesten var tydelig. Og så fann eg ut eg skulle smake, og det er ikkje antydning til salt... ? Til venstre er kjølvann med grønnsåpe og i midten er kjølvann uten såpe og til høyre er springvann med grønnsåpe. Redigert 3.Februar.2015 av Sæbø (see edit history) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Eureka Svart 3.Februar.2015 Del på Facebook Svart 3.Februar.2015 Hva med å koke en liter til gryta er tom. Om det er salt, så burde det ligge igjen i bunnen av gryta :) Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 3.Februar.2015 Del på Facebook Svart 3.Februar.2015 (redigert) Jeg testet i sommer å kaste en dæsj grønnsåpe på sjøen...det ble til kule hvite klumper. Veldig effektiv påvisning av saltvann! Jeg har hatt saltvann i kjølen selv men smakte ikke spesielt salt-var kanskje noe andre smådråper iblandet av andre stoffer også kanskje som gjorde at det ikke var så tydelig salt..? Men ett glass med dette vannet i kjølen med litt grønnsåpe oppi så ble vannet hvitt. Jeg har prøvd grønnsåpe opp i et glass med ferskvann flere ganger og da blir det ikke noe fargeutslag. Så jeg tror du har påvist saltvann med den prøven du tok. Edit: Jeg hadde forresten en kombinasjon av lekkasje fra saltvann og ferskvann. Testen med grønnsåpe som sagt først som påviste lekkasje av saltvann. Fant så feilen og utbedret den. Men det var fortsatt vann i kjølen....men da ble det ikke hvitt ved testing, så da var øvrig vann i kjølen ferskvann. Så teoretisk kan det hende du enten har lekkasje fra saltvann, eller kanskje litt lekkasje fra saltvann og i tillegg lekkasje fra ferskvann. Men kanskje en salinitetsprøve fra sjøen utenfor båten sammenlignet med prøve fra kjølen kan avdekke om det er enten/eller eller begge deler. Redigert 3.Februar.2015 av nopain99 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 3.Februar.2015 Del på Facebook Svart 3.Februar.2015 Tipset om å teste med grønnsåpe ble av undertegnede først lagt inn i følgende tråd: https://baatplassen.no/i/topic/104041-nyttige-tips-og-triks-til-baat-og-motor/?fromsearch=1 Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 3.Februar.2015 Del på Facebook Svart 3.Februar.2015 Grønnsåpetest ? Ordentlige mannfolk smaker, de spytter ikke uten engang ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 3.Februar.2015 Del på Facebook Svart 3.Februar.2015 Bare husk å spytte ut snusen først! Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 3.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Februar.2015 ...eg spytta ut ... Ja eg slår meg til ro med saltvann. Eg får støvsuge og tørke kjølen og sette meg med kaffikanna og lykt å vente. Heller nye pakninger på feks ror, en nye pakninger på vinduene :-) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Eureka Svart 3.Februar.2015 Del på Facebook Svart 3.Februar.2015 (redigert) Som Petter sand skriver " ekte mannfolk smaker". Kom ned i båten forrige uke og fant et par liter væske i kjølen. Den var brun-svart på farge. Nesten som cola. Jeg kunne ikke i min villeste fantasi skjønne hvor det kom fra. Ikke var det olje på vannet heller, konsistens som vann. Den nærmeste fargen som med godvilje kunne ligne, var septik... Men det var ingen lukt. -så jeg smakte, -ingen smak. Klødde meg godt i skjegget, og undret meg på hva det var.... Og fant det ut til slutt. Med mindre en væske er syre eller base, så er det meste ufarlig... -kanskje en magesjau, men det får man jo av og til uansett om man omgås andre mennesker. :) Redigert 3.Februar.2015 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 3.Februar.2015 Del på Facebook Svart 3.Februar.2015 Lakmuspapir Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 4.Februar.2015 Del på Facebook Svart 4.Februar.2015 Klødde meg godt i skjegget, og undret meg på hva det var.... Og fant det ut til slutt. Nå må du få fingrene ut av skjegget og fortelle hva det var da! :-) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 4.Februar.2015 Del på Facebook Svart 4.Februar.2015 :) noe vann hadde kommet i kontakt med Armaflex skrogisolasjon og deretter rent ned i kjølen. Jeg har en ny tettejobb å gjøre. -og sette på locknut eller låseskiver på boltene til rekkestøttene... Kooooselig arbeid. Sitér dette innlegget Link to post
båtfyren Svart 4.Februar.2015 Del på Facebook Svart 4.Februar.2015 Som Petter sand skriver " ekte mannfolk smaker". Kom ned i båten forrige uke og fant et par liter væske i kjølen. Den var brun-svart på farge. Nesten som cola. Jeg kunne ikke i min villeste fantasi skjønne hvor det kom fra. Ikke var det olje på vannet heller, konsistens som vann. Den nærmeste fargen som med godvilje kunne ligne, var septik... Men det var ingen lukt. -så jeg smakte, -ingen smak. Klødde meg godt i skjegget, og undret meg på hva det var.... Og fant det ut til slutt. Med mindre en væske er syre eller base, så er det meste ufarlig... -kanskje en magesjau, men det får man jo av og til uansett om man omgås andre mennesker. :) Hva var dette fargede vannet ? Jeg har også hat sort vann nede i kjølen som kunne minne om kloakk men lukter ikke. Jeg smaker ikke :-) Sitér dette innlegget Link to post
båtfyren Svart 4.Februar.2015 Del på Facebook Svart 4.Februar.2015 Hvordan måle saltinnhold på vann. Gå til en dyrebutikk og kjøp måle apparat for akvarier. De hadde 2 typer der jeg gikk hvor den dyre kostet ca 500 kr. Den er super enkel å bruke og svaret kommer umiddelbart. Det fine er du trenger ikke smake på vannet som kan gi mage trøbbel og den kan vise om det er fersk vann, saltvann og om det er en blanding av disse. Et av de bedre verktøy kjøp jeg har gjort til båten. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 4.Februar.2015 Del på Facebook Svart 4.Februar.2015 Båtfyren, som jeg skrev over, det var avfarging fra Armaflex. Så fremt du ikke har det, som kommer det nok av at vannet er i kontakt med et eller annet før det havner i kjølen. :) Uansett hva det er, så er det et lekkasjepunkt en plass. Og det må man tette. Sitér dette innlegget Link to post
PaulS Svart 4.Februar.2015 Del på Facebook Svart 4.Februar.2015 Takker :-) Er dog fortsatt usikker. Grønnsåpetesten var tydelig. Og så fann eg ut eg skulle smake, og det er ikkje antydning til salt... ? Til venstre er kjølvann med grønnsåpe og i midten er kjølvann uten såpe og til høyre er springvann med grønnsåpe. Skål! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.