Kronidiot Svart 5.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2015 Takk for mange gode svar! Tror jeg ender opp med løsningen som jeg tegnet skisse av. Skjønner poenget med at det ikke er ønskelig med strøm på dynamo når man forlater båten... Er det mulig å fikse dette med min løsning? Legge inn enda en bryter som kutter koblingen mellom batteri og dynamo når man forlater båten? Inni mitt hode høres dette ut som en god løsning, selv om det betyr nok en bryter og forholde seg til. Mulig dette allerede er svart på i tråden, mistet litt oversikten jeg nå Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfare Svart 5.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2015 Hvis du flytter tilkoblingen av dynamoen til andre siden av hovedbryter slipper du ekstra bryter. Altså på samme side som du har tegnet inn leder til bryterpanel. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2015 Jeg foretrekker å ikke ha bryter mellom dynamo og batteribank. Skaper flere problemer enn det løser etter mitt syn... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Zach Svart 5.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2015 (redigert) Da sikrer du deg mot dynamohavari hvis både hovedbryter og VSR-releet ikke kobler. Kanskje sjelden med samtidig svikt, men man kan aldri være sikker. Eller hvis du glemmer å slå på hovedbryter forbruk, så er det nok at VSR-releet ikke kobler. Redigert 5.Februar.2015 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kronidiot Svart 5.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2015 (redigert) Hvoran kobler jeg efentlig fra dynamo og inn på startbatteri? I dag går det fra dynamo inn på starter. Dynamo er merket med "E" og "Bat" i tillegg til "L" og "S", se bilder. "bat" og "E" går inn på starter. Hva skal over til startbatteri og hva skal jeg ikke røre?? Redigert 5.Februar.2015 av Trampeklapp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kronidiot Svart 6.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2015 (redigert) Tror jeg har tenkt meg riktig fram... BAT fra dynamo til + på forbruksbank, E til felles minus. Resten av kablene lar jeg være. Fra startbatteri tar jeg + frem til starter via hovedbryter som tegning viser, og fra starter minus til felles minus. Riktig? Redigert 6.Februar.2015 av Trampeklapp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 6.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2015 (redigert) Hvoran kobler jeg efentlig fra dynamo og inn på startbatteri? I dag går det fra dynamo inn på starter. Dynamo er merket med "E" og "Bat" i tillegg til "L" og "S", se bilder. "bat" og "E" går inn på starter. Hva skal over til startbatteri og hva skal jeg ikke røre?? Jeg vet ikke om jeg skjønner helt hva du mener. Du spør hvordan koble dynamo til startbatteriet. Det er vel koblet slik i utgangspunktet? I så fall er ladekabel fra dynamo koblet til samme punkt på starteren som startkabelen fra startbatteriet (som regel). Da har du forbindelse fra dynamo og til startbatteriet, og startbatteriet får lading. Hvis du i stedet skal koble lading til forbruksbatteriet, skal ladekabelen fra dynamo ikke gå via starteren, men direkte til forbruksbatteriet. Redigert 6.Februar.2015 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kronidiot Svart 6.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2015 Hvis du i stedet skal koble lading til forbruksbatteriet, skal ladekabelen fra dynamo ikke gå via starteren, men direkte til forbruksbatteriet. Litt rotete spørsmål, jeg ser den... Ja, da kobler jeg ladekabel fra dynamo inn på forbruk. Dette er kabel merket BAT, ikke sant? Er dette det eneste jeg trenger å gjøre? Trenger ikke å flytte noe minuskabel? Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 6.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2015 BAT er sikker batteri, så det må bli OK. Det er gjerne den tykkeste kabelen fra dynamoen. Minus fra dynamoen er vel koblet til blokka på motoren og det er minus fra batteriene også. Da har du forbindelse fra dynamo minus til batteriene minus. Sitér dette innlegget Link to post
Kronidiot Svart 6.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2015 Minus fra dynamoen er vel koblet til blokka på motoren og det er minus fra batteriene også. Så vidt jeg kan se er ikke minus i min båt koblet til blokka, men til koblingsskinne der alle forbruks minus samles... Kan dette stemme? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 6.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2015 (redigert) Da har du nok oversett noe, både starter og dynamo må jo på en eller annen måte ha kontakt med minus. Og de kan gjerne få denne forbindelsen uten å gå om blokken, men da med egne kabler fra batt minus. Redigert 6.Februar.2015 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Kronidiot Svart 6.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2015 Har nok som sagt kontakt med minus,det virker som det er via felles koblingsskinne for minus Sitér dette innlegget Link to post
ole-m Svart 6.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2015 Sjekk med Victron , de har bra saker til dette formålet, og hjelper deg med beste forslag til kobling i din båt. Mener jeg har noe som heter Victon Cyrix ledeskillerelee som visstnok skal være intelligent, dette har jeg nå hatt i 5 år i mellom start og forbruksbank, og det virker helt topp, spesielt kjekt er det med denne nødbryteren som man kan koble i sammen alle batteribankene i en liten periode, slik at man kan få startkraft fra forbruk hvis startbatt skulle streike. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.