Jump to content

Hvordan koble lading av start og forbruk?

Kronidiot

Recommended Posts

Takk for mange gode svar! Tror jeg ender opp med løsningen som jeg tegnet skisse av. Skjønner poenget med at det ikke er ønskelig med strøm på dynamo når man forlater båten... Er det mulig å fikse dette med min løsning? Legge inn enda en bryter som kutter koblingen mellom batteri og dynamo når man forlater båten? Inni mitt hode høres dette ut som en god løsning, selv om det betyr nok en bryter og forholde seg til.

Mulig dette allerede er svart på i tråden, mistet litt oversikten jeg nå

Hvoran kobler jeg efentlig fra dynamo og inn på startbatteri? I dag går det fra dynamo inn på starter. Dynamo er merket med "E" og "Bat" i tillegg til "L" og "S", se bilder. "bat" og "E" går inn på starter. Hva skal over til startbatteri og hva skal jeg ikke røre??

Jeg vet ikke om jeg skjønner helt hva du mener. Du spør hvordan koble dynamo til startbatteriet. Det er vel koblet slik i utgangspunktet? I så fall er ladekabel fra dynamo koblet til samme punkt på starteren som startkabelen fra startbatteriet (som regel). Da har du forbindelse fra dynamo og til startbatteriet, og startbatteriet får lading.

Hvis du i stedet skal koble lading til forbruksbatteriet, skal ladekabelen fra dynamo ikke gå via starteren, men direkte til forbruksbatteriet.

Redigert av Zach (see edit history)

Hvis du i stedet skal koble lading til forbruksbatteriet, skal ladekabelen fra dynamo ikke gå via starteren, men direkte til forbruksbatteriet.

Litt rotete spørsmål, jeg ser den...

Ja, da kobler jeg ladekabel fra dynamo inn på forbruk. Dette er kabel merket BAT, ikke sant? Er dette det eneste jeg trenger å gjøre? Trenger ikke å flytte noe minuskabel?

Da har du nok oversett noe, både starter og dynamo må jo på en eller annen måte ha kontakt med minus. Og de kan gjerne få denne forbindelsen uten å gå om blokken, men da med egne kabler fra batt minus.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Sjekk med Victron , de har bra saker til dette formålet, og hjelper deg med beste forslag til kobling i din båt. Mener jeg har noe som heter Victon Cyrix ledeskillerelee som visstnok skal være intelligent, dette har jeg nå hatt i 5 år i mellom start og forbruksbank, og det virker helt topp, spesielt kjekt er det med denne nødbryteren som man kan koble i sammen alle batteribankene i en liten periode, slik at man kan få startkraft fra forbruk hvis startbatt skulle streike.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...