skøytelars Startet 3.Februar.2015 Link til dette innlegget Startet 3.Februar.2015 er i full gang med nedpussing av slitt treverk, heltre og finerplater. Treverket er eik/eikefiner. Jeg ønsker en dypere og mørk farge på treverket mitt. Hvordan oppnår jeg dette på beste måte? Jeg har sett for meg tre alternativ: 1. Beise med mørk beis (mahogny?) for deretter og lakkere 2. Mette med olje, deretter lakk. 3. Blande beis direkte i lakk. Er usikker på om alternativ 2 vil gi noe mørkere resultat overhode? Jeg liker blanke flater, så ja, jeg skal avslutte med lakk. Er altså ikke interessert i noen diskusjon for eller imot lakk/olje. Sitér dette innlegget Link to post
Erlendo´s Svart 3.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2015 Hei Jeg har hatt et lite prosjekt med en gammel tresnekke hvor jeg pusset ned og beiset interiøret med herdins ektebeis før jeg oljet. Hvis du oljer før beis får du problem med at beisen ikke vil trekke inn i treverket. Så det er lurt å mette etter beising er unnagjort. Det er heller ikke lurt å blande beis i lakken, da biir den mer som en maling. Sitér dette innlegget Link to post
Kronidiot Svart 4.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2015 Jeg tenker å bruke mahognybeis og Epifanes teaklakk oppå der igjen. Så bra ut dette, Erlendo's! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2015 Ville heller ha brukt teakbeis, mahognybeisen er veldig mørk og rød! Det er jo greit om teaken ser ut som teak etterpå, ikke som flammete mahogny... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Jakob T Svart 4.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2015 (redigert) Prøv med sukkerkulør,gir knallresultat.har brukt det i årevis.Bare å lakke over Redigert 4.Februar.2015 av Jakob T (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kronidiot Svart 4.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2015 Ville heller ha brukt teakbeis, mahognybeisen er veldig mørk og rød! Det er jo greit om teaken ser ut som teak etterpå, ikke som flammete mahogny... Hvor får jeg tak i teakbeis? Prøver å søke på google, men kan ikke finne noe særlig. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 4.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2015 Vanlig byggevarehandel. Herdins er ett merke som har mange forskjellige farger. Har brukt det selv og det funker :-) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2015 Jeg har kjøpt på Obs Bygg, men mange andre har også. Herdins pulverbeis eller spritbeis er veldig OK. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Kronidiot Svart 6.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2015 Kan jeg bruke epifanes teaklakk over Herdins pulver- og spritbeis? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2015 Jeg gjorde det i forrige båt. Ble berre lekkert det. Brukte Herdins pulverbeis på finer der jeg gførst hadde slipt vekk all gammel lakk, og mange strøk med Epifanes blank teaklakk oppå. Ble så fint at det nesten var litt synd å selge den. Drittjobb med sliping og sikling forresten. I den båten jeg har nå slipte jeg bare bort flassing og vannskjolder, slipte lett over resten og mettet med Owatrol Teakolje. Mye mindre jobb, og ser "helt greit" ut. Så det finnes forskjellige løsninger, alt etter hvordan utgangspunktet var og hvilken finish man ønsker. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Kronidiot Svart 6.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2015 En av de store fordelene med lakk er vel at man slipper svertesopp... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.