Jump to content

Olje, beise, lakke, det evige spørsmålet...

skøytelars

Recommended Posts

er i full gang med nedpussing av slitt treverk, heltre og finerplater. Treverket er eik/eikefiner. Jeg ønsker en dypere og mørk farge på treverket mitt.

Hvordan oppnår jeg dette på beste måte? Jeg har sett for meg tre alternativ:

1. Beise med mørk beis (mahogny?) for deretter og lakkere

2. Mette med olje, deretter lakk.

3. Blande beis direkte i lakk.

Er usikker på om alternativ 2 vil gi noe mørkere resultat overhode?

Jeg liker blanke flater, så ja, jeg skal avslutte med lakk. Er altså ikke interessert i noen diskusjon for eller imot lakk/olje.

Hei

Jeg har hatt et lite prosjekt med en gammel tresnekke hvor jeg pusset ned og beiset interiøret med herdins ektebeis før jeg oljet. Hvis du oljer før beis får du problem med at beisen ikke vil trekke inn i treverket. Så det er lurt å mette etter beising er unnagjort. Det er heller ikke lurt å blande beis i lakken, da biir den mer som en maling. bilde

Jeg gjorde det i forrige båt. Ble berre lekkert det. Brukte Herdins pulverbeis på finer der jeg gførst hadde slipt vekk all gammel lakk, og mange strøk med Epifanes blank teaklakk oppå. Ble så fint at det nesten var litt synd å selge den.

Drittjobb med sliping og sikling forresten. I den båten jeg har nå slipte jeg bare bort flassing og vannskjolder, slipte lett over resten og mettet med Owatrol Teakolje. Mye mindre jobb, og ser "helt greit" ut. Så det finnes forskjellige løsninger, alt etter hvordan utgangspunktet var og hvilken finish man ønsker.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...