Fjorddykkeren Startet 3.Februar.2015 Link til dette innlegget Startet 3.Februar.2015 Hei alla i hopa! Kjøpte meg min første båt igår, en AMT 200DC med Honda BF150 bakpå. =) =) Men.. Har lest en del tråder nå og blir ikke helt klok. Jeg er på utkikk etter noe som forteller meg antall liter per nautisk mil, av diverse grunner (nummer 1 er at det er kjekt å ha). Så jeg lurer på om noen har funnet ett system som fungerer til bensinmotor :) Har kartplotter med GPS, så har mulighet for å koble noe opp mot den. Er det mulig å hente ut dataene direkte fra motor, eller er det best med en flowmåler koblet mot GPSen? Håper på behjelpelige tips Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 3.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2015 enkleste og mest korrekte er vel å ffylle tanken opp.Kjøre i en hastighet over en stund, måle distansen . Fyllle opp tanken igjen og dele liter på NM så har man svaret.iallefall forbruket i den hastigheten du har holdt under testen.Men skal du ha en duppedings, som leser av forbruket kontinuerlig under fart og div hastigheter så finnes det nok flere folk som har svaret på hva som er best der. Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Fjorddykkeren Svart 3.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2015 Har vel nå funnet ut at FloScan har en måler som treffer alle punkter, men får se om det går å få tak en slik da. :) Sitér dette innlegget Link to post
Snikende skeptik Svart 3.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2015 Er det ikke multiinstrument til denne motoren? Slik at du kan lese det ut der.. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 3.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2015 FloScan fungerer helt utmerket har hat to stykk av disse selv. Det var et firma som het noe sont som wic som importerte disse i sin tid. Men det går jo helt greit å bestille direkte. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 3.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2015 (redigert) Trodde disse motorene hadde NMEA2000 med mulighet for å få alle motordata på et passende display, men mulig det bare er Mercury og lignende kvalitetsmerker som har det Edit: jo fra 2010-modeller har de NMEA2000 interface. Liter pr. time finnes vel, men for liter/nm må de jo ha tilkoblet GPS signal? Men her en tråd om emnet, kanskje det er svar der http://www.c-brats.com/viewtopic.php?t=13879 Evt. her http://www.marineengine.com/boat-forum/showthread.php?386851-What-protocol-for-pair-of-digital-2008-BF-150-hp-s Redigert 3.Februar.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
littmild Svart 3.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2015 Liter pr. time finnes vel, men for liter/nm må de jo ha tilkoblet GPS signal? De fleste er vel vant med å måle drivstofforbruk i liter pr time, men vet man hvilken fart man går med er det jo en smal sak å regne om. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Teerex Svart 3.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2015 (redigert) Ja lett å regne om men kjekt å slippe å ta fram kalkulatoren mens man er på tur Om liter/time-signalet kobles inn på kartplotteren skal den kunne viser liter/nm, iallefall på noen modeller. Redigert 3.Februar.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
JRK Svart 4.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2015 Litt av poenget for meg er jo å kunne lese ut øyeblikksverdier der og da. Jeg lytter gjerne litt på motoren prøver meg litt frem med flaps og justerer pådraget til jeg får en god drivstofføkonomi. På min båt (Viksund 340) varierer dette mye med både vind og sjø. Samtidig så er jo alle Viksund 340 med samme motor relativt like, så man kunne jo sikkert bare lest dette fra en tabell. På den annen side så sammenligner jeg gjerne forbruk fra år til år for å få en bekreftelse på at motoren fungerer som den skal. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 4.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2015 De fleste er vel vant med å måle drivstofforbruk i liter pr time, men vet man hvilken fart man går med er det jo en smal sak å regne om. Mulig det, men hva er det som er interessent med det tallet? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mox1 Svart 4.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2015 (redigert) Fjorddykkeren : Hvilken kartplotter har du ? Redigert 4.Februar.2015 av Mox1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 4.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2015 Mulig det, men hva er det som er interessent med det tallet? Hva som er interessant med liter/nm ? Det er vel et av de mest interessante tallene for de fleste vil jeg tro. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
dreamen Svart 4.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2015 Noe son dette her? http://www.boat-fuel-economy.com/lowrance-lmf-200-for-sale-honda.html Sitér dette innlegget Link to post
Fjorddykkeren Svart 4.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2015 (redigert) Mox1; Ser jeg skrev at jeg har kartplotter, men det er kun delvis sant. Kartplotter er ikke kjøpt enda, blir handlet og montert sammen med det som måler forbruket. Men det blir noe ala Raymarine E7D eller Garmin 721s, så fremt disse har utgangene forbruksmåleren trenger. Edit: Det ideele hadde vel vært å sette opp NMEA2K nettverk, og hente flow fra motorens data, og hente fart fra GPS, som viste dette enten på kartplotter eller på ett instrument på dashbordet. Redigert 4.Februar.2015 av Fjorddykkeren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 4.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2015 Hva som er interessant med liter/nm ? Det er vel et av de mest interessante tallene for de fleste vil jeg tro. Ja, og hvis du leser mitt innlegg en gang til sammen med det innlegget jeg siterte, så vil du se at det var også mitt poeng så vi er tilsynelatende helt enige. Liter per nautiske mil er interessant, liter per time er (nesten) helt uinteressant. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Teerex Svart 4.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2015 miles/gallon som amerikanerne av en eller annen grunn har forelsket seg i, men kan sikkert endres til l/nm Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
littmild Svart 4.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2015 Liter per nautiske mil er interessant, liter per time er (nesten) helt uinteressant. Jeg har aldri vært borti noen annen måte å oppgi forbruk enn liter pr time, lurer litt på i hvilket scenario liter pr nm er så mye mer interessant. For de aller fleste er vel forbruk av brennstoff mest interessant som et ca-tall for å regne ut et estimat for en gitt seilas? Evt. når man trenger å bunkre. I dette tilfellet er det vel snakk om live-tall for å kunne følge med på brennstofføkonomien mens man kjører, til det formålet kunne du jo oppgitt det i hvilken skala som helst, fra 1-10 eller tilogmed liter per metrisk mil for å få det mest mulig som bilen, poenget er vel at føreren ønsker at tallet skal være lavest mulig. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Teerex Svart 4.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2015 (redigert) For en bil er jo forbruket pr. time relativt unyttig og uinteressant. Men alle snakker om liter pr. mil eller pr. 100 km. På samme måte blir jo da forbruket pr. nautisk mil en ganske nyttig verdi, da den forteller ved hvilken fart/turtall/gasspådrag båten går mest økonomisk i forhold til ønsket fartsområde. Slik at man f.eks. enkelt kan regne ut rekkevidden ved en gitt fart. Redigert 4.Februar.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Mouche Svart 4.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2015 (redigert) Jeg har aldri vært borti noen annen måte å oppgi forbruk enn liter pr time, lurer litt på i hvilket scenario liter pr nm er så mye mer interessant. For de aller fleste er vel forbruk av brennstoff mest interessant som et ca-tall for å regne ut et estimat for en gitt seilas? Evt. når man trenger å bunkre. Hvis jeg skal fra A til B så sjekker jeg hvor langt det er enten det er per bil eller båt og når jeg da vet forbruket per kilometer eller nm så vet jeg hvor mye bensin/diesel jeg trenger. Hvor lang tid det vil ta vet jeg ikke da vær, vind og trafikk er ukjente faktorer som gjør forbruk per tidsenhet litt uinteressant. Redigert 4.Februar.2015 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Midtpinne Svart 4.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2015 Blir litt avsporing dette, men det liker jeg. Å måle forbruk i timer og ikke distanse er logisk for maskineri som brukes til andre ting enn forflytting. Det er mye utstyr som går og går, men som står mye i ro. Dette gjelder f.eks. for fiskebåter der motoren går selv om båten ligger og fisker. For de som flytter seg hver gang motoren går og der forflyttingen er hovedmålet er forbruk i distanse det mest interessante. Brannfakkel: Båtmiljøet og båtbransjen er opphengt i gammel tenking og har store problemer med å følge resten av samfunnet. Ikke vil de bruke samme måleenheter som samfunnet rundt dem og de har liten interesse for forandring. Det er et under at de ikke måler forbruk i hysa på stampen. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 4.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2015 I gamle dager når båtene ikke gikk så fort og man ofte måtte gå i mange timer for å komme fram til målet, så var jo forbruk pr. time kanskje greit nok. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
littmild Svart 4.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2015 Hvor lang tid det vil ta vet jeg ikke da vær, vind og trafikk er ukjente faktorer som gjør forbruk per tidsenhet litt uinteressant. Disse faktorene spiller også inn på forbruk pr distanseenhet. Men jeg ser poenget deres nå, bare ikke helt nytten, dette blir uansett aldri en eksakt vitenskap, det er altfor mange variabler. Tallet som kommer opp på dashbordet ser jeg kan være interessant for noen for å tilpasse "kjørestil", men da har det uansett liten betydning hvilken måleenhet man bruker. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Guest Avmønstret# Svart 4.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2015 Når jeg planlegger en tur så måler jeg alltid i nautiske mil. Når jeg da vet hvor langt det er så er det lett å beregne tidsbruken. Feks om jeg går med snitt på 5 knop så vet jeg at jeg bruker en time på 5 nm. Om turen er 20 nm så vet jeg da at jeg vil bruke 4 timer. Når jeg da vet forbruket pr. time så vet jeg hvor mye jeg vil bruke på turen hvis jeg kun går for motor og forholdene er sånn ca normale. Og det er veldig enkelt å regne i hodet, så enkelt at det på en måte kommer av seg selv bare man vet distansen. Så når man måler i kartet/plotteren så kommer forbruket av seg selv ut fra distansen. ---- Så i mitt hode henger forbruk pr time bruken sammen med resten av det man beregner. Forbruk pr nm blir vel rett og slett mer å regne på, mange småtall som må ganges... neh, det kan da ikke være så praktisk selv om alt er mulig med klakulator. Men på en påhengsmotor eller annen båt med grandiost forbruk og planingsterskel, eller noe i den dur så ser jeg jo poenget i å finne en energiøkonomisk marsjfart, og i den sammenheng ser jeg poenget med å finne forbruk basert på hastighet. For de fleste "slow moovers" som meg så ligger det vel nesten sakens natur at en aldri går på full pinne og en vet jo sånn ca hva skrogfart er og ligger vel egentlig ofte opp mot den sånn ca. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 4.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2015 Ikke alle ser poenget med å kunne lese av drivstofforbruk per distanse men jeg forstår det godt. Når båten er innkjøpt, alle faste kostnader betalt og man lengter etter de fine dagene på sjøen, så er denne variable kostnaden kanskje begrensende på bruken. Vi liker iallefall å vite om vi kjører i en økonomisk fart eller ikke. Man kan ha en viss formening men for planende båter blir det egentlig vill gjetning. Jeg ble overrasket over hvor fort jeg kunne kjøre før forbruket økte noe særlig. Jeg hadde loggført fylling og turer tidligere så gjennomsnittet var kjent men med flowmetere koblet til nettverket kan jeg nå spare noen tusen i året. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 4.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2015 For de fleste "slow moovers" som meg så ligger det vel nesten sakens natur at en aldri går på full pinne og en vet jo sånn ca hva skrogfart er og ligger vel egentlig ofte opp mot den sånn ca. Så enkelt er det ikke. Mange "slow movers" kan halvere forbruket ved å redusere farten ganske lite. Om du anslår skrogfarten til f.eks. 6,5kn eller 7,5kn har stor betydning. Alle skrog er forskjellig og de reagerer ulikt på vekt, tyngdepunkt, trimplan, speedrails osv. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.