Jump to content

Måle forbruk per nm bensin


Fjorddykkeren

Recommended Posts

Hei alla i hopa!

 

Kjøpte meg min første båt igår, en AMT 200DC med Honda BF150 bakpå. =) =)

 

Men.. Har lest en del tråder nå og blir ikke helt klok. Jeg er på utkikk etter noe som forteller meg antall liter per nautisk mil, av diverse grunner (nummer 1 er at det er kjekt å ha). Så jeg lurer på om noen har funnet ett system som fungerer til bensinmotor :)

 

Har kartplotter med GPS, så har mulighet for å koble noe opp mot den. Er det mulig å hente ut dataene direkte fra motor, eller er det best med en flowmåler koblet mot GPSen?

 

Håper på behjelpelige tips :thumbsup:

Link to post

enkleste og mest korrekte er vel å ffylle tanken opp.

Kjøre i en hastighet over en stund, måle distansen .

 

Fyllle opp tanken igjen og dele liter på NM så har man svaret.iallefall forbruket i den hastigheten du har holdt under testen.
Men skal du ha en duppedings, som leser av forbruket kontinuerlig under fart og div hastigheter så finnes det nok flere folk som har svaret på hva som er best der.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post

Trodde disse motorene hadde NMEA2000 med mulighet for å få alle motordata på et passende display, men mulig det bare er Mercury og lignende kvalitetsmerker som har det :smiley:

Edit: jo fra 2010-modeller har de NMEA2000 interface.

Liter pr. time finnes vel, men for liter/nm må de jo ha tilkoblet GPS signal?

 

Men her en tråd om emnet, kanskje det er svar der http://www.c-brats.com/viewtopic.php?t=13879

 

Evt. her http://www.marineengine.com/boat-forum/showthread.php?386851-What-protocol-for-pair-of-digital-2008-BF-150-hp-s

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ja lett å regne om men kjekt å slippe å ta fram kalkulatoren mens man er på tur :smiley:

 

Om liter/time-signalet kobles inn på kartplotteren skal den kunne viser liter/nm, iallefall på noen modeller.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Litt av poenget for meg er jo å kunne lese ut øyeblikksverdier der og da. Jeg lytter gjerne litt på motoren prøver meg litt frem med flaps og justerer pådraget til jeg får en god drivstofføkonomi. På min båt (Viksund 340) varierer dette mye med både vind og sjø. Samtidig så er jo alle Viksund 340 med samme motor relativt like, så man kunne jo sikkert bare lest dette fra en tabell. På den annen side så sammenligner jeg gjerne forbruk fra år til år for å få en bekreftelse på at motoren fungerer som den skal.

Link to post

 

Mulig det, men hva er det som er interessent med det tallet?

 

Hva som er interessant med liter/nm ? Det er vel et av de mest interessante tallene for de fleste vil jeg tro.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Mox1; Ser jeg skrev at jeg har kartplotter, men det er kun delvis sant. Kartplotter er ikke kjøpt enda, blir handlet og montert sammen med det som måler forbruket. Men det blir noe ala Raymarine E7D eller Garmin 721s, så fremt disse har utgangene forbruksmåleren trenger.

 

Edit: Det ideele hadde vel vært å sette opp NMEA2K nettverk, og hente flow fra motorens data, og hente fart fra GPS, som viste dette enten på kartplotter eller på ett instrument på dashbordet.

Redigert av Fjorddykkeren (see edit history)
Link to post

 

Hva som er interessant med liter/nm ? Det er vel et av de mest interessante tallene for de fleste vil jeg tro.

 

Ja, og hvis du leser mitt innlegg en gang til sammen med det innlegget jeg siterte, så vil du se at det var også mitt poeng så vi er tilsynelatende helt enige. Liter per nautiske mil er interessant, liter per time er (nesten) helt uinteressant.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

miles/gallon som amerikanerne av en eller annen grunn har forelsket seg i, men kan sikkert endres til l/nm

 

bilde

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

 

Liter per nautiske mil er interessant, liter per time er (nesten) helt uinteressant.

 

Jeg har aldri vært borti noen annen måte å oppgi forbruk enn liter pr time, lurer litt på i hvilket scenario liter pr nm er så mye mer interessant. For de aller fleste er vel forbruk av brennstoff mest interessant som et ca-tall for å regne ut et estimat for en gitt seilas? Evt. når man trenger å bunkre.

 

I dette tilfellet er det vel snakk om live-tall for å kunne følge med på brennstofføkonomien mens man kjører, til det formålet kunne du jo oppgitt det i hvilken skala som helst, fra 1-10 eller tilogmed liter per metrisk mil for å få det mest mulig som bilen, poenget er vel at føreren ønsker at tallet skal være lavest mulig.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post

For en bil er jo forbruket pr. time relativt unyttig og uinteressant. Men alle snakker om liter pr. mil eller pr. 100 km.

 

På samme måte blir jo da forbruket pr. nautisk mil en ganske nyttig verdi, da den forteller ved hvilken fart/turtall/gasspådrag båten går mest økonomisk i forhold til ønsket fartsområde.

Slik at man f.eks. enkelt kan regne ut rekkevidden ved en gitt fart.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

 

Jeg har aldri vært borti noen annen måte å oppgi forbruk enn liter pr time, lurer litt på i hvilket scenario liter pr nm er så mye mer interessant. For de aller fleste er vel forbruk av brennstoff mest interessant som et ca-tall for å regne ut et estimat for en gitt seilas? Evt. når man trenger å bunkre.

 

 

Hvis jeg skal fra A til B så sjekker jeg hvor langt det er enten det er per bil eller båt og når jeg da vet forbruket per kilometer eller nm så vet jeg hvor mye bensin/diesel jeg trenger. Hvor lang tid det vil ta vet jeg ikke da vær, vind og trafikk er ukjente faktorer som gjør forbruk per tidsenhet litt uinteressant.

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Blir litt avsporing dette, men det liker jeg.

 

Å måle forbruk i timer og ikke distanse er logisk for maskineri som brukes til andre ting enn forflytting. Det er mye utstyr som går og går, men som står mye i ro. Dette gjelder f.eks. for fiskebåter der motoren går selv om båten ligger og fisker.

 

For de som flytter seg hver gang motoren går og der forflyttingen er hovedmålet er forbruk i distanse det mest interessante.

 

Brannfakkel: Båtmiljøet og båtbransjen er opphengt i gammel tenking og har store problemer med å følge resten av samfunnet. Ikke vil de bruke samme måleenheter som samfunnet rundt dem og de har liten interesse for forandring. Det er et under at de ikke måler forbruk i hysa på stampen.

Link to post

I gamle dager når båtene ikke gikk så fort og man ofte måtte gå i mange timer for å komme fram til målet, så var jo forbruk pr. time kanskje greit nok.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Hvor lang tid det vil ta vet jeg ikke da vær, vind og trafikk er ukjente faktorer som gjør forbruk per tidsenhet litt uinteressant.

 

Disse faktorene spiller også inn på forbruk pr distanseenhet. Men jeg ser poenget deres nå, bare ikke helt nytten, dette blir uansett aldri en eksakt vitenskap, det er altfor mange variabler. Tallet som kommer opp på dashbordet ser jeg kan være interessant for noen for å tilpasse "kjørestil", men da har det uansett liten betydning hvilken måleenhet man bruker.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Guest Avmønstret#

Når jeg planlegger en tur så måler jeg alltid i nautiske mil. Når jeg da vet hvor langt det er så er det lett å beregne tidsbruken. Feks om jeg går med snitt på 5 knop så vet jeg at jeg bruker en time på 5 nm. Om turen er 20 nm så vet jeg da at jeg vil bruke 4 timer.

 

Når jeg da vet forbruket pr. time så vet jeg hvor mye jeg vil bruke på turen hvis jeg kun går for motor og forholdene er sånn ca normale. Og det er veldig enkelt å regne i hodet, så enkelt at det på en måte kommer av seg selv bare man vet distansen.

 

Så når man måler i kartet/plotteren så kommer forbruket av seg selv ut fra distansen.

----

Så i mitt hode henger forbruk pr time bruken sammen med resten av det man beregner. Forbruk pr nm blir vel rett og slett mer å regne på, mange småtall som må ganges... neh, det kan da ikke være så praktisk selv om alt er mulig med klakulator.

 

Men på en påhengsmotor eller annen båt med grandiost forbruk og planingsterskel, eller noe i den dur så ser jeg jo poenget i å finne en energiøkonomisk marsjfart, og i den sammenheng ser jeg poenget med å finne forbruk basert på hastighet.

 

For de fleste "slow moovers" som meg så ligger det vel nesten sakens natur at en aldri går på full pinne og en vet jo sånn ca hva skrogfart er og ligger vel egentlig ofte opp mot den sånn ca.

Link to post

Ikke alle ser poenget med å kunne lese av drivstofforbruk per distanse men jeg forstår det godt. Når båten er innkjøpt, alle faste kostnader betalt og man lengter etter de fine dagene på sjøen, så er denne variable kostnaden kanskje begrensende på bruken. Vi liker iallefall å vite om vi kjører i en økonomisk fart eller ikke. Man kan ha en viss formening men for planende båter blir det egentlig vill gjetning. Jeg ble overrasket over hvor fort jeg kunne kjøre før forbruket økte noe særlig. Jeg hadde loggført fylling og turer tidligere så gjennomsnittet var kjent men med flowmetere koblet til nettverket kan jeg nå spare noen tusen i året.

Link to post

 

For de fleste "slow moovers" som meg så ligger det vel nesten sakens natur at en aldri går på full pinne og en vet jo sånn ca hva skrogfart er og ligger vel egentlig ofte opp mot den sånn ca.

 

Så enkelt er det ikke. Mange "slow movers" kan halvere forbruket ved å redusere farten ganske lite. Om du anslår skrogfarten til f.eks. 6,5kn eller 7,5kn har stor betydning. Alle skrog er forskjellig og de reagerer ulikt på vekt, tyngdepunkt, trimplan, speedrails osv.
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...