Jump to content

Måle forbruk per nm bensin

Fjorddykkeren

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Så enkelt er det ikke. Mange "slow movers" kan halvere forbruket ved å redusere farten ganske lite. Om du anslår skrogfarten til f.eks. 6,5kn eller 7,5kn har stor betydning. Alle skrog er forskjellig og de reagerer ulikt på vekt, tyngdepunkt, trimplan, speedrails osv.

Joda. Leste tråden til de som gikk i den store båten langs norskekysten... var det en Nordhavn eller noe i den dur? Ble overrasket over hvor lite de kunne bruke. Mener å huske at 4 knop var det magiske tallet for minst forbruk pr distanse.

Men i seilbåt, eller andre "trege" båter så spiller ofte drivstoff-forbruket mindre rolle da en bruker lite uansett. Derav mitt poeng at en som regel ligger opp mot/like under skrogfart. Det er på en måte en grense for hvor sakte en gidder å gå for motor med en båt som i utgangspunktet går sakte... :-)

Fra 7 til 5 knop om en skal gå feks 20nm blir en del tid og for motor i seilbåt er dødskjedelig så da vil i hvertfall jeg fortest mulig frem. Så jeg har en slags forståelse for motorbåtfolk som vil komme seg fortest mulig til land.

hmm seilbåt dødskjedelig?.. sannelig glad jeg ikke har seilbåt da :saint:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Guest Avmønstret#

hmm seilbåt dødskjedelig?.. sannelig glad jeg ikke har seilbåt da :saint:

Lange strekk for motor i seilbåt ja, dødskjedelig, akkurat som det er i motorbåt ;-)

Poenget mitt er at det utgjør en vesentlig forskjell i tidsbruk for en treg motorbåt om den går i 5 eller 7 knop hvis en feks skal gå 20nm.

Samme strekket i 30 eller 32 knop utgjør knapt en forskjell. Noen kan jo ta regnestykket.

Hvis jeg skal fra A til B så sjekker jeg hvor langt det er enten det er per bil eller båt og når jeg da vet forbruket per kilometer eller nm så vet jeg hvor mye bensin/diesel jeg trenger. Hvor lang tid det vil ta vet jeg ikke da vær, vind og trafikk er ukjente faktorer som gjør forbruk per tidsenhet litt uinteressant.

De samme faktorene du viser til her vil jo også påvirke forbruk pr nm. Samt at forbruket varierer med fart/turtall. Forbruk ved et bestemt turtall/marsjfart er det interessante, om du så oppgir dette i forbruk pr. time eller pr. nautisk mil er etter mitt syn uvesentlig.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

For en planende båt er ofte ikke målet å få liter/time så lavt som mulig men å få liter/nm så gunstig som mulig i forhold til ønsket fartsområde.

Kanskje går ikke forbruket merkbart eller vesentlig opp om man øker fra 24 til 28 knop og det er jo greit å se direkte på et instrument.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Jeg har kun liter pr time måling, og må regne om til l/nm for å vite. Det er noe herk i 25knop...og åpen båt...

Grunnen... Er det mest økonomisk å gå i 15, 20, 25 eller 30 knop? Skal jeg f.eks 10nm, så er det igrunn samme tidsmessig om jeg går i 20 eller 25, men når jeg har regnet ut, så vet jeg at forbruket i 20 og lavere er høyere enn i 23-26, og faktisk helt opp til 28-29 er det ikke mer enn i under 20knop. Dvs, ingen grunn til å kjøre sakte, og trenger ikke ha dårlig samvittighet i 28 heller. Over 30 derimot øker forbruket 10-20% pr nm, så der er det ikke så gunstig å ligge.

Og 20% høyere forbruk er jo 10 liter på en 50-60 liters tank, eller 150 kroner spart på å ligge i 27 kontra 32 knop.

TA

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...