Jump to content

Hjelp til å koble QL baugpropell til Ilas fjernkontroll

Kaptein Thomas

Recommended Posts

Hei!

Skal koble min QL baugpropell, så jeg kan bruke samme fjernkontroll som til Ilas ankervinsjen.

Jeg har en "ledig utgang" fra mottakeren til fjernkontrollen(tiltenkt ankervinsj i baugen), så det er nesten plug and play, men ikke helt.

Fjernkontrollmottakeren er plusstyrt, mens baugpropellen er minusstyrt. Dvs at jeg trenger noe relé-opplegg i mellom der, så alt blir riktig.

Har lest litt på forumet her, og sett at akkurat dette har blitt gjort tidligere, men ikke funnet noe koblingsskjema for hvordan dette kobles.

Er det noen som har gjort dette og/eller har et koblingsskjema jeg kan bruke?

På forhånd takk for svar :-)

Thomas.

Skvulp Båtforening
Nor Star 290, 2001
Hjemmehavn; Slependen, Bærum

Jeg er ute etter samme løsning - dog med Sleipner fjernkontroll til to thrustere

Forsår det slik at man kan fikse dette med to enkle rele pr thruster for å snu polariteten.

Er litt usikker på hvor jeg så kobler de nye ledningene, er det rett på manøverpanelet på dasjen, eller må heg dra kabler til begge thrusterne ?

Vet ikke om dette er svar på spørsmålet, har enda ikke fiklet med sånt utstyr.

Men skjønner jeg deg rett så får du pluss UT fra kontrollenhet, mens du skal ha en minus INN på thruster?

Altså, plussen ut skal forandres til en minus før den går inn på thruster?

I så fall er det kanskje mulig å bruke tegningen under? Dette er en generell tegning, men prinsippet er som jeg har skrevet. Merkingen er samme som på et standard relé.

bilde

tegningen avbilder et helt vanlig hella lys rele.. Dette trenger ikke være hella i det hele tatt. Du skal bare finne et rele som ofte ser ut som en terning, størrelse 3x3 cm.

Så må du avlese tallene.:30 - 87 hovedstrøm..85-86 styrestrøm. Disse står i alle gamle biler.selges på Biltema, Mekonomen. maritim.

Søk på hella rele, og du får opp mange bilder..

Redigert av taunus (see edit history)

Som taunus sier, dette reléet finnes over alt. Om de har forskjellige typer med forskjellige delenummer så er dette ikke så mye å bry seg med. De er nemlig levert med forskjellig plassering på pinnene, for å passe i forskjellige faste sokler.

Noen er også utstyrt med 5 pinner, den femte heter 87a. Dette kan også brukes, bare å la denne 87a stå ubrukt.

Så lenge de har 85, 86, 87 og 30 tilkobling er det greit.

En annen forskjell kan være Amp styrken, den kan være både 20 eller 30 Amp. Det er heller ikke noe å bry seg om der du skal bruke det.

Btw, reléene ser vel akkurat ut som de på tilt/trim (de bak instrumentet).

Lykke til :thumbsup:

Redigert av Sjøfare (see edit history)

Da var det gjort! Måtte vri å vende litt på hodet for å få det riktig, men det gikk bra til slutt.

Fikk flyttet mottakeren fra motorrommet og opp under dashbordet også - dårlig med signaler nedi der, så dashen ble bedre?

Takk for hjelpen!

Skvulp Båtforening
Nor Star 290, 2001
Hjemmehavn; Slependen, Bærum

• 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...