Sørlandet2 Startet 4.Februar.2015 Link til dette innlegget Startet 4.Februar.2015 Jeg leser på Båtmagasinet, at Nordkapp kommer med ny båt.http://www.batmagasinet.no/artikkel/nordkapps-nye-toppmodellVirker veldig bra.Min forundring er at det ikke står et ord om dette på Nordkapp sin hjemmeside.Jeg var i markedet for en ny båt i denne klassen før jul. Var da innom diverse forhandlere på Sørlandet. Blandt annet kikka på Nordkapp.Interessert i 760, men syns denne begynner å dra på årene. Så spurte forhandler om det var noe nytt på gang. Fikk beskjed at 760 fortsatt var markedets beste båt og kom til å leve lenge. Så nok en han forundra når jeg leser i diverse medier at det er kommet ny modell.Så tilbake til tråden. Er vel ikke en nyhet at Nordmenn kan lage båt. Men hva med markedsføringen? Holder det med ei nettside som ikke virker som er oppdatert på lenge, hvis en skal holde seg i live i 2015?Ikke noe unikt med Nordkapp. Flere andre norske produsenter som ikke helt henger med i markedsføringen. Mange har å fått statlig tilskudd, før de endelig la ned.Enden på visa er at jeg endte opp med Svensk båt. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 4.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2015 Er 4 dager siden den artikkelen så mulig de ikke har fått trøkka dette ut på websiden ennå. Uansett er det jo de som taper på det så ikke dumt å sende en mail og vise til denne tråden. Helt enig i at markedsføring er forskjell mellom å leve eller nedleggelse. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 4.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2015 Web-ansvarlige er sikkert blant de første som må slutte når det skal spares. Ser vel ikke bort ifra at de ikke ville brenne inne med gamle modeller og venter i det lengste med å vifte med ny katalog.. .. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 4.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2015 Så spurte forhandler om det var noe nytt på gang. Fikk beskjed at 760 fortsatt var markedets beste båt og kom til å leve lenge. Det er jo noe av det mest fundamentale for en selger og for en bedrift som er avhengig av salg og omsettning. Man går alldrig ut med at man har en ny modell på gang. Gjør man det legger man samtidig alt salg og inntjening på is. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Sørlandet2 Svart 4.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2015 (redigert) Det er jo noe av det mest fundamentale for en selger og for en bedrift som er avhengig av salg og omsettning. Man går alldrig ut med at man har en ny modell på gang. Gjør man det legger man samtidig alt salg og inntjening på is. I dette tillfelle hadde de ingen båter på lager, så litt usikker om det alltid er rette strategi. Redigert 4.Februar.2015 av Sørlandet2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stradivarius Svart 4.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2015 Det er jo noe av det mest fundamentale for en selger og for en bedrift som er avhengig av salg og omsettning. Man går alldrig ut med at man har en ny modell på gang. Gjør man det legger man samtidig alt salg og inntjening på is. Det er vel noe sannhet i dette, dersom det er snakk om en mindre oppdatering av en eksisterende modell, altså en direkte konkurrent. Da vil man tape på at kundene velger den nye istedenfor den gamle før de gamle er solgt. Men hvis det er en større oppgradering, burde man jo ta med i betraktningen at potensielle kunder som Sørlandet2, vil velge konkurrerende merker fordi den nye oppgraderingen ikke er markedsført. Det er godt mulig at Nordkapp har gjort en slik vurdering og kommet til at det er bedre å vente med å markedsføre den nye modellen, men jeg er ikke enig i at det er fundamentalt at man aldri går ut med at man har en ny modell på gang. Bilprodusenter markedsfører f.eks. ofte sine nye modeller en stund før de er tilgjengelige for salg. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 4.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2015 (redigert) Planen med den nye Nordkappen var å lansere den til "Sjøen for alle" 2015. Men det har jo lenge vært kjent at Bård Eker skulle tegne denne nye 790-modellen, samtidig som han skal designe for Yamarin. http://www.batmagasinet.no/artikkel/b%C3%A5rd-eker-i-samarbeid-med-yamarin-%E2%80%93-uproblematisk-sier-nordkapp Jeg kjenner ikke til, men tviler på at det er produsert opp så mange flere enn prototypen av 790 enda ? Stilig blir den i alle fall ! Redigert 4.Februar.2015 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 4.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2015 Registrerte det samme med Marex. Leste en omtale av den nye Marex 375 på nettet for noen uker siden. Tenkte det lå flere bilder på www.marex.no - men neida, ikke ett ord! Ser at nettstedet nå er oppdatert med info og bilder av den nye modellen. Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Svensk Svart 4.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2015 Registrerte det samme med Marex. Leste en omtale av den nye Marex 375 på nettet for noen uker siden. Tenkte det lå flere bilder på www.marex.no - men neida, ikke ett ord! Ser at nettstedet nå er oppdatert med info og bilder av den nye modellen. Såg denna på båtmässan i Göteborg. Med några små justeringar kommer detta att bli en mycket fin båt. Sedan om den är värd priset är en annan sak. Om man ser på båtar för oss icke oljemiljonärer får vi mest båt för pengarna när vi köper en Viknes 930 Nimbus är inte på banan längre. Saga 365 tycker jag är den fantastisk båt men blir dyr att köra med Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 4.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2015 Ja, ikke godt å vite hva som er rett måte å markedsføre et produkt. Men jeg tror det er viktig å benytte nettsider. Er ikke så lenge til messa hvor båten skal presenteres. Og jeg tror flere med meg liker å innhente informasjon om produkter før en går i butikken, enten en skal kjøpe TV eller båt. Ser forøvrig ar Nordkapp har oppdatert informasjon på Facebook. Der ble nyheten om 790 publisert 29 januar. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 4.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2015 Ellers om norsk båtbransje sin fremtid ? Tråden kan bli god om flere bidrar, tror jeg. Jeg er vel ikke alene om å tro at fremtidens norske båter vil bestå 100% av produkter laget i Øst Europa, sogar Kina/Østen, med mange av de kjente merkene på siden. Nå er ikke Norge et land det vil lønne seg å produsere i fremover, så vi må nok erkjenne at produktene er produsert langt herfra. Men, fagkunnskapen med det å designe og utvikle båtmodeller, det har vi godt med fortsatt. Resultatene av det ser vi jo på de fleste modeller som dukker opp med norske navn på designsignaturen. Gode tradisjoner for godt håndtverk vil vel også stille strengere krav til de som bygger båten i andre land. Misslykkede Østeuropeiske etterligninger finnes det allerede mer enn nok av, til og med i vår skjærgård. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 5.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2015 Tror Worry og Nordkapp er inne på hvordan "Norsk" båt-industri blir i fremtiden. Samt mye annen produksjon. Bruker gode Norske designere og erfaringer, og får frem et bra produkt. Men for å få opp produksjonen, som holder kostnaden lev, og kvaliteten høy, så er volum viktig. så markedsføring er viktig. Må vel si det er langt mellom de gode båt butikkene/forhandlere jeg er innom. Med det viktig med god nettside. Se på Tesla. God nettside, en forhandler i landet. Funker det. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.