Jump to content

Eberspächer D2: montere forbrenningsluft sammen med inntaksluft?

vandal1

Recommended Posts

Du har vel 4 slanger totalt. Eksosslange som skal ut av båten. Utblåsingsslange som går til kupeen for å varme opp. Friskluftslange som skal føre friskluft fra utsiden av båten og inn til brenneren. Den siste slangen er for at varmeren skal kunne sammenligne varmen i kupeen med hva varmeren skal gi av effekt og styre etter (er noe usikker på dette men det er sånn ca dette). Dermed kan ikke denne slangen være på utsiden av båten men må få luft fra rommet du skal varme opp. Denne har også en begrensning på varme inn, min var lagt i et rom som også eksosslangen gikk igjennom og som etter en tids bruk gjorde at temp i rommet kom over 40grader og da slår varmeren seg av...Etter at jeg la om slangen til å hente luft fra kupeen ned mot kabinen så fungerer det fint!

Attach the combustion air intake tube to the combustion air inlet of the heater

Once secure to the heater inlet, the intake pipe must be routed to the underside of the vehicle where it will pick up clean, fresh, moisture free air. står det i d2/d4 manualen.

Redigert av Furu (see edit history)

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

nopain 99: Dersom innvendig temp. føler mangler, er feilkoblet, eller er defekt, henter varmeren opplysninger om temp. på en sensor montert inne i varmeren som føler på friskluft inn. Henter du friskluft utenfor båten vil den gå på full effekt til utetemperaturen er like høy som den temp. du har stilt inn. Kjører du omluft vil den vil den jo regulere når innetemp. nærmer seg innstilt temp. Dette til orientering.

Vedr. forbrenningsluft, bør denne hentes fra et beskyttet område med god tilgang på luft. Jeg har en del ganger byttet brennkammer på D2/4 på grunn av avleiringer i dette som ligner på koks, men som har en grå/hvit farge og antar at dette kan ha vært salt. Det som havner i brennkammeret kommer inn enten med luften eller med brennstoffet, og jeg har spurt kundene om de har hatt problemer med vann på brennstoftank, hvilket stort sett ingen har opplevd. Dersom problemet har fortsatt, har jeg anbefalt montering av luftfilter på forbrenningsluftslangen. Egnet filter leveres fra Eberspächer.

Med hensyn til hva de ulike slanger kalles og funksjon så omtaler bruksanvisningen F for friskluft og som er den store slangen som går inn til brenneren og som jeg har koplet til inntak i skrogsiden og som får luft utenifra

Jeg har montert et bend på inntaket slik at dersom sjøvann eller regn kommer inn i inntaket vil ikke dette bli ført videre inn til varmeren. Men om noe vannfukt blir med pga suget fra varmeren kan jo hende, men det burde være ubetydelig.

.

Om det kommer noe fuktig luft inn til varmeren på friskluftsiden skaper dette vanligvis ingen problemer. Kan bli litt korrosjon utvendig på varmeveksler og kombisensor over tid. Ser dette av og til som litt hvitt "støv" inne i kapslingen. Det er forbrenningsluften inn til brenneren som bør holdes unna fuktig sjøluft så godt det lar seg gjøre.

Det er det enkleste ja. Fungerer fint det blir bare litt mere dugg.Blir det samme som på bil,resirkulerer en lufta (særlig ved fuktig vær) så dugger det på rutene. Henter du luft ute så forsvinner duggern lettere. Har hatt det slik på min båt. Nå bygger jeg om slik at jeg kan velge mellom frisk luft eller resirkulere. Gleder meg til og se om det hjelper mot dugg. En vet jo ikke før en har prøvd :-)

Vil tro di henter forbrenningsluft fra motorrommet da.. Det står skrevet :Luften til forbrenningskammeret må ikke hentes ifra passasjerrommet i kjøretøyet. Går ut fra det gjelder passasjerrommet i båt og da.

Kan det skyldes at en moderne bil er såpass lufttett at det blir undertrykk inne i bilen, og dermed tyngre for Ebern å dra inn forbrenningsluften ?

Fungerer fint det blir bare litt mere dugg.Blir det samme som på bil,resirkulerer en lufta (særlig ved fuktig vær) så dugger det på rutene. Henter du luft ute så forsvinner duggern lettere.

Til syvende og sist blir jo forbrenningsluften hentet utenfra, selv om inntaket er inne i kabinen. Ellers ville det jo bli vakuum inne i kabinen etterhvert. Dersom man har en ventil eller to åpen, kan jeg ikke skjønne at det skal være noe problem å hente forbrenningsluften fra kabinen.

Er nok bil boble 65 referer til. Er helt vanlig blant båtprodusenter å hente både forbrenningsluft og oppvarmingsluft inne i båten, det gjør at en får mye bedre og raskere oppvarming. En bil er betydelig mere tett, og har et mye mindre inne volum en de fleste båter.

Til eks vil jo en vedovn i en hytte også hente forbrenningsluft fra rommet den står i, er jo ikke noe problem det..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...