vest50 Startet 4.Februar.2015 Link til dette innlegget Startet 4.Februar.2015 Hei ja da har eg kjøpt meg en TD Power kina motor på 80hk noen som har erfaring med dette merket?? tar i mot alle hint :) Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 5.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2015 Tror det ligger en tråd her om disse allerede, mener det var Telemark Trading som importerte disse. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 5.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2015 Kan ikke noe om dette, men har hørt, vel og merke rykter, at mange Kina-motorer støyer en del. Selv er jeg ikke så skeptisk til Kina-produkter lengre. Men ville nok tenkt mer på deletilgang og verksteder som kan motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 5.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2015 Sikkert bra greier,men neitakk jeg har motor lenge enda.Her går det i Mercedes Diesel på 72 hester.Oppfører seg meget fint.Ikke smaker den på oljen heller. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
vest50 Svart 5.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2015 tror den har snart blitt solgt snart i 10 år av Telemark trading han virket da seriøs han da,han måtte bestille en klem flens til meg fra kina det skulle ta ca en 1 uke det er jo bra. Eg måtte kjpe ny motor da den gamle forden er utslitt står i en fiske båt gått a 15000 timer den har gjort jobben,trenger en stor overhaling denne da det er en ford 592E industrimotor laget på lisens i Spania. denne er jo til salg som dele motor komplett Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 5.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2015 Er det billig så er det en grunn for det. Forvent ikke høye prestasjoner eller ytelse men kan motoren fungere under noenlunde moderate belastningsforhold uten større problemer så er det vel all grunn til å være fornøyd. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 5.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2015 Nøyaktig de samme innvendingene var til stede for 20-30 år siden da Yanmar kom til Norge. Japansk skrot vil neppe vare lenge. Men de har vel vist seg å fungere rimelig bra. Å lage en motor i dag er ikke akkurat det mest kompliserte tror nok Kineserne klarer det akkurat like bra som alle andre. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 5.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2015 Nøyaktig de samme innvendingene var til stede for 20-30 år siden da Yanmar kom til Norge. Japansk skrot vil neppe vare lenge. Men de har vel vist seg å fungere rimelig bra. Å lage en motor i dag er ikke akkurat det mest kompliserte tror nok Kineserne klarer det akkurat like bra som alle andre. Nåjah, har selv vært på byggetilsyn i Kina og det er mye lurifaksløsninger som mangler teoretisk kvalitetssikring og får ditto levetid. De forsøke å kopiere tannkransen til noen europeiske kraner men glemte herdingsprosessen så da kan man vel tenke seg hvordan det gikk med levetida. Når de er på kvalitetsnivå med Japan har prisen kommet opp på samme nivå og det er dermed ikke noe å spare. Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 6.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2015 (redigert) Nei Kinesisk og Japansk må IKKE forveksles,selv om begge land ligger i "østen". Redigert 6.Februar.2015 av Miki-222 (see edit history) Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Bårdp Svart 6.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2015 At ikke alt som kommer fra kina er av topp kvalitet er det vel ingen tvil om. Men tro ikke at de ikke kan lage topp kvalitet om de vill. Om en ser på mange kjente merkevarer som Apel og andre som produseres i kina så er det helt klart at de kan lage skikkelige ting. Selv har jeg flere små Kinesiske bensin motorer og en del av disse er helt på høyde med det som produseres i vesten men til under halve prisen. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 6.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2015 Er det noen slike småmotorer som ikke er laget i Kina? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 6.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2015 Joda finnes både fra Tyskland, USA, og Tsjekkia. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 6.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2015 Stikkordet her er kvalitetssikring i alle ledd. Noe f.eks Yanmar og andre japanske produkter har. Ikke all "lokale" kinesiske produsenter har dette. Gode motorer kan lages overalt, forutsatt at alt kvalitetssikres. Ikke mist råvarer/ metallkvalitet. Om TD Power er bra vil bare tiden vise. Motorene er billige, men man bør også forvente langt lavere pris når båten skal selges. Båter med anerkjente motorer er langt lettere og omsette . Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 6.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2015 Etter over 10 år i Norge har Telemark trading bevist at de er kommet for å bli. Har selv en TD motor og den sviver som ei klokke. Delelager for det mest vanlige har de også og avstanden Kina Norge er ikke lengre idag enn en flytur. De har også folk i Norge som kjenner disse motorene inn og ut. Stiller opp når behovet dukker opp. TDM er produsert for å kunne anvendes under alle slags miljøer - streng kulde til hetebølger som forekommer i Kina. Enkle å reparere uten all den elektriske gimmikken en finner på andre motorer. Selv fokkeslasken ville kunne fikse disse. At TD motorene er billigere enn andre sier vel muligens mer om at de andre er for dyre i produksjon. Mercedes ble nevnt ovenfor - hvor mange deler av disse motorene er produsert utenfor Tyskland ? Vi lever da i en global verden hvor mange industriprodukter også produseres i østen og andre steder. Ta flyindustrien hvor store deler av flyet kommer fra hele verdens underleverandører og settes / monteres sammen i store haller i Frankrike eller USA. Noe å tenke på neste gang en stiger ombord i flyet. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Jawik Svart 6.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2015 Båter med anerkjente motorer er langt lettere og omsette . Dette blir vell bare synsing uten å være realistisk Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Jawik Svart 6.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2015 Muligens Telemark trading driver rimeligere en øvrige firmaer og at det er her de har muligheten til å selge til en lavere kostnad. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
hanto1 Svart 6.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2015 At folk vil ha båter med motorer av anerkjent fabrikat er ikke synsing. Hvis noen tror at to kliss like båter, en med Yanmar og en med KD Power er like lettsolgte tror man virkelig på julenissen. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 6.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2015 Liten agridiesel laget i Kina. Ta bort vifta så har vi en ?????? Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 6.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2015 (redigert) At folk vil ha båter med motorer av anerkjent fabrikat er ikke synsing. I dagens produksjonsverden blir det synsing dersom en tror at alle deler til Yanmar kommer fra selve fabrikken / produksjonslokalene. Kvalitetskontroll - ja hva baserer dette seg på i virkeligheten... Et stykke papir med noen avkrysninger på at kontroll er tatt. Legge merke til at Yanmar må ha et produktnavn for å bli solgt TDM betyr ikke noe annet enn Turbo Diesel Motor og likevel selges disse over hele verden. Redigert 6.Februar.2015 av Jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Ronald Svart 6.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2015 (redigert) Jeg har ingen erfaring, og har flere ganger vurdert dette selv. Nå gjorde jeg et annet valg rikitgnok, en overhaling i stedet. Jeg er enig i at Telemark Trade virker seriøse, i alle fall vanskelig å finne noe særlig negativt. Og det er jo bra etter så mange år. Svarer ryddig på henvendelser også. Det som har vært mitt minuspunkt har imidlertid også vært rundt importøren. Ser jo ut til å være et lite firma, og hvem vet hvor lenge han vil holde på? Eller hvor stor økonomisk ryggrad han evt. har til å håndtere større reklamasjoner osv. Hvis han blir borte - hva da? Da hjelper det ikke med garanti eller reklamasjon, slike rettigheter er knyttet opp mot ham som selger - og ikke til en evt. ny importør (om det måtte dukke opp). Og hva med delesituasjonen hvis han ikke finne lenger? Joda, det er vel et firma i Sverige som også selger disse og kanskje kan hjelpe til med noe. Og kanskje er det også mulig å kontakte produsenten i Kina? Skjønt, Lomatec var en annen kinamotor omtalt her inne, med importør/forhandler som gjorde en svært god innsats, bl.a. på reklamasjoner, men også på installasjon m.m.. Plutselig mistet de agenturet og gikk konkurs (eller kanskje i motsatt rekkefølge, for alt hva jeg vet). Motorene var sikkert OK, men jeg har inntrykk av at de som har disse og skal ha deler i dag sliter til dels veldig. Tror det nærmeste man kommer om man prøver å søke seg frem er noe forhandlere i nærheten av Balkan eller noe sånt. I mine øyne er det å havne i en evt. "Lomatec-parallell" (om jeg kan bruke det utrykket) det største ankepunktet. Da vil nok en større importør, gjerne under vingene til (den anerkjente) produsenten, være mindre utsatt for slik risiko. Motorkvaliteten som sådan er jeg mindre bekymret for. Men for all del, jeg var veldig nære selv, og er slett ikke sikker på at mitt nåværende valg var bedre (dog - enn så lenge - var det en del rimeligere). Redigert 6.Februar.2015 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 6.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2015 En slik kinamotor vil alltid være et sjansespill og båtfolk er veldig konservative. Kjøper man anerkjent merke vet man hva man får, samt at deler kan skaffes de neste tiår. Om Yanmar eller Volvo blir bygd her eller der spiller ingen rolle. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 6.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2015 Konkursspøkelset kan treffe alle importører Ronald, også Telemark Trading som har liten admisnistrasjon, men etter over 10 år skal det vel mye til for at dette slår inn. Han driver effektivt etter hva jeg har fått med meg. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Chiefengineer Svart 6.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2015 TDM er produsert for å kunne anvendes under alle slags miljøer - streng kulde til hetebølger som forekommer i Kina. Enkle å reparere uten all den elektriske gimmikken en finner på andre motorer. Selv fokkeslasken ville kunne fikse disse. Hvorfor er all "elektrisk gimmik" innført i dagens motorer? Miljøkrav, og man kommer ikke utenom denne typen avanserte styringssystemer for å tilfredsstille dagens og morgendagens utslippskrav. Muligens Telemark trading driver rimeligere en øvrige firmaer og at det er her de har muligheten til å selge til en lavere kostnad. Det gjør de sikkert da de nok mangler eksempelvis den tekniske avdelingen som både Yanmar, Volvo Penta og andre store aktører har med direktelinker rett inn i produksjons/designavdelingen til produsenten. Typisk kinesisk svar når noe går i stykker: "Oh I am sorry, we will make better next time....." Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 6.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2015 ...noen som har erfaring med dette merket?? tar i mot alle hint :) Jeg byttet ut en Volvo med TDM 21 og monteringen / tilpasningen gikk greit. Endret selv på kjølesystemet og diesel systemet slik at det ble enklere å komme til nede i motorrommet. Motoren ble levert med et finfilter med retur fra dieselpumpa som jeg fjernet og tilpasset systemet til nye filter. Ellers har jeg ikke gjort noe mer og den sviver som ei klokke så lenge den får diesel og luft. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Bårdp Svart 6.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2015 Ja Ja det er nå ikke alt som er produsert av såkalte anerkjente merker som er verken bra eller enkelt å få deler til heller. Har selv en 100Hk WV Marinemotor å det må vel være noe av det dårligste som noensinne er produsert. Det å skaffe deler til disse er jo også et kapittel for seg selv. En Kinamotor kan umulig være verken dårligere eller vanskeligere å få deler til. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.