Jump to content

Kinamotor TD Power, erfaringer?

vest50

Recommended Posts

Hmm bare en synsing fra min side men Volvo d serie var vel ikke akkurat en slager. Samme med yanmars svindyre eksosbend som holder 3-4år? Injektor ras samt 2bend er vel en Kina motor så kanskje man ikke skal dømme det nedenom og hjem. Personlig har jeg mercruiser og VM motori i båtene, men skal ikke se bort ifra at man en dag kjøper en "Kina motor"

Hvorfor er all "elektrisk gimmik" innført i dagens motorer? Miljøkrav, og man kommer ikke utenom denne typen avanserte styringssystemer for å tilfredsstille dagens og morgendagens utslippskrav.

Kan det være slik at TDM ikke tilfredstiller dagens miljøkrav ?

Teknisk avdeling Yanmar, Volvo Penta - ja er motorene så dårlige er det ikke rart dette må til :wink:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Hmm bare en synsing fra min side men Volvo d serie var vel ikke akkurat en slager. Samme med yanmars svindyre eksosbend som holder 3-4år? Injektor ras samt 2bend er vel en Kina motor så kanskje man ikke skal dømme det nedenom og hjem. Personlig har jeg mercruiser og VM motori i båtene, men skal ikke se bort ifra at man en dag kjøper en "Kina motor"

Hva mener du med at Volvos D-serie "ikke akkurat var en slager".?

Tok ikke Volvo ansvar og utbedret de introdusjonsprobmener man hadde på ENKELTE versjoner av D-serien som en stor og anerkjent produsent? Ville en kinaleverandør flydd inn helt nye motorer, byttet disse på egenkost og holdt kundene skadefrie eller kan det tenkes at dette hadde blitt mer komplisert om man hadde kjøpt motorene gjennom et "enkeltmannsforetak".?

Nei det er en klar sammenheng mellom hva man får og hva man betaler bare så det er sagt her. Å tro noe annet er utopi. FInt at det finnes et marked for alle, selv holder jeg meg til de anerkjente selv om det koster noe mer.

Nei viss du mener injektorer samt eksoskrøkene på drevbåtene er av bra kvalitet å de har rettet alt dette så lurer jeg på hva tv2 hjelper deg gjorde i Gøteborg? Båter har gått ned pga dårlige løsninger samt legeringer på den dritten. Kvalitetssikret det tenker jeg. Glem ikke Volvo krølltoppene både 4 samt 6syl. Hadde og en dårlig 3l raksekser bensin. Trenger jeg nevne mer? Men er innebefattet med at du har d6. Kanskje ikke hugge hue av en motor produsert i Kina når du ikke vet noe om de

Er det noen slike småmotorer som ikke er laget i Kina?

Ja, bl.a. er India en stor produsent av motorer. Jeg har solgt og installert mange motorer fra Craftsman marine. De er marginalt dyrere enn kina-motorer, men med langt høyere kvalitet og finish.

Hovedkontoret ligger i nederland, hvor også mesteparten av design og produktutvikling foregår, mens selve produksjonen blir gjort av craftsman i India. En må gjerne være skeptisk til India-motorer også, men kan ikke se det er noen grunn til å være skeptisk når jeg vet at det er en stor fabrikk med topp moderne utstyr som i tillegg til marine-motorer også produserer marine-motorer for andre anerkjente produsenter, og i tillegg er en stor leverandør av deler til fly og togindustrien. Tom flysimulatorene fra en av verden største flyprodusenter lages på den samme fabrikken av Craftman. og apropos Merces som er nevnt tidligere i tråden, så kan en gjette to ganger hvem som har laget flesteparten av dieselmotorene deres. Tyskland?

Jeg mener det ikke er grunn til å være automatisk bekymret fordi prduktet er laget i kina eller whatever. Man får mye dritt derifra, men også mye bra. Utfordringen er å se hvilke produkter en kan stole på og hvilke som ikke holder mål.

At noe er billig mener jeg ikke i seg selv er grunn til å tolke til at det er dårlig. Det går vanvittig mye gryn når grådige eiere skal ha sin profitt, markedsføring, flotte fancy lokaler osv.. Ingen av disse tingene har noe som helst sammenheng med kvaliteten på produktet å gjøre. Tar en f.eks. verktøy fra wurth, så ser en kjapt at prisene er fullstendig vanvittige, ingen betaler selvsagt katalogpris, men har en firma, eller en eller annen avtale er det ikke uvanlig med opp mot 95% rabatt avhengig av hva slags verktøy en prater om. Har den latterlige høye katalogprisen noe som helst med kvaliteten å gjøre? God markedsføring derimot...Ja, også kan en jo lure på hvordan mr Wurth har fått råd til en av verdens dyreste private kunstsamling...

Nei viss du mener injektorer samt eksoskrøkene på drevbåtene er av bra kvalitet å de har rettet alt dette så lurer jeg på hva tv2 hjelper deg gjorde i Gøteborg? Båter har gått ned pga dårlige løsninger samt legeringer på den dritten. Kvalitetssikret det tenker jeg. Glem ikke Volvo krølltoppene både 4 samt 6syl. Hadde og en dårlig 3l raksekser bensin. Trenger jeg nevne mer? Men er innebefattet med at du har d6. Kanskje ikke hugge hue av en motor produsert i Kina når du ikke vet noe om de

Etter å ha tilbragt lengre tid i Kina er jeg mer enn skeptisk til kinesiskutviklede "kopiløsninger". Det er korrekt at fabrikker som BMW som produserer tom. 5 serie for det kinesiske markedet i Kina klarer å holde samme kvalitet på utstyret som det som er produsert i Tyskland, men det er 100% tyskstyrt med jernhand.

Det samme kan man ikke si om rene kinesisk utviklede produkter der det mangler den kvalitetssikringen som større europeiske selskaper gjennomfører i sin kinaproduksjon.

kjøpte td Power 21hk 3cyl kubota kopi som siden mai i fjor har gått litt over 180t. den var betydelig billigere enn alle andre motor tilbud jeg fikk på kontant kjøp og ved henting/montering selv. craftsmann tilbudet jeg fikk var ikke i nærheten av TDpower prisen jeg fikk selv om her nevnes at den bare er marginalt dyrere. 2 bagatellfeil ble fikset av Telemark trade uten diskusjon i det heletatt.(drypplekk matepumpe+dårlig kontakt i tenningslås fra wema som mange andre produsenter også bruker).

dei sparte pengene jeg fikk til overs ved å kjøpe TDpower motoren rakk til å kjøpe komplett propell anlegg(stevnlager,hylse,pakkboks,aksel,powertrain ledd,kobl flens,mikado propell).

så ang motoren- starter lett,lite røyk og lukt,lite støy,bruker lite diesel. forhandleren har vert veldig hyggelig og i møte kommende under monterings prosessen ang tips og tekniske spørsmål selv i sene ettermiddager i helger...

har jeg fått en god og billig motor? det lover godt "so far"........

Hei igjenn sitter på en følelse at eg har valgt en motor eg blir fornøyd med,det er da en god start gleder meg til og får starte den opp å komme seg på sjøen :) takk for mangen innspill.

Skal holde der oppdatert på hvordan denne motoren virker når eg får den i sving, er på sjøne mangen timer i uka så den kommer til og bli kjørt mangen timer :)

Redigert av vest50 (see edit history)

Jeg tenker både på kjøpssikkerheten og produktkvaliteten. Dette er et foretak med en ansatt. Omsetning ca. 2 mill. Hva om denne personen blir syk og havner på sykehus midt i båtsesongen samtidig som du får feil med motoren?

Hvem er reparatør for dette merket og hvilke produktoppdateringer og veiledninger får de fra fabrikken? Landsomspennende forhandlernettverk?

Nei si hva en vil men man får hva man betaler for. Det er ingen som klarer å få meg overbevist om noe annet. Lykke til skal du ha og håper det går bra. Annenhandsverdien er sannsynligvis null, iallefall i mine og mange andres øyne.

Rep av motor er det miste problemet rekner eg med, montering av motoren ville eg at selgeren skulle ta seg av, den jobben ville eg ikkje ta selv, i løpet av noen timer hadde han ordnet opp i det,kommer folk på døra og henter båten dette er eit seriøst firma fra norheimsund ,hadde og et firma på osterøy som tok slike jobber men dei hadde ikkje tid til og ta jobben nå,

det vil nok nærme seg 500 timer kanskje mere og driver med fiske detter er en sjark på 30fot, så motoren skal få kjøre seg sattser på dette blir bra :)

Har sett rundt på nettet men har ikkje funne noe negativt om Telemark Trade og motoren TD Power, den hette noe annet før og da var det problemet med giret,men nå er det Bavsan gir og det er vell mangen motorer som bruker tror eg,det eg får er H130

Redigert av vest50 (see edit history)

Jeg tenker både på kjøpssikkerheten og produktkvaliteten. Dette er et foretak med en ansatt. Omsetning ca. 2 mill. Hva om denne personen blir syk og havner på sykehus midt i båtsesongen samtidig som du får feil med motoren?

Hvem er reparatør for dette merket og hvilke produktoppdateringer og veiledninger får de fra fabrikken? Landsomspennende forhandlernettverk?

Nei si hva en vil men man får hva man betaler for. Det er ingen som klarer å få meg overbevist om noe annet. Lykke til skal du ha og håper det går bra. Annenhandsverdien er sannsynligvis null, iallefall i mine og mange andres øyne.

Kjøpesikkerheten ? Mistenker du alle selgere til det motsatte er bevist ?

Produktkvaliteten ? Kjenner du motoren siden du er så bombastisk i dine vurderinger ?

Antall ansatte ? Tydeligvis kjenner du ikke så godt til denne personen, men jeg kan berolige deg med at han har en bror som er ekspert på disse motorene og som stiller opp også på søndager vist behovet dukker opp - også i ferien når de andre er på fellesferie.

Personlig blir jeg mer skeptisk til importører som ikke stoler 100% på sine produkter, men ser seg nødt til å opprette reparatører avtaler over hele landet uten å være sikker på at reparatøren kjenner til "problemmotorer".

KISS prinsippet fungerer mange ganger bedre :lol:

Har ikke noe behov for å overbevise deg, du har jo valgt din motor hvor salgsverdien sannsynligvis ligger over null punktet.

Som jeg nevnte ovenfor blir dette som Bavaria diskusjonene - noen liker mora men vil helst ha datra :wink:

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

virke at dei som har kjøpt motor av dette merker er fornøyde det er da et godt teng,lite og ingenting negativt om motoren fra dei som har denne type motor, men noen vil vell atid vere negative til kina produkt, tenker det var det samme når alle hadde saab motorer i båtene sine og det kom motorer fra japan og andre plasser.

Må si eg gleder meg Miki-222 til den er klar for bruk

Antall ansatte ? Tydeligvis kjenner du ikke så godt til denne personen, men jeg kan berolige deg med at han har en bror som er ekspert på disse motorene og som stiller opp også på søndager vist behovet dukker opp - også i ferien når de andre er på fellesferie.

Personlig blir jeg mer skeptisk til importører som ikke stoler 100% på sine produkter, men ser seg nødt til å opprette reparatører avtaler over hele landet uten å være sikker på at reparatøren kjenner til "problemmotorer".

Jeg ser at du er inhabil og nivået på argumetnasjonen får dermed ikke en objektiv vinkling.

Hei,

jeg har også kjøpt en TDM moter fra Telemark Trading. 3 sylindra Izuzu kopi med 27 hk, har gått i to år nå. Da den ble installet hadde jeg problem med tenningslåsen, og TD sendte en mann prompte. Motoren sviver greitt den, virker å være enkel og robust, men jeg syns personlig den kunne vært mer støysvak. Har inntrykk av at den ikke er så forskjellig i lydnivå fra SABBen jeg hadde før.

Jeg tror dette er den 5. eller 6. gangen jeg forteller om at jeg har en slik motor og er fornøyd med den, og hver eneste gang er jeg "sendt av banen" enten med rene flåserier eller med arguemtn som bunner i generelle forhold. Ikke en eneste gang har folk kommet opp med kritikk av TDM motorene. At Telemark Trading er et lite firma har strengt tatt ikke noe med kvaliteten på det de selger å gjøre. Sorry Chief-engeneer, din kritikk er også en generell kritikk mot varer produsert i Kina. Vet du noe konkret om disse motorene?

Generelt skeptisk mot rene kinesisk utviklede produkter etter å ha tilbringet lengre tid i Kina på verft der mye av det de lager settes sammen ja. Så dette har kommet etter erfaringer og selvsyn.

Når det gjelder denne motoren vet jeg ikke så mye men det jeg reagerer mot er når det harseleres mot store seriøse selskaper som Volvo Penta,Yanmar, Caterpillar, Cummins etc. som har et stort og utbygd serviceapparat, teknisk avdeling i hvert land de er representerte i, med direktelinker rett inn i fabrikkens innerste kilder. Er det noen som tror at dette kommer gratis? Skjønner man ikke at det er en sammenheng mellom det man betaler og den servicen man kan forvente? Tilgang på deler langs hele kystlinjen?

Det er her det skurrer for min del. Selvsagt skal en slik motor være langt billigere enn en levert av en anerkjent produsent med et slikt apparat tilstede. Jeg vil ikke trekke paralleller til sammenlikning mellom pirattaxi og lovlig taxi men tanken slo meg.

Hvordan er det med alle godkjenninger til disse motorene? Tilfredsstiller de kravene som er satt for omsetning? Har man dokumentasjon fra uavhengig organ på dette?

Jeg bare spør av naturlig skepsis. Er noe så billig at det er utrolig så er det som regel utrolig.

Når det er sagt, det ER bra at nye aktører tar opp konkurransen men erfaringsmessig er det svært vanskelig å vinne markedsandeler for slike merker pga. nevnte skepsis. Nedetid koster og da trenger man et venfungerende serviceapparat samt er godt produkt. Vil man f.eks. klare å overbevise Viknes om at dette er det korrekte motorvalget i fartøyene deres framover? Evt. hvorfor ikke?

Jeg ser at du er inhabil og nivået på argumetnasjonen får dermed ikke en objektiv vinkling.

Har hadd noen samtaler med selger før jeg kjøpte. Valget sto mellom Vetus 18 og TDM 21. Båten lå til kai hos Vetus forhandler og de gutta kan sitt produkt og yter god service - langt utenfor forventet service. TDM ankom som forventet til avtalt tid og Vetus forhandler installerte motoren. Kjempegod jobb ble utført. De til og med solgte Volvoen for meg som sikkert kunne ha godt en del timer til, men jeg har en inngrodd skepsis til Volvo og ville bli kvitt denne. Broren til selger bisto meg telefonisk over ei lang helg med å bygge om diesel systemet da jeg liker å ha skikkelig tilgang i motorrommet ved egen servise. Nokså trangt i en seilbåt. I ettertid - snart to år siden - har det ikke vært behov for ytterligere kontakt.

Vist dette gjør meg inhabil så er dette ok fra min side :lol:

Er noe så billig at det er utrolig så er det som regel utrolig.

Alt er heldigvis relativt her i verden. Skulle tro at selger gir bort motorene mot at kjøper betaler frakutgifter. Ca. 25% mellom Vetus 18 og TDM 21 vist jeg ikke husker feil. Volvoen var en 21Hker og siden Vetus ikke kunne levere meg 21 Hk valgte jeg TDM 21 uten noen betenkeligheter. Fant info på nettet - også fra andre med samme motor - over motoren og skilnaden på det tekniske mellom denne og andre motorer var ikke noe å skrive hjem om.

Når det gjelder denne motoren vet jeg ikke så mye men det jeg reagerer mot er når det harseleres mot store seriøse selskaper som Volvo Penta,Yanmar, Caterpillar, Cummins etc. som har et stort og utbygd serviceapparat, teknisk avdeling i hvert land de er representerte i, med direktelinker rett inn i fabrikkens innerste kilder. Er det noen som tror at dette kommer gratis? Skjønner man ikke at det er en sammenheng mellom det man betaler og den servicen man kan forvente? Tilgang på deler langs hele kystlinjen?

Trådstarter spør om erfaringer med TDM og vi svarer så godt vi kan etter beste evne.

Er det noen som har harselert mot andre motorer ? Det er vel heller du som rakker ned på de som velger et produkt fra Kina, og disse må jo få lov til å slå tilbake på den svartmalingen du leverer - og det uten å kjenne til disse motorene annet enn at du har vært i Kina :wink:

Redigert av Jawik (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...