Chiefengineer Svart 7.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2015 Sum summarium, man får det man betaler for. La det ikke være noen tvil om det. Men ikke alle trenger utstyr som oppfyller de strengeste kvalitetskriteriene. Da kan man forske ut alternativer. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 7.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2015 Tilgang på deler langs hele kystlinjen? Dette tro du vel ikke engang selv på Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Jawik Svart 7.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2015 Men ikke alle trenger utstyr som oppfyller de strengeste kvalitetskriteriene. Da kan man forske ut alternativer. Etter over 10 år med TDM i Norge fortsetter en å forske ut alternativene. Man må ikke bli for konservativ i sine valg. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Chiefengineer Svart 7.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2015 Dette tro du vel ikke engang selv på Her er Volvo Pentas forhandlernettverk langs den norske kystlinja. Her får du service og deler til VP. Ser fram til at du legger fram "kinaputtens" forhandlernettverk som yter samme service til "kinesermotoren" langs den samme kystlinja. Avventer denne oversikten. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 7.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2015 (redigert) Er du forhandler / servicemann av Volvo motorer...eller har du en selv ? Glemte du disse - Yanmar, Caterpillar, Cummins etc. Hva med Perkins som sto i min forrige båt... Det er jo en grunn til at Volvo har service langs hele kysten - Muligens produktet ikke har den kvaliteten den forespeiler kjøper Redigert 7.Februar.2015 av Jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
vestsiå Svart 7.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2015 det er vel ikke sikkert at deleutvalget er så stort i volvo forhandlernettet selv om det er mange boder med penta logo på.flesteparten av forhandlere både på bil og mc båt har bare et minimum i hyllene. sannsynligvis er det en del deler som må i post eller annen transport uansett hvilken farge motoren har. td Power påberoper seg fullt delelager.skulle noe spesielt skje så er det ca 1uke fra pingpong fabrikken. skulle tdpower av en eller annen grunn forsvinne så er det greit med en motor som går under mange forskjellige navn både i svergie,england,europa, rrun+timray marine,bladt,samt 3m78 kubota repl engine for bobcat,div agregater,feiemaskiner,vannpumper++. Google 3m78 kubota så skal man se at deler til en så mye brukt billigmotor fra kina ikke burde være umulig. alle disse er den samme motoren som min blåmalte 21hk td Power. giret kommer fra baysan. motoren er enkelt bygget og har etter det jeg har funnet til nå klassens største cyl volum 1123cc, 3cyl, 3000o/min 21hk. så helt borti natta burde ikke levetiden være. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 7.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2015 (redigert) Jeg har ikke en, jeg har to. Har hatt Yanmar også og de to merkene setter jeg i samme kategori. Skal vurdere noe annet når andre motorprodusenter klarer å selge inn sine merker til båtprodusentene i den båtkategorien jeg befinner meg i. Men det var jammen ikke mange mer erfaringer med TD power motorer som det var spurt etter innledningsvis, det er jo ikke så bra om man skal vurdere noe helt ukjent? Hva kan det skyldes etter 10 år (visstnok) på markedet? Ellers ville jeg selvsagt heller ikke kjøpt en bil om selger hevdet at den var så "god" at man ikke trengte service/forhandlere langs hele Norges land og kun hadde en forhandler i landet. Ille om man blir plaga og slik tenker nok 99,99% av øvrige bilkjøpere også. Man kan muligens holde på slik om en selger Lamborghini og kjøpergruppen har en 4-5 andre biler å velge i på gårdsplassen når gliset sendes på service med Nor-Lines eller NSB. Men med en standard, dog svært viktig brukskomponent til båten tar man nok en betydelig risiko tenker jeg. Det er disse tingene som er de største ankepunktene. Referanser fra professjonelle brukere, forhandlernettverk. dele- og teknisk kompetansetilgang osv. osv. Om dette mangler bør produktet være svært billig og man bør heller ikke være spesielt avhengig av at det fungerer til enhver tid. Redigert 7.Februar.2015 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 7.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2015 (redigert) Hehe...Ikke rart VolvoPenta må ha forhandlere tett i tett rundt kysten så mye problemer og trøbbel dem har hatt. Redigert 7.Februar.2015 av Miki-222 (see edit history) Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Nero II Svart 7.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2015 Godt ord igjen, Chied-engineer, det er klart du har et poeng. Men når det er sagt, så tror jeg det går et viktig skille i størrelse på motor. Kameraten min som har en 33 fots Marex, får han motorkluss så er terskelen for å måtte oppsøke merkeversted til 800+ i timen + mva, mye lavere enn for meg. Min motor er i utgangspunktet "sunk cost" idet den er installert, og det jeg vil tendere mot å bruke er folk som har greie på motor, uten å ha merkeverksted. La meg eksemplifisere med hvordan jeg havnet borti å kjøpe TDM: Jeg kjenner en båtbygger i Mandal, en hedersmann. Når jeg spør ham, anbefaler han Volvo og Yanmar. Når jeg sier jeg syns de koster mye, så sier han at har hjulpet en 10-15 fiskere i distrikttet her med å installere TDM, og ingen av dem har hatt kluss. Jeg fikk altså min nye motor installert med ny aksling og propell, eksospotte, ny skrogjennomføring og ellers det som trngtes for samme pris som Yanmar skulle ha bare for klumpen. Et godt spørsmål nå synes jeg ville være : Hvor vanskelig er det å lage en Ok motor? Izizukopien er en standard industrimotor som sikkert går i millioner av eksemplarer, og som er marinisert i Kina. Rocket science? Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 7.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2015 Men det var jammen ikke mange mer erfaringer med TD power motorer som det var spurt etter innledningsvis, det er jo ikke så bra om man skal vurdere noe helt ukjent? Hva kan det skyldes etter 10 år (visstnok) på markedet? Synes du dette er så rart. Det er ikke mange som legger hode frivillig på huggestabben på sosiale medier - en vet jo av erfaring at det finnes kverulanter over alt Se bare på hva som skjer når noen er så uheldig å spørre om Bavaria >> hudfletting fra de som liksom vet bedre - de tror ihvertfall selv på dette. Bare til info så har jeg nå en Albin Singoalla 34 Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
vest50 Svart 7.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2015 Hei Nero ii hvor store motorer har disse fiskerene innstalert?? så sier han at har hjulpet en 10-15 fiskere i distrikttet her med å installere TDM, og ingen av dem har hatt kl Sitér dette innlegget Link to post
Nero II Svart 7.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2015 Jeg har jo bare sett to-tre av båtene, og det er snekker som min, bare større, jeg vil tro mellom 26 og 30 fot. Tror mye det var en motor på omtyrent 50 hester de hadde installert, og så noen av den typen jeg har. Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 9.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2015 Konkursspøkelset kan treffe alle importører Ronald, også Telemark Trading som har liten admisnistrasjon, men etter over 10 år skal det vel mye til for at dette slår inn. Han driver effektivt etter hva jeg har fått med meg. Enig, konkurs KAN ramme alle. Og han driver sikkert bra. Mitt poeng er at ved slike hendelser anser jeg det som mer sannsynlig at kjøper står uten rettigheter enn hvis det var f.eks. en VP-forhandler som gikk konkurs. Men legg også merke til at jeg ikke snakket spesielt om konkurs. Det er mange grunner til at et selskap evt. avvikles. Kanskje har han andre planer på sikt? Kanskje dukker opp ting i livet som gjør at man velger andre veier, eller ikke vil eller kan lenger? Kanskje er pensjonsalderen nær? (Jeg vet ikke, aner ikke alder). Og jeg skrev ikke at noe av dette faktisk kommer til å skje - jeg bare ville anbefale at også denne type risiko ble tatt med i totalvurderingen i forkant, i alle fall gjorde jeg det. Det kan meget godt hende at TD er et riktig valg selv med dette momentet på vektskålen. Og ingenting er sort/hvit.... Stusset forresten litt på dette fra deg i innlegg #60: "Synes du dette er så rart. Det er ikke mange som legger hode frivillig på huggestabben på sosiale medier.". Mener du med det at det har vært huggestabbe-lignende tendenser fra de som har uttrykt (noe) skepsis her i denne tråden? Jeg klarer i alle fall ikke å se det. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 9.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2015 Innlegget over gjenspeiler en del av de poengene jeg mener er viktige å ta med i betraktningen når man skal vudere et produkt. En annen ting jeg merker meg er følgende: Når produsenter som VP, CAT, Cummins, Yanmar etc. skal inn på et marked så etablerer de seg i landet med eget importørsystem for at satsingen skal foregå etter ønsket forløp. Dette innebærer alt fra kursing av selgere, teknikere etc., til å bli kjent med fabrikkens systemer for utvikling, teknisk oppfølging, produksjon, deledistribusjon etc. Importøren oppretter så kontakt med aktuelle avdelingskontorer for å bygge opp et forhandlernettverk rundt over det hele der forhandlerne også må gjennomgå en del av den samme kursingen iht. importørens og produsentens krav. Ofte går kravene opp mot forhandlerne også ut på å besitte en viss mengde reservedeler til produktene osv. osv. Når en motorfabrikant ikke gjør dette men velger å selge sine produkter til et frittstående firma (enkeltmannsforetak?) uten å etablere et tilsvarende system i landet under produsentens kontroll, forteller ikke dette at man enten ikke har særlige ressurser å sette inn for å oppnå disse målene, eller at man ikke har den samme målsetningen med produktet sitt? Sitér dette innlegget Link to post
Nero II Svart 9.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2015 Dette er interessant, for her har vi observert samme fenomen, men trukket motsatt konklusjon. Min vurdering er at båtmarkedet er lite, så lite at det har marginal lønnsomhet. Mange av de store merkene er her kanskje like mye PDA status som av lønnsomhet, lærte jeg i båthavna. Så hva er da strategien for å finne en forhandler som vil overleve? Mitt valg var å unngå dem som pådrar seg store faste kostnader, slik du treffende beskriver. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 9.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2015 Det blir spennende å se hvordan dette går. Fordelen er jo at dette ikke er særlig avanserte motorer der en ikke er avhengig av elektronisk feilsøkings-/diagnoseutstyr etc. Og den mekaniske biten kan dermed de fleste motorkyndige løse om dette ikke fungerer som foreskrevet. Men jeg undres på hvordan de imøtekommer utslippskravene. Der forefinnes ingen dokumentasjon på hjemmesidene på noe slikt. Stusser også på manualens ulike instruksjoner: "For best results, do not run engine at maximum revolutions for long periods" "Recommanded rain water or clean river water for engine cooling system" "If difficult to start under low ambient temperature, heat cooling water to apx. 80 degrees before filling it into the cooling system" Dette var noe spesielt. Men dette kan jo vise seg å bli en traust og grei laveffektmotor som kan fungere fint på moderat belastning over mange år. Tiden vil vise. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 9.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2015 Mye morsomt å lese i manualer til Kinesiske produkter. Men det skyldes nokk i stor grad at de som har oversatt disse ikke er motorfolk men filologer som ikke skjønner noe av det faglige. Kaldstartmetoden vil nokk fungere men kan nokk bli noe tungvint i lengden. Har kanskje mer sans for metoden beskrevet i boken til en gammel Engelsk traktor jeg hadde, der sto det at en skulle ta av luftfiltret dynke papir med diesel dytte inn i insugsmanefoilen og tenne på. Vente til det var god fyr og så starte. Hele bålet forsvant nå inn i motoren og den startet hver gang. Sitér dette innlegget Link to post
vest50 Svart 14.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2015 ja da var båten levert til motor bytte dette blir spennende :) Sitér dette innlegget Link to post
Nero II Svart 14.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2015 Da håper jeg du legger ut godt med bilder og tekst fra monteringsarbeidet, gleder meg til å lære mye! Sitér dette innlegget Link to post
vestsiå Svart 6.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2015 ja da var båten levert til motor bytte dette blir spennende :) nå... hvordan er status?? Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 6.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2015 Denne vil jeg og følge. Har tatt ut min gamle VP MD21A og hvis det blir for dyrt Lg overhale denne vurderer jeg en av disse motorene. Sitér dette innlegget Link to post
Kslipp Svart 6.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2015 Eg har en TD marine 120 hk. Motoren er en Deutz fra Tyskland og gir er fra Tyrkia. Motoren er marinisert i Kina. På de små motorene bruker TD Kabuto motorer, det er det mange "seriøse" motorleverandører som også gjør. Motoren som eg har er "gammeldags" bygd opp uten avansert elektronikk. Stort volum med lav omdreining. Lett å vedlikeholde. Sitér dette innlegget Link to post
Kslipp Svart 6.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2015 Telemar trading som forhandler TD Power marine motorer er og forhandler og importør av Hyundai SeasAll båtmotorer. Sitér dette innlegget Link to post
windy26 Svart 7.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2015 jeg ville helt klart eller kjøpt en ny kina motor en en brukt/gammel Yanmar , deleprisene til yanmar er jo helt syke , og dem går i stykker som andre motorer også , hørte med en som måtte skifte intercooler innsats til en yanmar kostet ikke mindre en 25000.- til volvo 31/41 til sammen ligning var prisen ca 14000.- ikke billig det eller men gratis i forhold , eksosbend til yanmar 14000.- / volvo 2550.- jeg kommer aldri til å kjøpe meg yanmar , men eller en kina motor da!! vis det blir ny motor en gang , men min volvo 41 sviver som en klokke ennå :-) Sitér dette innlegget Link to post
vest50 Svart 19.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2015 hei igjenn det er dårligt med bilder av motorbyttet mitt men det går seint :) han som driver på har fått ut den gamle motoren og har fått laget nye motor bukker til motoren så den skal vere bare og sette ned og skrufast :) (kanskje)har to timer til han som driver på med dette pluss en ferje så eg er ikkje der så ofte men skal ta bilder neste gang. Var og såg på motoren og den såg jo kjempe fine ut den da tror ikkje eg angrer på dette valget. Eg ser Kslipp har en 120 hk og det er en Deutz bygget i tyskland? 80hk som eg har kjøpt er det og en Deutz motor eller er det en Nissan noen som veit? Motoren som eg har er "gammeldags" bygd opp uten avansert elektronikk. Stort volum med lav omdreining Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.