Jump to content

Tips til båtplass (leie) i Oslo-området?

Båtkjøper

Recommended Posts

Hei,

Vi skal kjøpe vår første båt (daycruiser), men er litt på hold ettersom vi ikke har noen båtplass (enda).

Sesongen for utleie er vel ikke helt igang enda, men er det noen som har erfaring med hvor sannsynlig det er at det kommer mye båtplasser fremover til leie? Har det pleid å komme en del til utleie tidligere år?

Det er snakk om en båt med bredde på ca 2,50, så vil tro at mellom 3-3,5 bredde på båtplassen er riktig (?).

Området vi "drømmer om" er mellom Sandvika og Ski. Aller helst sandvika eller Oslo.

Nesset/innerst i bunnefjorden vil vi helst unngå (men det kan være et alternativ dersom man ikke får noe annet sted).

Hvordan er det best å gå frem? Er finn.no beste plassen å følge med? Er det noen som har noen andre tips?

Hva bør vi regne med prismessig?

Er det såpass sannsynlig å få båtplass at man uansett kan kjøpe båt, og deretter ordne båtplass?

Vi vil jo virkelig ikke bli sittende med båt uten båtplass. Dvs, båtplass får man vel alltid, men det er avgjørende hvor..

Vi er helt nye i dette gamet, så setter pris på alle innspill og tips til både steder og hvordan vi skal gå frem etc :smiley:

Redigert av Båtkjøper (see edit history)

Om båten dere er på jakt etter har bredde på maks 2,50m, så klarer dere dere fint med en båtplass på maks 3, og mest sansynlig med en plass på 2,5 også.

Husk at oppgitt bredde på båten er maks bredde, og at det gjerne er noe smalere ved vannlinja, eller der som utriggerne normalt kommer.

Som sammenligning er min båt 2,78 bred, jeg har en plass med 2,7m lysbredde, og jeg har plass til fenderne også.

Kanskje lettere å finne plasser i størrelsen under 3m, virker som om det på 3 til 4m er veldig rift.

Lykke til.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Jeg støtter det Benji skriver over, forrige båtplassen min hadde lysåpning 2,45 og båten min var 2,40. Hadde plass til både fendre på begge sider og litt til. :)

Jeg er selv på utkikk etter båtplass, og foreløpig er det lite som ligger ute, men det kommer alltid mer etter hvert som våren kommer, så det tror jeg ikke du trenger å bekymre deg over. Spørsmålet er vel mer hvilken pris du finner til. Jeg hadde de to foregående sesongene eksempelvis på fornebu til rundt 10k og ingen vakt. Det var privat utleie (til kost).

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Følg med på Finn.no, er størst pr i dag.

En båt - daycruiser - i den størrelsen er jo også trallbar om det er ett alternativ.

Hadde vurdert å sette meg ned å sende mail til alle foreninger/marinaer jeg kunne finne i det aktuelle området dere ønsker.

Holder jo med en mail om man skriver inn mottaker i blinkopifeltet.

At det finnes en plass ett sted er "nesten" sikkert, står dere på så ordner det seg.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Jeg vil anbefale Storsand i Hurum. Masse ledige plasser og kort vei til fine områder (rundt Håøya). Mye mindre trafikk enn inne i fjorden. Jeg startet selv med daycruiser på tilhenger, men fant fort ut at det var mye bedre å ha større båt som alltid lå i sjøen.

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Er såpass fersk at jeg ikke har helt greie på dette selv, men det er jo en småbåthavn ved Kadettangen ved Sandvika? De har sikkert en hjemmesside der du kan kontakte dem.

Selv ligger jeg i Oksval på Nesodden, og her vet jeg i alle fall at det er ledige plasser til både utleie og kjøp.

I fjor betalte jeg litt over 9000,- men da var vinterplass i boblehavn, strøm, sommersesongen og to opptak med kran inkludert. Vakt døgnet rundt fra april til ut oktober. Webkamera.

Redigert av Pequod (see edit history)

Jeg vil anbefale Storsand i Hurum. Masse ledige plasser og kort vei til fine områder (rundt Håøya). Mye mindre trafikk enn inne i fjorden. Jeg startet selv med daycruiser på tilhenger, men fant fort ut at det var mye bedre å ha større båt som alltid lå i sjøen.

Det blir dessverre litt for langt unna for vår del (vi får et stykke å kjøre allerede til Sandvika), men takker uansett for tipset.

Jeg sendte mail til alle aktuelle marinaer da vi var på utkikk i fjor høst, og det gav resultater. Ba da om pris på akkurat den plassen jeg var ute etter, og om de hadde ledig plass. Da var det enkelt å sammenligne tilbudene. En ting du bør tenke på; Oslofjorden er veldig lang med båt. En båtplass innerste fjorden begrenser derfor helge/ dagsturer til områdene innerst i fjorden. Det er sikkert mange fine plasser der, men etter min mening er de virkelige perlene lenger ut mot åpent hav. Dersom du ser etter plass litt nedover fjorden vil aksjonsradius være mye bedre. Det er mer effektivt med en halv time i bil, kontra flere timer i båt. Selvsagt avhengig av hva slags båt du ender opp med, men selv i 20 knop et det 3-4 timer ut til feks Bolærne...

Hei. Du har jo mange alternativer! :) Gyssestad (Slependen) solvik, Blommenholm, sollerud, Fornebu, strand osv osv. . Med lysåpning 2,5-3 m ville jeg ikke vært bekymret i det hele tatt. Regn med en pris på 8-12000 trolig i den nederste delen av dette. Det er bygget mange! båtplasser de siste årene samtidig som nybåt markedet har stupt.

Trygve

tenk også på hvor greit det er å sette fra seg bilen i havna (gjerne over lengre perioder), og hvor langt det er å bære utstyr til og fra. Et annet moment er faren for innbrudd i båten. Selv bor jeg på Romerike og har over 70 km til båtplassen. Det forhindrer ikke at jeg er der ca 60 turer i året. Og takke meg til å måtte ha båtlivet innerst i Oslofjorden. Den eneste ulempen jeg ser meg å ligge på Hurum er kostnader til passering av Oslofjordtunellen.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Hei,

Vi skal kjøpe vår første båt (daycruiser), men er litt på hold ettersom vi ikke har noen båtplass (enda).

Sesongen for utleie er vel ikke helt igang enda, men er det noen som har erfaring med hvor sannsynlig det er at det kommer mye båtplasser fremover til leie? Har det pleid å komme en del til utleie tidligere år?

Det er snakk om en båt med bredde på ca 2,50, så vil tro at mellom 3-3,5 bredde på båtplassen er riktig (?).

Området vi "drømmer om" er mellom Sandvika og Ski. Aller helst sandvika eller Oslo.

Nesset/innerst i bunnefjorden vil vi helst unngå (men det kan være et alternativ dersom man ikke får noe annet sted).

Hvordan er det best å gå frem? Er finn.no beste plassen å følge med? Er det noen som har noen andre tips?

Hva bør vi regne med prismessig?

Er det såpass sannsynlig å få båtplass at man uansett kan kjøpe båt, og deretter ordne båtplass?

Vi vil jo virkelig ikke bli sittende med båt uten båtplass. Dvs, båtplass får man vel alltid, men det er avgjørende hvor..

Vi er helt nye i dette gamet, så setter pris på alle innspill og tips til både steder og hvordan vi skal gå frem etc :smiley:

Hør med Oksenøya marina (fornebu) de har sikkert ledige plasser..ligger der selv og det er en fin marina :)

Jeg har hatt to sesonger på Fornebu Marina. Veldig grei plass med parkering på "taket" av bygget hvor det er bom inn slik at det er forbeholdt marinaens båter (ink i prisen). Fine brygger med vann og strøm. De besørger også vinterlagring og har verkstedstjenester. Jeg savnet imidlertid et servicebygg med f.eks toalett.

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...