Jump to content

Tips til båtplass (leie) i Oslo-området?

Båtkjøper

Recommended Posts

jeg synes også Solvik var bra. Trivdes godt der! Hvis du har is i magen mener jeg å ha observert at prisene faller litt utover våren. Selv hadde jeg aldri is i magen og betalte nok en tusing eller to for mye. På Solvik må du antagelig ta nattevakten for eieren, det måtte i alle fall jeg (ca 2 vakter hvert 3. år tror jeg det var). Kan imidlertid betale deg ut av det. Båthavna har lister over "godkjente" vikarer.

Representant for Folk i båt-bevegelsen og venn av paraplydreggen.

Tusen takk for alle gode innspill og forslag - det setter jeg jeg stor pris på! Jeg har fått svar fra flere marinaer, og øyner gode muligheter til å få en bra båtplass. Føles også veldig greit å leie rett fra marina, selv om man sikkert bruker en tusenlapp eller to mer enn om man venter litt og evt leier privat ;-)

Jeg har hatt to sesonger på Fornebu Marina. Veldig grei plass med parkering på "taket" av bygget hvor det er bom inn slik at det er forbeholdt marinaens båter (ink i prisen). Fine brygger med vann og strøm. De besørger også vinterlagring og har verkstedstjenester. Jeg savnet imidlertid et servicebygg med f.eks toalett.

Det kan se ut som vi ender opp her. Jeg har fått bekreftet at de har kundetoalett, vann og strøm.

Det er også inkl parkering. Er det flere parkeringsplasser dersom vi ønsker å ha med oss noen el.l? Eller er det kun en pr båt uansett?

Har aldri vært ved marinaen, så vet ikke hvordan mulighetene rundt er.

Har du noen formening om hvor de forskjellige båtplassene/numrene er plassert på bryggen, og hva som er best?

Bør man ligge ut mot sjøen eller inn mot land osv.

Min erfaring er at dersom båten er litt tung å manøvrere, så kan det være en fordel å ligge litt ute pga da kan man kjøre litt mer "rett i" båsen. Jeg opplevde tidvis at det var litt strøm helt inne (muligens er det like mye strøm helt ytterst), men det kan være (føles) litt mer trangt å snu o.l. helt inne. Men som med alt, så vender man seg til både strøm og vind, så det gikk fint etter hvert. Nå hadde jeg kun en 20 fots båt da, men hadde jeg hatt en del større ville jeg nok prøvd å få plass et godt stykke ut pga det som jeg nevner (men ikke om jeg måtte betale mye mer for det).

Det er ikke oppsatte gjesteplasser innenfor bomparkeringen. Men det er en betalingsparkeringsplass rett ved, i tillegg til at man kan parkere gratis på noen plasser langs veien rett før du kommer til marinaen (om det er ledig), så ikke noe problem å få med seg noen folk. :smiley:

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Min erfaring er at dersom båten er litt tung å manøvrere, så kan det være en fordel å ligge litt ute pga da kan man kjøre litt mer "rett i" båsen. Jeg opplevde tidvis at det var litt strøm helt inne (muligens er det like mye strøm helt ytterst), men det kan være (føles) litt mer trangt å snu o.l. helt inne. Men som med alt, så vender man seg til både strøm og vind, så det gikk fint etter hvert. Nå hadde jeg kun en 20 fots båt da, men hadde jeg hatt en del større ville jeg nok prøvd å få plass et godt stykke ut pga det som jeg nevner (men ikke om jeg måtte betale mye mer for det).

Det er ikke oppsatte gjesteplasser innenfor bomparkeringen. Men det er en betalingsparkeringsplass rett ved, i tillegg til at man kan parkere gratis på noen plasser langs veien rett før du kommer til marinaen (om det er ledig), så ikke noe problem å få med seg noen folk. :smiley:

Tusen takk for all informasjon! Vi skal også ha 20-21 fot, så ca samme som deg.

(Det var to ledige plasser på str vi trenger, men plassnr sier meg ingenting når det ikke er et kart med oversikt over plassene..)

Jeg tenker også at det er greit å ha plass lengst mulig ute, men ikke helt på enden kanskje.

Da skal vi få bestilt plass her, og la båtjakten begynne for fullt. Vil ha båtplass i orden først :)

Takk igjen!

Vet ikke hvordan deres behov er , men vi så på plassene vi kunne velge mellom og la merke til at den ene hadde mye skygge på sommeren, mens den andre har sol hele dagen til 22 på kvelden. Vi sitter ofte i båten med mat og drikke før og etter båtturer og da er det fint å sitte i sola..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...