Arild Iversen Startet 6.Februar.2015 Link til dette innlegget Startet 6.Februar.2015 Mørk og vindfull kveld ved Trondheimsleia.Siste anløp av Kystekspressen fra Trondheim til Kristiansund.Båten kommer i mørket og kulingen med to kraftige "kjørelys" montert i baugen.Er dette ny trend eller er det vurdert som et nytt sikkerhetssystem?Tenker litt på dette med nattsyn osv. Ser jo nytteverdien med tanke på å oppdage ting på rek, men i kuling og motsjø vil det jo bli en del "white out". Har ikke registrert dette tidligere, mulig det kun benyttes ved anløp havn? Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 6.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2015 Det er jo bra at de ser bølgene og eventuelle hindringer, ny og bra trend. Vi har jo lys på bilene også... Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
LM 605 Svart 6.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2015 Det er jo bra at de ser bølgene og eventuelle hindringer, ny og bra trend. Vi har jo lys på bilene også... Ærlig talt ,Spar oss for dette på sjøen. Finnes gode søkerlykter for montasje eller håndholdt, til et eventuellt bruk i båt . Ser med gru frem til den natten på sjøen da "alle båter" skulle komme farende i mørket med kjørelys ala biler. Nattesynet forsvinner skremmende raskt hvis man får to stk. xenon/halogenlamper i fleisen. Holder med lanterner og godt nattesyn. Lyskastere får man bruke hvis og om der er spesielle behov for det. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 6.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2015 Blir dette en ny trend så blir det være å drive nattseilas basert på fyr og lykter. Sitér dette innlegget Link to post
8lv Svart 6.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2015 Har og lagt til merke på en del videosnutter rs har lagt ut at dem bruker "kjøre" lys ! Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart 6.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2015 Observerte det samme midtfjords i Bergensleden her en kveld. Båten holdt tilsynelatende vanlig marsjfart. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 6.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2015 Om dette skjer så er det slutt på å prøve å beholde nattesynet og det vil vel i praksis bli lys på alt av (motor) båter? Uten regulering er det vel å klemme til med mest mulig lys. Men er ikke dette regulert allerede? Vil ikke fri bruk av lys på sjøen ødelegge for navigering på lykter og fyr pluss hele poenget med lanternebruk? Høres ut som en farlig trend. Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 6.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2015 Her bruker hurtigbåten lysene kun ved ankomst til kai Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Lazyjack Svart 6.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2015 (redigert) Har og lagt til merke på en del videosnutter rs har lagt ut at dem bruker "kjøre" lys ! Ja det ble jo ikke mye videosnutt uten lys! Kan forøvrig berolige med at redningsskøytene ikke bruker lyskastere med mindre det skal søkes etter noe i sjøen, på land eller legges til kai. Redigert 6.Februar.2015 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 6.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2015 (redigert) Benyttes først og fremst ved seilas i trange farvann samt ved anløp havn. Kjempeflott ekstra sikkerhetssystem. På langt nær nytt, ble lansert av Norselight i 2004: http://www.maritimejournal.com/news101/onboard-systems/deck-equipment-and-lifting-gear/powerful_xenon_bow_light http://pdf.nauticexpo.com/pdf/glamox-asa/xenon-bl-bowlight/31061-64755.html Standardutstyr på stort sett alt av hurtigbåter i dag samt redningsskøytene. En haug med fiskefartøyer benytter de også for leting av bruk, linestenger etc., seilas gjennom krappe/smale sund osv. Redigert 6.Februar.2015 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 6.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2015 (redigert) Nå snakkes det vel tross alt om vanlige fritidsbåter her, ikke redningsskjøyter etc. som jo har et helt annet behov. Først var det undervannslys , nå kjørelys, hva blir det neste ,kanskje like godt retningslys også på båten? Redigert 6.Februar.2015 av LM 605 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
3rik Svart 6.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2015 Tråden omhandlet kystekspressen. ikke fritidsbåter. Har ikke sett noen fritidsbåter kjøre med slike lys. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 6.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2015 Nå snakkes det vel tross alt om vanlige fritidsbåter her, ikke redningsskjøyter etc. som jo har et helt annet behov. Først var det undervannslys , nå kjørelys, hva blir det neste ,kanskje like godt retningslys også på båten? Les overskriften, hurtigbåter har aldri vært regnet som fritidsbåter. NSSR bruker lysene svært mye under seilas under vanskelig værforhold for å se evt. farlige bølger etc. Det samme gjør gjerne hurtigbåtene. Kjenner ikke til at dette er utstyr som benyttes i fritidsflåten. http://www.finnmarkdagblad.no/nyheter/article7742983.ece Sitér dette innlegget Link to post
Arild Iversen Svart 6.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2015 Dette er de to nye båtene i Kystekspressen, Tyrhaug og Terningen.Ser de kun når de anløper havna, og i mørke eller dårlig sikt er lysa på og jaggu er de kraftige.Regnet med at det brukes slik som Chiefengineer sier.Er klar over at både redningsskøytene og ambulansebåter benytter lys i gitte tilfeller. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 7.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2015 Beklager, ser jeg leste feil i trådstarters innlegg ,trodde han mente kjørelys til fritidsbåter her, så mine innlegg var ment dertil , ikke til yrkesrelatert trafikk /redningsskjøyter etc., naturligvis. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 7.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2015 Misforstod også ts.. Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 7.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2015 Her bruker hurtigbåten lysene kun ved ankomst til kai Samme her på Nesodden. Hurtigbåten fra Oslo slår alltid på lyskasterne når den nærmer seg kaia og har vanlig lanterneføring på vei over fjorden. Det ligger en løs lyskaster i båten fra da jeg kjøpte den, men har aldri brukt den eller testet at den fungerer. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
jensemann2 Svart 7.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2015 Brukes kun ved ankomst kai, sånn har det vært i alle år på hurtigbåtene Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 8.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2015 Når hurtigbåter, redningsskøyter og andre bruker kjørelys er det vel vurdert som beste løsning av skipsføreren. De som daglig kjører hurtigbåt i en eller annen form innaskjærs uansett vær har nok tenkt over verdien av nattsyn kontra det å se hva som skjer foran båten. Med godkjente elektroniske kartsystemer, tett mellom belyste staker, god radar osv trenger man ikke nattsyn for å finne trygg lei. Man trenger derimot lys hvis man skal se småbåten som surrer rundt uten lanterner, den ofte omtalte containeren som flyter i sjøen eller de store bølgene som man skal passe seg for. I hummerfisket og i trangt farvann innaskjærs i Søgne bruker jeg ofte lys selv. Skjønner ikke hvordan jeg skal kunne se plankebitene som markerer hummerteiner eller de mørklagte kajakkene uten. Nattsynet mitt virker ikke godt nok med bakgrunnslys fra land eller når det er tett skydekke og helt mørkt. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Herman Svart 8.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2015 Det er helt tydelig at enkelte leder er merket med tanke på hurtigbåtene, og ikke den jevne båtbruker. Personlig mener jeg at belysning av staker bare øker forvirringen. I befolket område er det lett å forveksle de belyste stakene med gatebelysningen i bakgrunnen. Den rød/grønne/hvite lampa forsvinner fullstendig i det gule lyset. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
-morten- Svart 12.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2015 Det er helt tydelig at enkelte leder er merket med tanke på hurtigbåtene, og ikke den jevne båtbruker. Personlig mener jeg at belysning av staker bare øker forvirringen. I befolket område er det lett å forveksle de belyste stakene med gatebelysningen i bakgrunnen. Den rød/grønne/hvite lampa forsvinner fullstendig i det gule lyset. Synes tvert i mot at HIB merkene er med på å berike og forenkle navigasjon. Mulig det kan være problemer med å skille gatelys i oslofjorden ja. Men der jeg ferdes stort sett er dette et ikke eksisterende problem. Da jeg var i marinen så jeg mange av de nye hurtigbåtmerkene både på vestlandet nordland og nord norge. Fantastisk smart og enkelt system. Jeg skjønner godt at hurtigbåter og RS velger å bruke sterke kjørelys for å finne frem i nattemørke og dårlig vær. Det er neppe lystbåter ute i slikt vær, og greit når man skal finne gamle trekaier eller mørke galvaniserte kaikonstruksjoner. Det er kun snakk om å bruke slike lys når man kommer til kai eller drar fra kai i trangt farvann. Har aldri sett yrkesbåter med kjørelys i leia ellers. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Herman Svart 12.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2015 Mulig det kan være problemer med å skille gatelys i oslofjorden ja. Det var i Stavanger jeg merket dette best. I Oslofjorden har jeg ikke vært spesielt plaget. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
NorSiglar Svart 14.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2015 Vi bruker båten mye på vinterstid og i mørket i et område hvor det ikke eksisterer lykter og staker, dog så er det smalt og med mange grunner og skjær. De tre fastmonterte lyskasterne samt den flyttbare lyskasteren er i flittig bruk. Det er et fantastisk hjelpemiddel. Både for å finne veien og for å se blåserog annet skrot i vannet. De brukes stort sett i områder hvor vi går sakte uansett, og kommer det møtende båter (til gode å se noen ute når vi er siden oktober) så er det en selvfølge at alt som kan blende blir skrudd av. Av og til så flikker jeg på og av lyskasterene for å bekrefte posisjonen på staker, går utrolig mye fortere å finne de med de fastmonterte kasterne en en som må styres. Fokus blir holdt hvor den skal og ikke med å lete og fikle med en løs lyskaster. Fastmonterte lyskastere er et meget godt hjelpemiddel(også på fritidsbåter), på like linje med radar og elektroniske kart, men de må brukes med sunn fornuft, som alt annet. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2015 Ja det ble jo ikke mye videosnutt uten lys! Kan forøvrig berolige med at redningsskøytene ikke bruker lyskastere med mindre det skal søkes etter noe i sjøen, på land eller legges til kai. Nå skal jeg ikke si at båtfolk flest er dumme eller noe men om jeg ser at redningsskøytene på offisielle videoer fra RS går med "kjørelys" i mørket så må jeg innrømme at jeg ikke tenkte "det brukes nok kun for å få til fine bilder". Som gode forbilder for andre bør de reflektere ørlite rundt hva de legger ut. Skal ikke se bort fra at enkelte tenker "når RS nå bruker "kjørelys" så kan vi bruke det også osv. I det minste bør de opplyse at hvorfor og når de evt. bruker disse lysene slik at folk ikke blir villedet til å tro at dette er god skikk på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
NorSiglar Svart 15.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2015 (redigert) En kan jo snu det på hode da. De som ikke har vett rundt sterke lyskaster de er stort sett ute noen uker på sommeren hvor det er lyst hele døgnet uansett. Vi som er ute på vinteren har ofte litt mer interesse for det vi holder på med, så problematikken blir borte rett og slett fordi kunnskapsnivået er litt større. De fleste store båter som seiler i nært land eller i fjordene her pøser jo på med andre lys ofte også (kraftige dekslys etc etc), så lys forurensingen er stor uanset. (kommer jo selvfølgelig ann på hvor en en også videre) , Hvor stort problem er dette egentlig? eller er dette atter en diskusjon som egentlig bare er teoretisk eller aktuell kun noen få timer av sommer døgnet? Edit: Og ja jeg vet, jeg dreier diskusjonen litt fra hurtigbåt til fritidsbåt nå :-) håper det er greit.. Redigert 15.Februar.2015 av NorSiglar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.