Jump to content

Kjørelys på hurtigbåter?


Arild Iversen

Recommended Posts

Er en et dårlig forbilde om en bruker de verktøyene en har tilgjengelig når det er behov? Er en ikke egentlig et godt forbilde da? Det å ferdes trygt på sjøen er vel å bruke de hjelpemidlene en har tilgjengelig på en fornuftig måte i den situasjonen en er? Gi seg selv mest mulig marginer dersom noe går galt, men uten å sette andre sin sikkerhet i fare(som å sette lys rett i ansiktet på folk).

 

Er det noen som har opplevd andres "kjørelys" som et problem, på ordentlig?

Link to post
Guest Avmønstret#

Er en et dårlig forbilde om en bruker de verktøyene en har tilgjengelig når det er behov? Er en ikke egentlig et godt forbilde da?

 

Joda, men da kanskje ikke velge å bruke det som promotering uten forklaring, eller kanskje bare velge noen andre bilder selv om de ikke blir like "tøffe" uten 1000Watt+. Tråden viser jo at folk fort kan mistolke bildene og bruken til å tro at det er fritt frem å være "like tøff" som RS med kjørelys og flotte greier.

 

At noen ut fra et bilde av RS skal tenke.... *gruble*.... "sikkert bare brukt for å få tøffe bilder"....*gruble*..... "Lysene skal selvsagt kun brukes til søk og under krevende forhold"...... er å tro på julenissen.

 

Det man tenker er "Tøfft! sånne vil jeg ha!" 10 000Watt og full guffe! Yess! RS bruker digre lys da kan selvsagt jeg for RS vet hva de driver med.

 

Ikkesant? ;-) Vi er enkle og lite avanserte. Vi følger gode forbilder. Er RS gode forbilder når de bruker bilder hvor de bruker "kjørelys". Tja... kanskje, men kanskje også litt lite gjennomtenkt.

Link to post

Er det noen som har opplevd andres "kjørelys" som et problem, på ordentlig?

 

har også ved ett par tilfellen blitt blendet

 

 

står litt om lys o hvilke lys en båt skall ha i sjøveisreglene........ :smiley:

 

står også om bruk av lyskaster i sjøveisreglene § 36

 

Regel 36. Signal for å påkalle oppmerksomhet

Hvis det blir nødvendig for å påkalle et annet fartøys oppmerksomhet kan et hvilket som helst fartøy gi lys- og lydsignal som ikke kan forveksles med noe signal som har hjemmel annetsteds i disse reglene eller det kan rette strålen fra sin lyskaster i retning mot faren på en slik måte at intet fartøy generes.

S/Y Gunga Din

Link to post
Guest Avmønstret#

Det oppstår et problem til. Når man først knaller til med lys så mister man veldig mye sikt utenfor egen lysskjegle. Dvs at det blir vanskeligere å se andre lyskilder som kanskje lyser mot deg selv.

 

En gang vi seilte fra Skagen til Larvik om natta i alt for mye vind og bølger kom vi nærmere en tråler enn hva vi likte. Vi sleit med å komme foran tråleren pga vinden og sjøen. Tråleren var selvsagt svært godt opplyst på alle mulige måter. Lysing med lyskaster (ikke noen veldig hissig sak, men dog det var jo midt på svarteste natta midt på sjøen så alle lys syns jo godt) rett mot tråleren hjalp ikke. Når vi satt lyset mot seila så de oss til slutt og endret kursen litt slik at vi kunne holde kursen videre uten å risikere båt og mannskap.

 

Jeg mener ikke at trålere skal seile i mørke men de illustrerer poenget. Lyser man selv så blir det vanskeligere å se lys fra andre. Da havner man i en ond sirkel hvor den med mest lys "vinner". Bruker noen lys må andre også bruke lys. Blir det nok båter på sjøen med "kjørelys" så blir det til slutt en økt risiko å selv gå uten "kjørelys".

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...