Jump to content

Mercruiser 4,2 eller Volvo KAD43?


enter4u

Recommended Posts

KAD 43 og VP290 er generelt bra motor og drev. Minuset med en 43 er vel at den har litt lite elektronisk er man veldig glad i det. Like før canbus sitt inntog på motorsiden. Ellers er det en gått gjennomprøvd motor har jeg inntrykk av. Største minus er vel delepriser til VP. På den andre siden er det mye brukt å få tak i til de.

Mercruiser kan jeg ikke hjelpe deg noe med. Får andre uttale seg om.

Link to post

Mercruiser er noe enklere siden den mangler kompressor, men større sylindervolum kompenserer jo det.

 

4,2 finnes jo i flere varianter, men det er vel D-Tronic 250 det gjelder, fra perioden 1997-2004.

Veldig bra motor når alt funker, med elektronisk styrt dieselpumpe er den lettstartet og røyksvak.

Veiva på min -98 knakk i 2003, men motorer som går idag har neppe den svakheten fortsatt.

 

Svakheten på både motor og drev heter vel fortsatt manglende vedlikehold og evt. manglende kompetanse vedr. dette.

Singelmontasje Bravo 3 av tidlige årganger på tunge båter er jo ikke så heldig.

Det må iallefall være Bravo 3X drev, helst av nyere årgang enn 2000. Men drevene er jo uansett ofte skiftet på såpass gamle båter.

Mitt er et 2003 Bravo 3X.

 

http://80.239.2.36/baatweb/cms.nsf/BladarkivoversiktWeb/7BED1A3B9E8E2EE3C125761800480E5C?OpenDocument

 

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Jeg prøvekjørte 10 båter før jeg kjøpte i høst. Åtte av disse var Nor Star 290 og Skarpnes 9100, hvor det var fem med Kad 43, og tre med Mercruiser 200-250 hk alle motorer ca 2001-2007 mod.

 

Jeg synes Mercruiserne virket som svære dævve padder, mens Kad 43'ene virket kvikke og raske. Regner med at kompressoren gjorde denne forskjellen - følelsen ble en helt annen.

 

Reparasjoner og deler har jeg ikke noe stort forhold til på Kad 43(ennå, regner jeg med), men har nå min andre båt med denne motoren, og ikke hatt noen store problemer eller utgifter.

 

Hvordan båter ser du på? Eller skal du bytte motor i en båt du har?

Skvulp Båtforening
Nor Star 290, 2001
Hjemmehavn; Slependen, Bærum

Link to post

Er ikke helt enig i at Mercruiser 250 D-tronic er slapp, den drar iallefall min relativt tunge Windy 27 raskt opp i plan.

Årsmodeller opp til ca 2004 kan chippes til 290 hk ifølge Norsk Motorkompani. Har ikke testet da jeg ikke har hatt min i drift på noen år (rep. prosjekt).

Etter 2004 kan den chippes noe mere da den fikk samme turbo og øvrig mekanikk identisk med storebrødrene 300 og 270/320 i ES-serien.

 

 

KAD44 har 24 ventiler som må justeres... bl.a.

Mercruiser har 12 ventiler som ikke trenger justeres.

 

KAD44 fikk EDC elektronisk dieselkontroll innsprøytningssystem.

Fortsatt "bare" 3,6 liter sylindervolum men VP selv "chippet" jo denne til 300 hk i KAD300 men ikke så mye ekstra moment.

Men det tilbys iallefall tuning på ca 300 hk og 100 Nm ekstra moment til KAD44 overraskende nok. Men det er fra de litt tvilsomme powerbox-pusherne.

Altså på nivå med chippet D-tronic 250 eller litt over.

 

Men Norsk Motorkompani og Flissundet Motorservice som et par av de seriøse tuningfirma tilbyr ikke dette, og det er kanskje en grunn til det

 

http://www.norskmotorkompani.no/index.php?name=MARINE1

 

http://www.flissundet.no/public.aspx?pageid=75922&g0=21804

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 4 uker senere...

Har selv en 2004 4,2 D-tronic 250hk med bravo 2x i NB840, har hatt denne ekvipasjen siden 2006, og med hånden på hjertet kan jeg si at jeg enda ikke hatt et eneste problem med motor/drev. Har ikke engang skiftet gear/gasswirer siden motoren ble satt inn. Men så er heller ikke periodiske servicer blitt sluntra unna, og det er viktig uansett merke. Jeg kan bare anbefale denne motoren med dette singelprop drevet, da har du en arbeidshest.

 

Jeg har tidligere hatt båter med Volvo 41 serien og 290 drev. Disse funka forsåvidt greit, men D-tronicen topper lett disse synes nå jeg.

 

Jeg vil bare tilføye at jeg tror kjørestil på disse motorene/drevene har mye å si. La motorene få goood tid til å gå seg varme uten sterk belastning. Når så båten skal i plan gjøres det rolig og behersket uten å tyne max dreiemoment inn i drevet. Da trives motor og drev mye bedre over tid. Medmindre noen skal kjøre vannski (og det skal man jo ikke i en tung båt?), skjønner jeg egentlig ikke argumentet med "lat" motor. Det er i min båt plenty kraft til å ta båten i plan, også i ferielastet stand.

Redigert av Petterøe (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...