Jump to content

Det du ikke viste du trengte til båt! Noen forslag?

NidelvSigmund

Recommended Posts

Kjekt lite varmeaparat : https://www.maritim.no/gass-varmeovn-med-shut-off#.VNVGf2t5mK0

For bruk under kalsjen, ikke under dekk.

------Og helst selvlensende dekk.....

Fatter ikke at disse blir solgt gjennom båtsjapper til bruk i båt.

Oppbevaring av gassbeholdere skal uansett være i gasstett kasse med drenering gjennom skutesiden (eller hekk)

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Det er jo bare små patroner på disse, de går ikke på de større flaskene. Det er det som gjør dem såpass hendige.

Problemet med den gasstypen er at de ikke er spesielt effektive når det er skikkelig kaldt, så disse ovnene er til vår/høstbruk, funker dårlig om vinteren.

Alternative varmekilder i Nidelven er enten å sette inn skikkelig dieselvarmer (det hadde jeg i min, selv om den kranglet endel), eller sette på varmeapparat fra varmesløyfen til kjølevannet på motoren (om den er ferskvannskjøt).

Nå var jo ikke dette en tråd om varmeapparat iflg tittelen, men det var trådstarter selv som henledet oss i den retningen da :saint:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

------Og helst selvlensende dekk.....

Fatter ikke at disse blir solgt gjennom båtsjapper til bruk i båt.

Oppbevaring av gassbeholdere skal uansett være i gasstett kasse med drenering gjennom skutesiden (eller hekk)

Hva tenker du da om http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1983-10-20-1580 §13?

Sikring av apparat, 'dearmering' av tilførsel etter bruk og sikker lagring av gasspatroner bør jo kunne etterleves slik at det er godkjent også i båt. Følges dette er det ikke noe problem å benytte gassapparater med patroner i båt.

RS Total, VHF lisens, Fender Marine

Og sikker lagring av gasspatroner er i gasstett kasse med drenering.

Men følges dette? Mitt inntrykk er at koketopper og varmeapparater med engangsflasker blir oppbevart der de brukes, med flasken på; I cabinen og pentryet

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Plastkopper med hank hvor hanken såvidt er åpen i nedkant. De kan du henge på rekkewiren når du seiler kryss. Kanskje ikke grådig praktisk i en Nidelv da men..

Har et par av disse: https://www.maritim.no/koppholder-for-rekkemontering#.VNjWp4a5SnM

De brukes heller lite, jeg synes 0,33-bokser sitter for dypt og kan være litt kronglete å få opp i en fei. Fungerer bedre på 0,5-bokser, men friksjonen kan gjøre disse også litt trege å dra raskt opp hvis man plutselig bare MÅ ha en slurk.

Robship-koppholderne (https://www.maritim.no/robship-koppholder#.VNjXy4a5SnM) for sugekopp-montering på skott er fine. Da kan man bruke kopper med "lukket" hans også, og de kan flyttes rundt etter behov.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Guest Avmønstret#

Ingen som har nevnt hodelykt! Et must når en skal lete rundt i krinkelkroker eller mikkemekke noe. Erstatter forsåvidt leselys også, hvis man ikke har det og man slipper å vase rundt etter brytere om man skal opp og gjøre "noe" om natta.

Vet ikke om en boks vaselin kvalifiserer til duppetidd, men gull å skru på gjenger som skal tette mot væske, diesel/vannpåfylling osv. Og helt grei som nødtetting om en merker at det lekker rundt noe fra dekk. Sikkert mange som har andre forslag til bruk også :-))

----

Multimeter. Men det visste man jo at man trengte. Biltemas LED oppbladbare arbeidslampe. Det visste du kanskje ikke - men har du først hatt en er det vanskelig å tenke seg livet uten. 12 v USB kontakten til all verdens lading av dingser. Hodelykt er jo nevnt - en kraftig en er gull verdt ved fortøyning i bek mørket.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...