Bonita I Svart 10.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2015 Her var det kommet mange innlegg siden sist... Jeg antok at dette var en rustfri tank, men for all del det kan gjerne være aluminium Fargen på sveiseskjøtene kommer fra lekkasjene, da dette har blitt liggende i dette området før det har rent ned langs siden på tanken. (Kan det ha fremprovosert tæringen ? ) Har studert tanken utvendig, langs alle sveiser, og det finnes abslolutt ingen tegn til tæring. Kun det området som er bilder av. (Ca 10x10cm pluss luftestussen). Tanken blir svært lite brukt, og tømmes etter hver tur, og når det også har vært overtrykket pga tett utlufting som har gitt lekkasj over topp på tanken velger jeg å prøve denne (midlertidige ?) reparasjonen og ser hvordan det går. Dette ikke minst pga ekstremt mye arbeid for å få ut tanken, og selvsagt også kostnad med ny. Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
Hulda Svart 11.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2015 Tanken ser ut til å være av aluminium. Skadene du har er typiske 'pitting corrosion'. Tæringen starter på innsiden og beveger seg mot atmosfæren. Grunnen til at du ser de store kavitetene er at det har vært lite tilgang til oksygen på overflaten. Så når du ser at resten ser bra ut, så er det sannsynligvis fordi gjennomslagsgropen på utsiden av tanken har fått oksygen. Da stanser propogasjonen. Men midt inne i materialet kan det være store hulrom. Og du vil muligens kunne se det som 'svetting' på overflaten. Jeg er nokså overbevist om at du har 'en million' knappenålstikk på innsiden av tanken der korrosjonen starter. Aluminium er spesielt utsatt for 'pitting corrosion'. 'Pitting corrosion' er det samme som 'groptæring', bare at groptæring er en samlebetegnelse for korrosjonsgroper. Den engelske betegnelsen er mer spesifikk. Grunnen til at jeg antar at tanken er av aluminium er utseendet på sveisen. Her ser du en annet angrep av pitting corrosion: Legg merke til 'fregnene' på hitsiden av ringen. Her starter angrepet. Og slik vil tanken din se ut innvendig. På innsiden av ringen (lengst vekk i bildet) ser du der angrepet stanser, altså det du ser på utsiden av tanken din. Så får du vurdere selv om du vil bruke tid og penger på å tette 'sveitserosten'. Uansett, tetting vil bli meget midlertidig. Neste lekkasje er antakelig rett rundt hjørnet, et eller annet sted. Sitér dette innlegget Link to post
Ttor Svart 6.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2017 Akkurat samme symptomer på septiktanken i min Broom. Her er det tæret hull i tanken rundt lufterøret og rundt platen som det står en gammel giver i. Forsøkt tettet av forrige eier med er knallhardt stoff som var løsnet igjen. Har tatt en midlertidig rep med sika, så nå er den helt tett. Hvordan gikk det med din tank Bonita? Har du byttet den ennå? Ser ut til at den går litt innunder diverse skott. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.