HansT Startet 7.Februar.2015 Link til dette innlegget Startet 7.Februar.2015 Hei. Er litt usikker på hvilken olje jeg skal bruke på teaklister og mahogny fineren i båten. Noen som har noen tips? Kunne tenkt meg og bruke en olje som legger igjen en "hinne" som ikke blir seig og ta på.med andre ord en som kan minne om lakk når den har herdet. Og vil ikke ha en som gir en blank overflate,men litt mer silkematt overflate. På forhånd takk for alle svar og tips. Mvh HansT Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 7.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2015 Biltemas båtoljer. A for grunnlag og B for toppstrøk. Rimelig og god. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 7.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2015 Owatrol D1, 5 strøk, så 2 strøk med Owatrol Edel olje. Gir en sterk topp finish og holder flere år før du trenger å legge et nytt strøk Edelolje. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 7.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2015 Skal overflaten tåle mye fysisk slitasje (som f.eks. dørk og til dels bordplater)? Hvis ikke, altså loddrette flater slik som skott og også listverk; anbefaler Benar silkematt. Holder seg elastisk over tid (sprekker ikke opp) og gir en fin silkematt overflate. Sitér dette innlegget Link to post
Kronidiot Svart 7.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2015 Blir det ikke lett svertesopp ved bruk av olje? Spesielt ved vinterlagring? Sitér dette innlegget Link to post
blue moon Svart 7.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2015 Jeg har bare lovord å si om denne, "bygger lag" brukt den på mye treverk inne og ute. Ikke blitt plaget av svertesopp. Har hørt den er en forbedret utgave av Owatrol sin type. Her et ubehandlet teakbord jeg har gitt 5-6 lag. Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
FM 8-12 Svart 7.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2015 Alt som bygger lag vil jeg definere som en lakk og kan krakkylere enten det er d2 eller benar. En ren olje trekker inn og ja mange oljer er mat for sopp Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 7.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2015 Enig med deg FM 8-12, herdende oljer kan oppføre seg som myk lakk. Gjelder forsåvidt også kokt linolje. Men fordelen med D2 og Benar framfor de mer defikerte lakktypene et at de er så myke at de følger treverket uten like stor fare for oppsprekking som hardere lakktyper. Bakdelen er at de ikke tåler fysisk slitasje. Trådstarter skriver han ønsker en dekkende hinne med silkematt overflate, da vil f.eks. Benar silkematt kunne gjøre jobben. Med riktig forarbeid er det lite sannsynlig at den vil krakkelere, spesielt innendørs og på finer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.