Jump to content

Isen tok drevet da marina ikke tok det av.. Hva gjør jeg nå?


Pksp

Recommended Posts

Ja da har jeg mottatt tilbud på reparasjon av mitt 280 drev...

Båten ble tatt opp i opplag i oktober/november. Ga desverre muntlig beskjed om at drevet også skal av, og at det hadde vært fint om han gjorde det så billig som mulig da jeg har blitt arbeidsledig. Jeg ville avvente med service på motor til vårparten, men nevnte flere ganger at drevet skal av.

 

Ukene gikk og drevet var fortsatt ikke tatt av.. Frem og tilbake har jeg nå mast om dette 5 ganger siden båten kom i opplag. Kan si 6 ganger om vi tar med første gang jeg nevnte at drevet skal av..

 

Nå er jeg skikkelig oppgitt, nå har jeg tydligvis hatt vann i drevet. Minusgradene kom og har ødelagt drevet. Fått "tilbud" på litt over 10.000.- for reparasjon. Dette kan jeg strengt tatt ikke finne meg i! Er det min skyld at drevet har hatt vann i seg og blitt ødelagt av isen? Marinaen har nå hatt siden oktober/november til å få av drevet, men først klart dette nå!

 

Hva ville dere gjort i denne situasjonen, jeg er en av de som unviker konflikter..

Link to post

Hvordan er drevet ødelagt? Sprukket i nedre hus? Er det ikke sprukket er det ikke nødvendigvis ødelagt. Problemet kan være at du har kjørt en sesong med grå drevilje og dermed slitt ut deler i drevet. Hvis så er tilfelle er det vanskelig å laste verksted. har drevhuset sprukket bør verksted ta dette, da muntlig avtale er like bindende som skriftlig.

 

Alt dette sagt kjøper du ett fult oppegående 280 drev for 2-5000,-. Så jeg ville ikke betalt 10.000,- i reparasjon. For to år siden hadde jeg ett 280 drev helt ok til salgs på finn. Lå ute hele sommeren, til slutt fikk jeg 2000,- for det. Slik til info

Link to post

Siden det var avtalt at drevet skulle av ved opptak, så kan jeg ikke se hvofor jeg skal lastes for dette. Det kunne fint ha vært unngått om drevet ble tatt av til rett tid. De hadde god tid før minusgradene kom. Ifølge telefonsamtalen jeg mottok sa sa han at dette vannet var blitt til is, som igjen har ført til denne skaden.

 

Dette står i brevet som er mottatt.

 

"Avmontert drev, funnet vann i belg. Følgeskade kryss på drivknute må byttes, eventuelt lager mellom motor drev. Utmontere motor demont svinghjulskåpe for bytte lager"

Link to post

Hadde du vann i belgen så ville vel drivknuten uansett tatt kvelden som følge av vann i krysslager og derpå følgende havari. Nå må vel verkstedet være såpass oppegående at de kan vurdere om nålelageret som sitter i motoren må skiftes eller ikke. Men har vannet nådd inn dit, så bør det nok skiftes uansett. Skjønner ikke helt hva verkstedet beskriver relaterer til frostskade.

Link to post

Verksted skriver ikke noe om is. De forteller at vann er funnet i drevet, og skadene kommer av at du har kjørt med vann i belg. Is i belg vil ikke gi de skadene du beskriver der, det verste som kunne skje er at belgen sprekker fordi isen utvider seg. Men så mye vann har dy neppe hatt i belgen. Jeg tipper belgen din har vært utett, så du har kjørt en sesong med dette. Hvorvidt lageret er skadet kan sikkert diskuteres, men verkstedet kan ikke melde annet til deg. De må sikre seg. Bare bytte drivknute koster ikke mye. 500-1000 for jobben, 1500,- for en drivknute?

 

Jeg tror jeg ville hatt en annen historie, skulle jeg ha begynt å bråke med verkstedet i denne saken.

Link to post

Jeg bare gjengir det jeg fikk beskjed om. Vann i drevet som har blitt til is med medfølgende følgeskader. Mer vet ikke jeg desverre. Bare enormt kjedelig med denne kostnaden kastet i trynet. Mener at om skaden er pga is, så burde marinen ta litt av ansvaret, siden de ikke fikk av drevet før etter 3-4 måneder. Belg etc skal være skiftet når jeg hentet båten i april 2014 da jeg kjøpte den. Det kan da være at de som skulle utføre dette har gjort en slett jobb, eller ikke byttet belgen engang. Noe som igjen da har resultert i dette.

 

Kan jeg eventuelt gå tilbake på det verkstedet som skulle ha utført dette?

Link to post

Så da begynner du med å fremskaffe dokumentasjon på skiftet i 2014 samt etterspør hvilken garanti som følger med belgskifte. Deretter legger du frem dagens problemstilling med dokumentasjon, dersom du er innenfor tiden.

 

- og vær saklig, uten å gå høyt ut.

 

-det er båt det er snakk om. Da må man ta høyde for utgifter. Spis salat og drikk vann noen lørdagskvelder fremover, og du har spart inn utgiftene :)

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...