Scand29bal Startet 7.Februar.2015 Link til dette innlegget Startet 7.Februar.2015 Sitter i valet eller kvalet ang om jag ska byta min 270 quicksilver med uppblåsbar köl till en 300 rib. Vad kommer man märka för skillnader? Är det några nackdelar med rib? Kommer sitta i snap davits på en scand baltic. spelar märke någon roll? Något speciellt man behöver tänka på? Tacksam för svar! Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 7.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2015 En RIB er noe helt annet å kjøre med, og en 300 er en fin størrelse også. Men bare vær sikker på at den ikke blir for bred bak på Balticen. Ikke bra hvis sjøen skulle få tak. Sikkert flere her inne med Baltic som kan gi deg svar ang. bredden. Selv hadde jeg jolla heist opp i davitere når jeg hadde Baltic. Sitér dette innlegget Link to post
Cheyenne Svart 7.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2015 Hei, hadde tidligere en Zodiac 310 med oppblåsbar kjøl men grunnet et uhell med et heisestropp på davit gikk jeg over til en Grand 300 rib. Forskjellen var som natt og dag. Når jeg kjørte i litt sjø med Zodiacen så levde hele bunnen på båten. Granden går som på skinner i forhold. Et annet problem med Zodiacen var at det kom vann inn over hekken hele tiden mens en kjørte. Prøvde å heise motor samt mye annet rar, ble aldri helt god den båten. Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 7.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2015 Har en Mercury Dynamic 300 rib i daviter på vår Baltic. Det går fint, men det er nok maks bredde. Den må styres rundt ankeret for å ikke hekte seg fast når jeg heiser opp og ned. I tillegg veier den noe mer enn en oppblåsbar, men den er så mye bedre at det er ikke noe problem. Du skal ha den i snapdaviter. Da tror jeg den kan være for lang. Om du har mulighet for å montere den med litt høyde over badeplattformen, kan det gå bra. Utfordringene er å gå klar av ankeret og unngå at sjøen tar tak i den. Når det gjelder egenskaper på sjøen så kan ikke denne båten sammenliknes med den oppblåsbare vi hadde fra Biltema. Det er helt rått hvor stor forskjell det er. For det første så oppleves den som mye tryggere. Stødig når en går ombord og på land. Er også bygd for å tåle mye større motor, men planer også med 5hk totakt og 120 kg nyttelast i tillegg. Sitér dette innlegget Link to post
Scand29bal Svart 7.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2015 kul att så många har svarat. ja det är ju längden då. vill gärna ha 300 för att alla skall få plats. vi är 2vuxna och 2 barn. och den gamla quicksilvern 270 planade precis men man fick då verkligen ta i för att få den i plan. jag har en riktig 15hk 2takt på den. rib planar kanske lättare med? som det är nu sitter mina snap davits ca 15-20cm över badplatformen och det är färmodligen ett måste för att klara ankarspelet.. nästa år har jag planer på att förlänga badbryggan och tänkte eventuellt höja badbryggna lite. jag har kvar original dävertarna för Baltic men jag vill helst inte annvända dom. vikten på den som jag har tittat på ligger på ca 65kg vilket jag tycker verkar lagom i vikt. man kanske rent av skulle nöja sig med 270 rib? ... Sitér dette innlegget Link to post
Cheyenne Svart 7.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2015 (redigert) Jeg har også som du sier "riktig" 9,9-15 hester (Yamaha 2takt) da er det ingen problem å dra 300 Grand i plan med 2voksne +2barn ombord. Så sant ikke alle stiller i tungvektklasse+ da. Har en av de tyngste propellene fra Yamaha på motoren, da går den ca 26 knop med en person oppi. Dette er mer enn nok. Er nok litt nervøs å kjøre, men kan da ligge på ca halv gass i cruisefart og bruke veldig lite drivstoff samt ha et veldig behagelig støynivå.Med 4 personer må du nok ha litt lettere propell for å komme opp i plan på en fornuftig måte. Så sant det er mulig vil jeg absolutt anbefale 300 til 4 personer. Skal alle sammen av gårde og f.eks handle en sommerdag dere ligger i uthavn kan det bli fryktelig trangt om plassen i en 270. Redigert 7.Februar.2015 av Enes 32 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Scand29bal Svart 7.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2015 ja det är precis det jag tänker. när jag menade att jag har en "riktig" 15 hk menade jag att den har propell för att vara 15hk kommer inte ihåg exakt men den är nån tum större än 9.9 modellen. jag annvänder båten till att fiska en del med. samt precis som du skrev när vi ligger i uthamn åka och utforska/handla m.m. får nog bli en 300 för att det skall kännas bra. är det någon större skillnad på dom olika fabrikanterna? Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 7.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2015 Eg gjekk frå ein Quicksilver 275 med trimplan til Grand 300 RIB. Motoren er den same; 9,8 Tohatsu 2T. Trudde då at det skulle bli lettare å få båten på plan sidan den har stiv kjøl, men det viser seg at det er heller omvendt. Quicksilveren har nok ein gunstig konstruksjon med større bredde og tjukkare pontongar enn tilsvarande båtar, den modellen eg hadde var utstyrt med pontongar som var "flate" i underkant bak, slik at den gav ekstra bæreevne. RIB èn er jo nokre kilo tyngre også. Grand 300 er ein grei båt, men den treng større motor enn 9,8hk. Sitér dette innlegget Link to post
Scand29bal Svart 7.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2015 jag har läst att några har 300 rib i dävertar på scand baltic (vanliga) jag har inte läst att någon har det i snap davits dock så det kanske inte är att rekomendera att ha rib i snap davits? jag har ju som sagt original dävertarna kvar men vill helst inte annvända dom. jag skall mäta båten och se hur bred den är där bak så man vet med säkerhet. Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 7.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2015 Det er ikkje problem å ha RIB i snap-davit, Det er veldig mange som har denne kombinasjonen. Sitér dette innlegget Link to post
Scand29bal Svart 7.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2015 Okay. Ingen baltic ägare som har 300 rib i snap davits? Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 8.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2015 Hvorfor vil du ikke bruke de andre davitene? Vi hadde det på Balticen og var superfornøyd med det. Synes ikke de var i veien når plattformen var i bruk. Da har du ikke noe problem med 300 RIB, pluss at du kan legge kulefendere oppi jolla. Vi hadde Zodiac 300 Cadet (tror jeg den het). Denne hadde vi i snapdaviter, ikke noe problem å løfte den opp. Båten var solid og fin, men håndtakene på sida kunne subbe nedi vannet og sprute fælt oppi jolla. Var ikke spesielt begeistret for de butte pongtongene bak heller, men dette er jo en smakssak. Synes jolla var mer tungdreven enn den forrige (Bombard Typhoon 285). Men, en 300 planer stort sett lettere enn en kortere p.g.a. mer bæring. Fikk vår fint i plan med 4 voksne (Johnson GT 10/15 hk) men i planingsfart synes jeg som sagt at den var mer tungdreven enn den forrige. Ellers synes jeg Grand ser bra ut. En ting som er helt sikkert, er neste jolle skal ikke være lys i fargen! Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 8.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2015 Är det några nackdelar med rib? har skiftat ut min Suzumar 390 aludurk mot en 270 rib for ett par tre år sedan, enda nackdelen jag kan komma på er vintertid, då jag skall packa undan den.......den tar større plats med glasfiberbotten Annars tror jag det bara ær førdelar har en 8hk Yama....... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Scand29bal Svart 8.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2015 Någon som vet max belastning på orginal dävertarna som sitter i akterspegelen? Sitér dette innlegget Link to post
fabia Svart 8.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2015 har hatt en valiant 300d RIB i Weaver snap på en Baltic, går helt fint, jolla veier dog ikke mer enn 44 kg. bare pass på at du bruke en forhøyet type av snapdavitene, siden den har lett for å bli hengende litt lavt, da fanger den sjø Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 8.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2015 Hvis det er de hvite fagverksdavitene med taljer, så har jeg en kamerat som hadde Zodiac 300 RIB i de på en Baltic. Men viktig å forsterke festene på innsiden med en kraftig plate. Originalt er den festet med kun vanlige skiver på hver bolt. Men du må jo selv vurdere dette. Vil nok tro at davitene holder. Sitér dette innlegget Link to post
Scand29bal Svart 8.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2015 Jo precis. Vill gärna ha 300 rib helst på snap men är lite orolig om det går fint med bredden. Mina fästen ditter ca 12-13cm förhöjt med men kan göra dom lite högre själv om det behövs Sitér dette innlegget Link to post
Cheyenne Svart 8.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2015 Er kanskje litt utenom dette her, men svarer på innlegg 12 som sier at Cadet 310 med butte pontonger bak var mer tungdrevet enn andre. Var med og testet det en gang. Da hadde vi to Zodiac Cadet 310 og to 8 hk Yamaha. Den ene båten med de gamle pontongene som var spisse bak og min med de som er butte bak. Han med de spisse kjørte fra meg så det holdt. Dette måtte testes ut ordentlig så vi byttet motorer på båtene og da kjørte han fra meg med min motor på båten med de spisse pontongene. Det var ikke tvil om hvilken båt som var mest lettdrevet. Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 8.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2015 En artig test. Da er det ikke tilfeldig det jeg følte om jolla vår, og jeg går nok aktivt inn for å finne en med spisse pongtonger og helst mørk i fargen (Beklager avsporingen). Sitér dette innlegget Link to post
Scand29bal Svart 8.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2015 (redigert) Jag åkte till båtmässan idag igen och kollade runt lite. tror jag får nöja mig med en 290rib vilket känns som en lagom kompromiss mot 300 som jag ville ha först. jag har ju som sagt redan en 270. tittade på det som jag kunde hitta på mässan . 290 skulle kännas helt okay att ha i snap davits. zodiac gillade inte designen och tyckte att pontonerna kändes relativt små och priset är alderles för högt för mig med sina 25000kr great White som jag tittade på först kändes billig och "dåligt" ihopsatt. det är ju säkert mkt rib för pengarna 13000kr för 300 modellen suzumar 310 och 270. 310 kändes på tok för stor och 270 kändes lite som att jag inte riktigt upgraderar. upplevde dom ganska trånga med tyvärr 270. 13900 för 270 och 15900 för 310 Mercury (Quicksilver) 290 ocean runner verkar vara en helt okay gummibåten gillar designen highfield. 290. rib med alu skrov kändes som en väldigt gedigen rib. bra finish på grejerna mkt trevligt "lull lull" lucka fram, invändiga fästen för åror. man fick med skydd och denna har även dubbla tofter som jag vill ha. kostade 21900 -10% kändes helt klart som den absolut bästa riben med sina rejäla pontoner på 44cm och som sagt imponerande finish. juag frågade säljaren vad som händer med skorvet när pulverlacken är borta vilket bara är en tidsfråga såklart. ha sa att det inte skulle vara några problem och att dom lämna 5års garanti på konstruktionen vilket jag tycker är en bra garanti. highfielden väger även minst av alla jag har tittat på med knappt 50kg i vikt på en 290. så det lutar mest åt en Highfield nu måste jag säga. läste lite i någon annan rib tråd om alu ribbar att det skulle vara problem om man får bucklor i skrovet. jag har ju iof en AC/DC TIG så jag antar att jag kan laga om det skulle hända något. för mig så känns det som att denna hade "allt" rejäla pontoner många fina lösningar och den kändes verkligen solid. så... någon som har något att säga om ALU rib? igen tacksam för alla svar. Redigert 8.Februar.2015 av Scand29bal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 8.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2015 Har du bilde eller en link til den? Sitér dette innlegget Link to post
Scand29bal Svart 8.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2015 http://highfield.se/aluminium-rib-batar/classic/ Sitér dette innlegget Link to post
Scand29bal Svart 9.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2015 Någon som har testat highfield alu rib? Eller har någon annan information om dom som kan vara bra att veta Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.