Mark Read Startet 7.Februar.2015 Del på Facebook Startet 7.Februar.2015 Jeg har nå hatt mine første turer på fjorden med min lille perle på 20 stødige fot, da med mannskap. Ettersom mannskapet har vært akkurat like inkompetente seilere som undertegnede, har læringskurven vært meget bratt. Vi har prøvd oss på alt fra 4 ms som løyet til vindstille (frustrasjon), og til 8-9 ms med vindrosser fra byfjellene som ble en kjapp øvelse i panikkreving av seil. Gikk bra det også - baljen er en sjødyktig dame... Utover våren kunne jeg tenke meg å seile alene, men har et par funderinger. Jeg vet jo at det tryggeste er å reve for mye og for tidlig osv. Den største utfordringen er at ingen fall er trukket til cockpit, samt at gliderne til storseilet må puttes inn i skinnen én etter én etterhvert som storseilet heises. Jeg går selvsagt ikke ut i for mye vind alene første gangen, men ettersom jeg nødvendigvis kommer til å befinne meg ved masten når seilene skal opp, utløser jo det en og annen rød lampe. Det er IKKE gøy å ramle overbord, selv med sikkerhetsline. Jeg har jo også tenkt på å heise seil ganske nærme land, og så putre utover for motor til man kommer ut av vindskyggen (på rolige dager). Hvordan har dere andre med eldre, alt.mer tungvinte båter løst disse praktiske utfordringene? Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 7.Februar.2015 Del på Facebook Svart 7.Februar.2015 (redigert) I første omgamg høres det ut som du mangler en stopper på masten som skal holde gliderne på plass i masten og slik du forklarer deg har du sannsynligvis alle winsjene montert på masten samt to i cokpit. Ta noen bilder av båten - da blir det enklere å komme med løsninger. Fant noen bilder her https://www.google.no/search?q=Marieholm+S20&espv=2&biw=1366&bih=600&tbm=isch&imgil=nWHn4dTHcb7e-M%253A%253B31bxpjYRNFgtuM%253Bhttp%25253A%25252F%25252Fwww.marieholmboat.se%25252Fbegb.htm&source=iu&pf=m&fir=nWHn4dTHcb7e-M%253A%252C31bxpjYRNFgtuM%252C_&usg=__Ukhr-8c3pRW0iCHn0dzRhxgGIGg%3D&ved=0CCgQyjc&ei=iYXWVNqNG4TWaoqbgsgN#imgdii=_&imgrc=nWHn4dTHcb7e-M%253A%3B31bxpjYRNFgtuM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.marieholmboat.se%252Fbatar%252FMS-20_2011%252F600x%252FIMAG1624.JPG%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.marieholmboat.se%252Fbegb.htm%3B600%3B450 Her har du en foreløpig løsning http://eng.rasketehnika.ee/kasutatud/auto.php?id=883754&cache_missing=1 Bilde 2 og 4 viser en løsning for deg Redigert 7.Februar.2015 av Jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Erik Svart 7.Februar.2015 Del på Facebook Svart 7.Februar.2015 Jeg tenker at med en stødig autopilot så burde det gå bra dersom det er normale forhold, men det er klart at det hjelper med fallene til cocpit. Selv lærte jeg meg seiling solo, men da med selvslående fokke på rull, autopilot, og alle fall til cocpit. Jeg trenger ikke gå frem på dekk før genakkeren skal opp, og da må som regel kona og bidra litt. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Eureka Svart 7.Februar.2015 Del på Facebook Svart 7.Februar.2015 (redigert) Neste gang du er i båten, ta mange bilder av det du lurer på, hvilke opplegg som eksisterer. Legg de ut, og du vil få mange gode svar. Først av alt, så tror jeg du mangler noe i mastesporet ditt, som gjør at det sklir ut. Mastesporstopper/ seilstopper koster 100 kr. Festes i sporet, over seilinntaket. Alternativt, midlertidig, er å koble sammen to strips av den store typen og som kan åpnes. Seilstopper mister man fort på sjøen, så det har nok vært det en gang. Så, dersom du vil heise seil fra cockpit, så må du ha en vinsj på hyttetaket og to fester for hvert sitt fall. Om du vil kjøre lav-budsjett, så dukker det opp brukte enkle vinsjer på finn. Dog må du nok bytte til lengre fall. Igjen, legg ut bilder av båten, så har vi noe hyggelig å diskutere frem til sesongstart :) Se der ja, flere seilere som var kjappe på tastene :) Redigert 7.Februar.2015 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 7.Februar.2015 Del på Facebook Svart 7.Februar.2015 (redigert) Angående storseilet - er det ikke mulig å tre det før du heiser seilet, så du kan tre det i havn, la det ligge på bommen og heise det når du er ute av havna? F.eks. ved å tre inn én etter en sleide og holde det oppe med den andre armen? Med provisoriske Lazy Jacks ligger det fint på bommen mens du jobber. Jeg klarer å tre seilet alene når jeg tar på storseilet på min 38-foter hver vår - en hånd trer inn sleidene, den andre holder det som allerede er tredd så høyt oppe at feederen er tilgjengelig for de neste sleidene. Når det gjelder fall tilbake til cockpit, så lar det seg sikkert gjøre. Har du mulighet til å feste blokker ved mastefoten (på eksisterende eller ny sokkel), og en eller to bryteblokker på dekk for å tre ihvertfall fallene tilbake til cockpit? Her ser du prinsippet, om enn en noe større og mer avansert variant av det du trenger: http://www.wdschock.com/boats/harbor25/images/deck_hrdwr_004_480.jpg I tillegg til blokker ved mastefoten og en bryteblokk eller to trenger du en eller to vinsjer på taket ved nedgangen og en eller to avlastere for å låse fallene. Noe utstyr kan du kanskje skaffe brukt (vinsjer og avlastere), og blokker/bryteblokker må ikke koste allverden... Edit: Pokker, slått av Jawik, Erik og Eureka! PS: Ta bilder av masten ved innmatingen av sleidene og gjerne også mastefoten og dekket rundt. Det finnes en løsning på alt... Redigert 7.Februar.2015 av Popeye70 (see edit history) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Jawik Svart 7.Februar.2015 Del på Facebook Svart 7.Februar.2015 (redigert) Ja Ta bilder av masten ved innmatingen av sleidene og gjerne også mastefoten og dekket rundt. Det finnes en løsning på alt... Tror ikke du trenger flere winsjer enn de du har på masten. Seilflatene er ikke så store at du ikke kan klare å heise de opp for handmakt. Eneste er storseilet som må strammes opp og dette kan du gjøre ved masten etter at du er kommet i siget. Og kommer fallene ut ved mastefoten trenger du et par blokker på vær side som festes i mastefoten samt bryteblokker på kahytten. Se bildene jeg henviste til Redigert 7.Februar.2015 av Jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Mark Read Svart 7.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Februar.2015 (redigert) Dette er det geniale med Båtplassen - man føler aldri man har stilt dumme spørsmål - og ikke minst; man får alltid gode svar! Jawica; Identisk båt i den andre linken. Eureka; Jeg har ingen vinsjer på masten, kun to i cockpit for forseil. Et kjapt googlesøk gav meg svaret; Mastesporstopper mangler. Fall er nok (over-)modne for bytting, så det blir kanskje årets største prosjekt... Popeye; Å tre storseil er etterhvert noe jeg er ganske god på. Sånn er det å begynne på minus på utstyrssiden. Jeg har sett på blokker som du klemmer/skrur fast rundt mastefoten, men disse er ganske dyre. Har noen sveisekyndige i bakhånd - mulig de kan lage noe til meg. Skal prøve å komme meg en tur i båten neste uke og ta bilder av alt jeg har spørsmål om. Redigert 7.Februar.2015 av Mark Read (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 7.Februar.2015 Del på Facebook Svart 7.Februar.2015 Så du drar det allerede opp med håndmakt :) skift fallet før det ryker. For da må du ned med masten. Har du fall av typen wire og tau, eller tau hele veien? -er det førstnevnte, så skal du ideelt sett bytte blokken i toppen av masten, da sporene er annerledes når det er kun tau. Men om det betyr så mye.... Tja :) Sitér dette innlegget Link to post
Mark Read Svart 7.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Februar.2015 Det er wire og tau, ja. Har vært småskeptisk ettersom det synes at det har hengt der i noen år, til tross for at det ikke er synlig slitasje. Er det wire+tau som er det jeg bør satse på videre? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 7.Februar.2015 Del på Facebook Svart 7.Februar.2015 (redigert) Det er vanlig å bytte til strekkfast tau. Etter hva jeg forstår, så var den tids tau mindre strekkfast en wire. Derfor ble det brukt wire på deler av lengde. I dag er tau mere strekkfast enn wire, og man bruker derfor tau hele veien. Et fall skal være strekkfast for at seilet skal holde seg stramt, så stramt som du setter det fra første stund. Det er faktisk ikke bare bare å finne tak i wire/tau lenger... Du kan feste ei line i tauenden av fallet, trekk ned fallet fra wire-siden, og inspiser. Det er mest slitt der det ligger over blokka i mastetoppen. Jeg har røket mitt ene forseil-fall. Har to. Heiste seilet, strammet, og riiissjjjj, forseilet lå på dekk. Redigert 7.Februar.2015 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mark Read Svart 7.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Februar.2015 Da vet jeg hvor jeg skal spørre når tiden kommer for å bytte fall. Er det en grei sak å få til på egenhånd? Regner med at det også blir bytte av segl, men det får bli nette sesong. I år er det fokus på komfort og sikkerhet... Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 7.Februar.2015 Del på Facebook Svart 7.Februar.2015 (redigert) Bytte fall på stående mast: du syr fast en flaggline eller lignende på tauenden, så trekker du ut fallet fra wire siden. Når hele fallet er ute, så syr du fast linen på det nye fallet, og trekker motsatt vei tilbake. Går sikkert ann å tape godt også... Linen på være noen meter lenger enn 2x mastehøyden. Om du går inn på Benns.se, så kan du studere seilbåt-deler til øyet blir sårt. Du har kanskje en bomløfter også? Fra bakerst på bommen og opp i masten? Følg med på finn.no. Av og til selger seilorodusentene ut restelager til gode priser. Gran seil gjorde det i fjor vinter. Da er det greit å ha målene for dine seil klar for hånden. Redigert 7.Februar.2015 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mark Read Svart 8.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Februar.2015 Når man først er igang med å bytte fall, så er det vel kanskje greit å legge på de meterene man trenger for å trekke til cockpit i samme slengen? Hva med blokken på toppen som du nevnte? Der ser jeg for meg at masten må ned. Har bomløfter også, ja. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 8.Februar.2015 Del på Facebook Svart 8.Februar.2015 Jeg har selv seil liten båt alene i mangen år og min erfaring er å gjøre de enkle ting først. Som flere er inne på: monter stopper i mastesporet. Lag en selvstyre av tau og gummistrikk, du finner mye info på nettet. Når du klare å få båten til å gå stabilt med bare fokken kan du både sette og ta ned storseilet, samt reve uten at du må være ved roret. (Samtidig lære du en masse om båtens balanse, samspillet mellom seil og undervannsskroget osv) Hvis du velger å føre fallene til cockpiten, tenk på at du må flytte spil og avlastere også. Samtidig flytter du kreftene fra masten til dekket, så det kan være nødvendig å montere vire fra dekket til skroget inne i båten for å hindre dekket i å løfte seg. Sitér dette innlegget Link to post
millisivert Svart 8.Februar.2015 Del på Facebook Svart 8.Februar.2015 Seilte mye alene i min 23 fot "albin Viggen". Den hadde alle fall på masten og eneste modifisering jeg gjorde var en "sykkelstrikk" som holdt roret. I så små båter er det uansett bare 3 skritt fra der du sitter å holder roret og fram til masten, i en 40-fots båt rigget for enmannseiling er det gjerne like lange avstander uten at noen ser på det som ett problem. Sitér dette innlegget Link to post
Mark Read Svart 8.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Februar.2015 (redigert) Takk for tips, Bjørnski! Første pri er sikkerheten, om det er litt mer jobb med å droppe fall til cockpit gjør det ikke noe. Dette er uansett en øvelsesbåt, så jeg hadde ikke tenkt å legge ned mer penger på oppgradering enn høyst nødvendig. Båten er såpass enkel at det meste er kjapt unnagjort. Har som sagt allerede fått øve på å reve storseil og bytte forseil, men da med en mann ved roret. Du nevner å prøve å seile med bare fokken - er dette i øvelsesøyemed? Jeg har tidligere hørt at det er storseil først opp og sist ned som gjelder? Millisivert; Akkurat det jeg også tenkte - så lenge man sørger for å ikke gå på akkord med sikkerheten, er det ikke snakk om lang tid å utføre diverse oppgaver på så liten båt. Tar meg ikke mange sekundene å heise seil alene. Hvor får jeg tak i stopper til mastesporet? Redigert 8.Februar.2015 av Mark Read (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 8.Februar.2015 Del på Facebook Svart 8.Februar.2015 Jeg er tilhenger av å ha ting på masten, og heller reve tidlig. Har også masse dårlig erfaring med rulleforseil. En stopper i mastesporet som gjør at seilet ikke faller ut når det ligger på bommen og venter, eller du har revet, det savner jeg. I og med at jeg har en noe ustandard mast, må jeg lage en selv. Det skal nok gå. Klarer båten å holde kursen når du går for motor? Med en mastesporstopper (eller hva det nå heter) bør det ikke være vanskelig å få opp eller ned seilet alene når du står ved masten, og går for motor opp mot vinden. Seil heller med et rev eller 2 i storseilet og litt mindre forseilet om du har det. Husk sikringsline om du seiler alene. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Arild Iversen Svart 8.Februar.2015 Del på Facebook Svart 8.Februar.2015 Ser ut som om du bor i Bergen?Stikk innom Seilmaker Iversen på Sandviksboder.Skikkelig godtebutikk for båtfolk.De har det meste du trenger og kan helt sikkert gi deg masse tips og råd om den lille omriggingen du trenger for å få fall til cockpit. Sitér dette innlegget Link to post
Mark Read Svart 8.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Februar.2015 Finnarne; Har som sagt ikke prøvd meg uten medhjelper enda, men tenker meg en tur utpå under rolige forhold for å prøve ut litt. Ettersom båten kun har påhenger, vil jeg tro at den ikke går helt stabilt uten hjelp, men her er det vel kun snakk om å lære seg hvor balansepunktet mellom ror og motor ligger. Arild; Stemmer det - jeg bor i gangavstand fra Sandviksboder. Får ta meg en tur dit for å prate litt seil. :) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 8.Februar.2015 Del på Facebook Svart 8.Februar.2015 Min lokale båtbutikk, tidligere Best marin, bestile seilstopper fra Flak-katalogen. Mistet den i sjøen etter noen uker, så det kan med fordel festes en snor i den. :) -jeg må ta den bort for å reve. Den består av en liten bolt med et bakstykke, flat eller rund, som sitter på innsiden av sporet, og et strammehjul som sitter på utsiden av sporet. Men ta noen bilder. Tror du at du kan ha seilet revet, med seiltraverene over en stopper, eller må du ta den revede duken/travere/sleider nedenfor en stopper? Kan hende du kan kjøpe en hel enhet som skal inn i åpningen i mastesporet. -et seilinntak med en mekanisme. Dette er jo en godt kjent båt i Sverige, så kanskje Benns.se har noe. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 8.Februar.2015 Del på Facebook Svart 8.Februar.2015 (redigert) Om du vil ta turen på sjøen til nye høyder, så kjøper du deg en autopilot. Da lar du den ta seg av kursen mens du i ro og mak kan ordne med seil frampå dekk. For ikke å snakke om fendere og fortøyning, toalettbesøk eller annet. Ligger en raymarine st1000+, ny, til salgs på finn nå. 3000 kr. Men da må du ha strøm/ batteri og lading. Har du lading på påhengsmotoren? Jeg er stort sett alene utpå med båten, og kunne ikke tenke meg å ikke ha pilot, nå som jeg har blitt vant til det. Redigert 8.Februar.2015 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 8.Februar.2015 Del på Facebook Svart 8.Februar.2015 Normalt er det storseil først opp og først ned. Men seiler du, uten bruk av motor, er det fult mulig å seile med fokken alene mens du enten setter storseil eller rever. Fordelen er at båten som oftes ligger mer stabilt med fokken oppe enn for motor, spesielt med en liten båt (påhengsmotor). I ditt sted ville jeg lage en kile til mastesporet, lage selvstyre og evt lazy jack's. Alt i alt bør du kunne få det til for 500-1000,- Og kom deg ut på fjorden, trening og gode rutiner er den beste sikkerhet.. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 8.Februar.2015 Del på Facebook Svart 8.Februar.2015 sist ned mener du vel ☺ Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Mark Read Svart 8.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Februar.2015 Autopilot står på handlelisten for i år - ser helt klart nytten når man alene ombord, og "bare" skal et eller annet (toalettbesøk er et godt eksempel...) under dekk, evt. fremover. Mange gode tips her - blir nok noen treningsturer utpå så snart det er passende treningsforhold. Vil gjerne føle meg tryggere på seilingen før jeg heiser seil med unger ombord. (Håper selvsagt at de skal bli bitt av seilbasillen de også etterhvert, men det får tiden vise.) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 8.Februar.2015 Del på Facebook Svart 8.Februar.2015 -jeg har gitt opp å heise/ reve storseil med forseilet oppe. Får jo ikke bauen mot vinden og det blir for mye vind i storseilet, så det setter seg fast., Kanskje jeg må øve mere. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.