Mark Read Svart 8.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Februar.2015 Da har jeg nok vært heldig - storseilet er lett å få både ned og opp. Men så har jeg også litt mindre seil enn deg, Eureka. ;) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 8.Februar.2015 Del på Facebook Svart 8.Februar.2015 - jeg har 10 meter mastelik og 3 meter bomlik. Det kan være lurt å smøre mastesporet. Kjøpte meg en spray de selger på CO i båtutstyr- hylla. Sitér dette innlegget Link to post
millisivert Svart 8.Februar.2015 Del på Facebook Svart 8.Februar.2015 (redigert) Reving gjorde jeg i 90% av tilfellene i havn før avgang, dvs. heise storseilet så reve det, så pakke det på bommen (var rullerev på min 'viggen) ferdig revet. Da var det bare å heise seilet som vanlig når jeg var ute av havnen. Som aleneseiler i en svensk/nordisk '60-'70-tallsbåt er det ofte lurt å reve storseilet så mye som mulig og bytte forseil hyppig. Unntatt på skarp kryss har disse båtene hovedfremdriften i forseilet og storseilet er der bare for balanse og manørerbarhet. Edit: skulle det blåse opp er det og mye tryggere med ett kraftig revet storseil. Ett stagseil festet med kroker klasker i dekket av seg selv når du slipper fallet nesten uansett, ett bomseil med masteskinne, sleider og ryttere vil i sterk vind kile seg fast i alle vinkler unntatt med baugen rett mot vinden og selv da må det ofte "mild vold" til for å overbevise seilet om å komme ned i sterk vind. Edit 2: Om forseilets skjøter er festet med en metallkrok ville jeg vurdert å bytte denne med å bare knyte skjøtene i seilet med pålestikk. Ett blafrende seil med fastknytte skjøter blir fort ett blåøye, ett blafrende seil med en tung og dyr syrefast sjakkel blir i samme tilfelle til en brukket kjeve og 4 manglende tenner. Redigert 8.Februar.2015 av millisivert (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 8.Februar.2015 Del på Facebook Svart 8.Februar.2015 Autopilot står på handlelisten for i år - begynn med Autopilot.......innen du drar ned fallen, det kanskje håller. den kan du også ta med deg til neste båt du må enda opp og losse eller beslå seilen....dersom du ikke har rulleseil dirk er veldi bra o ha. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mulligan Svart 8.Februar.2015 Del på Facebook Svart 8.Februar.2015 Sånn lager du deg en sailgate. Du trenger en liten bit rustfri plate, 2 6 mm. skruer, bor og gjengetapp. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 8.Februar.2015 Del på Facebook Svart 8.Februar.2015 180 sider med tips: http://sfbaysss.net/resource/doc/SinglehandedTipsThirdEdition.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.