Jump to content

Vil kunne seile alene, men har ingen fall trukket til cockpit...

Mark Read

Recommended Posts

Reving gjorde jeg i 90% av tilfellene i havn før avgang, dvs. heise storseilet så reve det, så pakke det på bommen (var rullerev på min 'viggen) ferdig revet. Da var det bare å heise seilet som vanlig når jeg var ute av havnen. Som aleneseiler i en svensk/nordisk '60-'70-tallsbåt er det ofte lurt å reve storseilet så mye som mulig og bytte forseil hyppig. Unntatt på skarp kryss har disse båtene hovedfremdriften i forseilet og storseilet er der bare for balanse og manørerbarhet.

Edit: skulle det blåse opp er det og mye tryggere med ett kraftig revet storseil. Ett stagseil festet med kroker klasker i dekket av seg selv når du slipper fallet nesten uansett, ett bomseil med masteskinne, sleider og ryttere vil i sterk vind kile seg fast i alle vinkler unntatt med baugen rett mot vinden og selv da må det ofte "mild vold" til for å overbevise seilet om å komme ned i sterk vind.

Edit 2: Om forseilets skjøter er festet med en metallkrok ville jeg vurdert å bytte denne med å bare knyte skjøtene i seilet med pålestikk. Ett blafrende seil med fastknytte skjøter blir fort ett blåøye, ett blafrende seil med en tung og dyr syrefast sjakkel blir i samme tilfelle til en brukket kjeve og 4 manglende tenner.

Redigert av millisivert (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...