Jump to content

Skrape og stoffe plastbåt

skøytelars

Recommended Posts

Båten er nå klar for skraping og påføring av nytt bunnstoff. Ser ikke ut som denne er skrapt på noen år. Har aldri gjort dette før, prøvde med en skrape her om dagen. Det sitter jo som f.... Hvordan får dere skrapa til å ta tak? Det går for så vidt greit der stoffet flaker seg der kommer skrapa inn under det gml stoffet. Andre steder er stoffet like pent, er det noen vits i å skrape der?

Jeg aner ikke hva båten er stoffet med tidligere. Har funnet fram til Seajet 011 primer, skjønner denne kan brukes oppå gml bunnstoff. Er det da greit å bare skrape av der bunnstoffet har flaket seg, pusse med fint papr, prime med 011 over hele båten ( også over der jeg ikke har skrapt), for deretter og stoffe?

Skal snart til med det samme og er i samme situasjon som deg. Så her må jeg følge med.

Noe jeg har hørt skal funke til og løsne gammelt bunnstoff er kaustisk soda blandet sammen med taperlim som en kjøper i pulverform. Husker ikke navnet på det. Dette skal løsne det så skal det være bare og bruke høytrykk spyler. Noen ganger funker det, andre ganger ikke sier de. Verdt og prøve hvertfal.

Kaustiksoda og tapetklister metoden kan du dessverre glemme. Funker ikke, har prøvd. Men det finnes malings bunnstoffjernere du kan prøve. Husker dessverre ikk hvilke. I allefall ikke reprin. Men prøv forsiktig på et lite område noen kan ta gelcoaten også. Selv endte jeg opp med å skrape. En ekte skitt jobb, aldri mer.

Redigert av Haba (see edit history)

Hadde det samme spørsmålet inne selv for en tid tilbake.

Mange gode forslag, men endte opp med en skrape med hardmetallblad som jeg rundet hjørnene på og satte igang. Har en eldre Hanto 24 som jeg setter istand og fant fort ut at den er stor nok.

Måtte lage meg en spesiell krakk som jeg hvilte ryggen mot når jeg skrapte helt under bunnen.

Skrapejobben tok 14 dager, men da ble det bra også. Husk støvmaske!!

Er igang med pussingen og da bruker jeg papir med korning 100 . Må nok prime før stoffing, men nå tror jeg dette skal holde i flere år.

Hvis du først skal ha av alt bør du seriøst vurdere sandblåsing. De koster noen kroner, men sparer deg for masse arbeid. Jeg har akkurat gjort dette på min båt og betalte i overkant av 5000 kr (30 fot). Nå er båten klar for ny primer og bunnstoff. Du kan også leie utstyr og sandblåse selv, men da skal du vite hva du gjør. Ellers vet jeg at de fleste malingsprodusenter har stoff som kan smøres på for å fjerne gammelt bunnstoff. Hempel sitt ser jo bra ut, men jeg har aldri prøvd det.

Sandblåsing kan bli vel tøft, bedre med kalkblåsing. Dette produktet har vært testet i båtmagasinet, men må vel skrape litt uansett:

http://kmigreenproducts.com/wp-content/uploads/2013/12/bunnstofftest_1606551.pdf

Spiller ikke noe rolle for meg hva "sandblåseren" bruker, husker ikke engang navnet på det vidunder middelet han jeg leide brukte. Det kalles gjerne sandblåsing, og poenget er at dette er en metode som sparer deg for mye arbeide, og de fleste malingsprodusenter mener at dette også gir det beste underlaget for å bygge opp ny beskyttelse under vannlinjen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...