skøytelars Startet 8.Februar.2015 Link til dette innlegget Startet 8.Februar.2015 Båten er nå klar for skraping og påføring av nytt bunnstoff. Ser ikke ut som denne er skrapt på noen år. Har aldri gjort dette før, prøvde med en skrape her om dagen. Det sitter jo som f.... Hvordan får dere skrapa til å ta tak? Det går for så vidt greit der stoffet flaker seg der kommer skrapa inn under det gml stoffet. Andre steder er stoffet like pent, er det noen vits i å skrape der? Jeg aner ikke hva båten er stoffet med tidligere. Har funnet fram til Seajet 011 primer, skjønner denne kan brukes oppå gml bunnstoff. Er det da greit å bare skrape av der bunnstoffet har flaket seg, pusse med fint papr, prime med 011 over hele båten ( også over der jeg ikke har skrapt), for deretter og stoffe? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 8.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2015 Eg såg eit tips om elektrisk skrape. Mye jobb uansett. Men sitter bunnstoffet godt så kan du jo la det være. Primer er vel for å gi best feste til bunstoff, så eg trur ikkje du treng å prime andre plasser enn der det er bart. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Mr_Stian Svart 8.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2015 Skal snart til med det samme og er i samme situasjon som deg. Så her må jeg følge med. Noe jeg har hørt skal funke til og løsne gammelt bunnstoff er kaustisk soda blandet sammen med taperlim som en kjøper i pulverform. Husker ikke navnet på det. Dette skal løsne det så skal det være bare og bruke høytrykk spyler. Noen ganger funker det, andre ganger ikke sier de. Verdt og prøve hvertfal. Sitér dette innlegget Link to post
Kyrholmen Svart 8.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2015 Bruker pussemaskin med støvsuger tilkoblet, grovt papir på og så er det bare å kjøre på. Pass på at du ikke går igjennom coaten, jo grovere papir jo større risiko, eller hurtighet, alt etter hvor fin du er på hånden. Gå over for hånd med fint papir etterpå, kost rent og på med nytt stoff. Sitér dette innlegget Link to post
Kronidiot Svart 8.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2015 Skal gjøre samme jobb selv, gleder meg ikke akkurat.... Tenkte og prøve "Bunnstoffjerner 1852", selges bl.a på Westsystem.no Sitér dette innlegget Link to post
jcjohansen Svart 8.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2015 Har alltid brukt slipe maskin med grovt papir, bare Gjør som kyrholmen sier å pass på å ikke kjør for langt inn. Jeg syns det er mest effektivt:) Sitér dette innlegget Link to post
GeirV Svart 8.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2015 Hei, for noen år siden, skrapte jeg en gammel rana 18 cabin. Prøvde forskjellige verktøy inkl sliper, men det som funket best for meg var et høveljern (bladet, altså...). surret tape på toppen, så den ble bedre å holde i. Men jeg måtte være forsiktig, så ikke hjørnene på jernet laget hakk i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 8.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2015 (redigert) Kaustiksoda og tapetklister metoden kan du dessverre glemme. Funker ikke, har prøvd. Men det finnes malings bunnstoffjernere du kan prøve. Husker dessverre ikk hvilke. I allefall ikke reprin. Men prøv forsiktig på et lite område noen kan ta gelcoaten også. Selv endte jeg opp med å skrape. En ekte skitt jobb, aldri mer. Redigert 8.Februar.2015 av Haba (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2015 Skrap der det er løst, flekk over disse stedene og leg et nytt strø over det hele. Ikke lag mer arbeid enn nødvendig ut av dette, båten er like god med eller uten flere lag bunnstoff under. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
sjakkel Svart 9.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2015 Hadde det samme spørsmålet inne selv for en tid tilbake. Mange gode forslag, men endte opp med en skrape med hardmetallblad som jeg rundet hjørnene på og satte igang. Har en eldre Hanto 24 som jeg setter istand og fant fort ut at den er stor nok. Måtte lage meg en spesiell krakk som jeg hvilte ryggen mot når jeg skrapte helt under bunnen. Skrapejobben tok 14 dager, men da ble det bra også. Husk støvmaske!! Er igang med pussingen og da bruker jeg papir med korning 100 . Må nok prime før stoffing, men nå tror jeg dette skal holde i flere år. Sitér dette innlegget Link to post
svendmb Svart 9.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2015 Hvis du først skal ha av alt bør du seriøst vurdere sandblåsing. De koster noen kroner, men sparer deg for masse arbeid. Jeg har akkurat gjort dette på min båt og betalte i overkant av 5000 kr (30 fot). Nå er båten klar for ny primer og bunnstoff. Du kan også leie utstyr og sandblåse selv, men da skal du vite hva du gjør. Ellers vet jeg at de fleste malingsprodusenter har stoff som kan smøres på for å fjerne gammelt bunnstoff. Hempel sitt ser jo bra ut, men jeg har aldri prøvd det. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 9.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2015 Sandblåsing kan bli vel tøft, bedre med kalkblåsing. Dette produktet har vært testet i båtmagasinet, men må vel skrape litt uansett: http://kmigreenproducts.com/wp-content/uploads/2013/12/bunnstofftest_1606551.pdf Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 9.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2015 Noen nye skarpe blad og god skrape så er det bare å sette igang:-) og vist du gidder,eksentersliper med 40papir etter skraping. Enkelt og greit :-) Sitér dette innlegget Link to post
svendmb Svart 9.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2015 Sandblåsing kan bli vel tøft, bedre med kalkblåsing. Dette produktet har vært testet i båtmagasinet, men må vel skrape litt uansett: http://kmigreenproducts.com/wp-content/uploads/2013/12/bunnstofftest_1606551.pdf Spiller ikke noe rolle for meg hva "sandblåseren" bruker, husker ikke engang navnet på det vidunder middelet han jeg leide brukte. Det kalles gjerne sandblåsing, og poenget er at dette er en metode som sparer deg for mye arbeide, og de fleste malingsprodusenter mener at dette også gir det beste underlaget for å bygge opp ny beskyttelse under vannlinjen. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 9.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2015 Bestiller du sandblåsing så får du sandblåsing noe jeg ikke ville gjort med min båt... Jeg har testet kalkblåsing, og ja, sparer deg for mye arbeid, men tror jeg vil prøve kjemi evt neste gang. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.