Jump to content

Wallas 3000 D vil ikke stoppe.

jupiter33

Recommended Posts

Hei hei :smiley:

Vi har en Wallas 3000D som nylig har vært på service, og alt skal være i orden. Prøvekjørte den i går, og den gikk fint og varmet godt. Når jeg satt bryteren i 'off' posisjon fortsatte den å gå for å kjøle seg ned, og det er vel normalt. ''Problemet'' er at den ikke stoppet igjen, selv når den blåste kald luft.Den stoppet mye tidligere når vi brukte den sist. Den stod på max hele tiden. Etter ca.35 min koblet jeg fra strømmen. Er det normalt at den går så lenge etter at varmen er skrudd av? Har ikke hatt båten så lenge, og er ukjent med slike varmere. :confused:

Nei, det er ikke normalt at den skal gå lengre enn ca 5 min for nedkjøling. Antar at det er den såkalte T4-termostaten som er defekt. Står inn i brenneren med 2 tynne ledninger til kretskortet.

Burde blitt oppdaget om den nettopp har vært på service

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Du skriver at varmeren blir kald og vil ikke stoppe, eller tolket jeg det litt feil?

Om du har hevertvirkning vil ikke varmeren bli kald etter at du stopper den på bryteren. Forbrenningen vil fortsette, T4-termostaten registrerer at det er varme, viftene fortsetter å gå, den røde led'en på kontrollpanelet lyser, og varmeren vil ikke stoppe før temperaturen i brennkammeret synker under ca 60 grader.

Hevertvirkning får du om tanken står høyere enn bunnen på varmeren, og du vi merke det på at brennkammeret kan fylle seg med drivstoff og renne over selv om du ikke bruker varmeren.

Nå har jeg prøvd varmeren med tanken lavere enn Wallas'en, og nå virker den som den skal....stoppet etter 8-9 minutter :smiley: Kanskje jeg forklarte meg litt ufullstendig. Tanken stod noen cm høyere enn bunnen på brenneren. Jeg tok sugeslangen opp av tanken noen minutter før jeg tok strømmen....kanskje den hadde stoppet hvis jeg hadde vært litt mer tålmodig :confused: Takker for svarene jeg har fått :smiley: Har et spørsmål til....hva er max løftehøyde fra bunn av tank til bunn av varmeren? Det blir ca.75cm

der hvor jeg har tenkt å plassere tanken. Har dessverre ikke instuksjonsbok/monteringsveiledning :nonod:

Bruksanvisning/monteringsanvisning lastes ned her. Riktignok for en litt senere versjon av 3000D; 3000DX, men det er ikke store forskjellene.

Du kan ha 4 mtr drivstoffslange med inntil 1 mtr sugehøyde til senter av tanken i følge monteringsanvisningen. Større høyde krever normalt en justering av pumpen, men jeg har testet pumper til Wallas med sugehøyde på 2 mtr uten at det har vært noe problem.

Ikke koble fra strømmen om du ikke er sikker på at brenneren er slukket. Ligger du på land og båten ligger nær andre er det ikke bare din som brenner opp for å si det sånn.

Å koble fra strømmen før den slukker skal ikke være noe problem. Pumpen stopper og viftene stopper. Ikke drivstoff, ikke luft = null forbrenning. Lukket brennkammer og det vil stoppe av seg selv uten at det vil komme flammer ut av brennkammeret. Vil sote/ryke en del etter frakobling, og vil sote/ryke en del ved neste oppstart

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...