SVR Startet 8.Februar.2015 Link til dette innlegget Startet 8.Februar.2015 Noen som vet lokasjoner til slike steder i karibien? Europa er vel mest sannsynlig utelukket, men vet skal finnes en del av dem i karibien, blant annet Marina del Ray i Puerto Rico hvor Berserk ble hentet ut. Finnes det flere slike havner med forlatte båter? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2015 Da tror jeg en god plass å begynne er å søke internasjonale seilforum, feks sailnet osv. Og også tilsvarende FB grupper. Sitér dette innlegget Link to post
SVR Svart 9.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2015 Takk for tips. Noen med erfaringer fra slike steder (hørt om andre som...) etc.? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 9.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2015 (redigert) Er tråder om dette på feks sailnet. Veldig mange større marinaer "nedover" har et eget "skrothjørne" med båter i ulike stadier av forfall. Tror nok ikke Europa er utelukket. Se feks Sirkusseilerne de plukket opp en båt i et slikt skrothjørne på en større marina i.... hvor var det nå da, Preveza eller?? Og det er neppe unikt. Men om det finnes en organisert fremstilling av slike båter på nett, det tror jeg ikke. Om du går på FB og gruppa middelhavsseilere, eller tilsvarende grupper på engelsk, og ber folk om å komme med tips på "skrothjørner" så tror jeg du vil kunne få tilbakemeldinger. Mange av de som er i middelhavet tilbringer mye tid i marinaer og har ofte godt oversikt. Redigert 9.Februar.2015 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 9.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2015 Tror nok ikke Europa er utelukket. Se feks Sirkusseilerne de plukket opp en båt i et slikt skrothjørne på en større marina i.... hvor var det nå da, Preveza eller?? Og det er neppe unikt. Ut i fra prisen Sirkusseilerne betalte (husker ikke detaljene, men den var laangt fra gratis ihvertfall), så var neppe dette fra en kirkegård. At skuta de endte opp med burde vært på en slik kirkegård er en annen sak. Tror de hade fått en helt annen tur om de hadde brukt tilsvarende sum på en annen skute, Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Torsen67 Svart 9.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2015 Hvorfor har ikke norske marinaer et skrothjørne? Hvis man vil plukke noen deler etc? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 9.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2015 Ut i fra prisen Sirkusseilerne betalte (husker ikke detaljene, men den var laangt fra gratis ihvertfall), så var neppe dette fra en kirkegård. At skuta de endte opp med burde vært på en slik kirkegård er en annen sak. Tror de hade fått en helt annen tur om de hadde brukt tilsvarende sum på en annen skute, Tror du skjønner poenget. At de tilfeldigvis betalte alt for mye er noe annet. Om du mener "kirkegård" på en slik måte at du kan dra og hente deg en gratis båt så har jeg aldri noen gang hørt om noe sånt. Men så har jeg ikke hørt alt heller, i hvertfall ikke enda ;-) Sitér dette innlegget Link to post
PBKK Svart 9.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2015 "materiell satt til kannibalisering " sa de vel i Forsvaret.... Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 9.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2015 Ja, Pinkvin, jeg skjønte hva du mente. Men jeg syntes samtidig det var trist å se hvordan Sirkuseilerne ble lurt til å betale ågerpris for vraket sitt, og de månedene de tapte av drømmen sin pga dette, derfor kommenterte jeg det... "materiell satt til kannibalisering " sa de vel i Forsvaret.... Og de satte bla ut BV202 til Norsk Gjenvinning der man kunne få seg en B20 i bra stand til marine bruk en periode.. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
BØstrøm Svart 9.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2015 Idag måtte jeg levere ett håpløst prosjekt på dynga. 2 kr. kiloen takk. Raskt kvitt 3500kr jeg har betalt dyrt for før. Fristende å brenne skiten i bakgården. Ingen vil vel sitte med ansvaret for sånn hvis de ikke må. Stålbåter er nok mer kurant enn glassfiber å bli kvitt. Her kan man nok få noen kroner tonnet. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 9.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2015 Ut fra hva jeg har lest har også havner/marinaer i UK problemer med båter/vrak som blir forlatt. Og tilsvarende i USA så er det områder der folk ankrer opp båtene for siste gang. Men når det er umulig å få tak i eier av båten så betyr det ikke at man bare kan forsyne seg. Jeg vil tippe ansvaret går over til "det offentlige" på ett eller annet tidspunkt som må rydde opp. Pleier å dukke opp saker om dette på Long distance sailors på FB med ujevne mellomrom. Det er sikkert ulik lovgivning fra land til land så da må man kanskje sjekke om det er noen plass man bare kan forsyne seg? Mener det var en sak om en båt som stod på land på annen manns eiendom her i Norge hvor en person til slutt , med loven i hånd, bare kunne ta båten, om jeg ikke husker feil. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 9.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2015 Jeg har ikke sett så mange "skrotavdelinger" i ordinære marinaer i f.eks. Middelhavet, men det kan ligge en og annen båt å forfalle. I alle fall må eieren regne med å betale opplagleie. Derimot er det noen havner hvor det ligger båter som tilsynelatende er oppgitt.I Hellas kan det være i halvferdige "EU-havner", men hvem som eier båtene kan være vanskelig finne ut av, for disse havnene er ofte uten noen form for administrasjon. Men har man godt tid og reiselyst er det mulig å finne litt av hvert, særlig i Hellas. Sitér dette innlegget Link to post
SVR Svart 9.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2015 På riktig spor. Hadde i tankene en liknende plass som Marina del Rey i Puerto Rico. De tilbyr langtidsopplag til eiere som vil "forlate" båtene sine. Når eierne til slutt stopper å betale leie iverksetter marinaen den signerte kontrakten som betyr at båten faller i marinaens eie. Marinaen selger båten rimelig. Finnes jo alltids Craigslist og andre nettsider, men har "hørt" folk som har kuppet noen flotte eksemplarer i slike marinaer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.