Jump to content

Hvordan fjerne effektivt olje/diesel i kjølsvin . ( samt lukt)

Ficher

Recommended Posts

Jif Båtshampo tar det meste. Blandes ut med vann til ønsket styrkeforhold (etsende i ublandet form).

Funker like godt utvendig som innvendig.

Les mere her: http://www.redningsselskapet.no/sikker-til-sjøs/tips-og-triks/super-båtshampo

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Jeg brukte nettopp yrkesvask! Kraftvask er i samma gruppa, en sterk kandidat.

Jeg har båten på land og motoren ute. I kjølen låg det flere cm. med "gårjåss" etter 25 år antagelig. Tok ut "nugla" og spyla og herja med høytrykken for å moe opp dette. Deretter var det plukking/graving med fingrene. Åsså spruta jeg på kraftig blanding med yrkesvask med en slik kjemikaliesprøyte med pumpe. Lot det virke en 5-10 min., spyla reint med høytrykk. Dette i flere omganger. Skrubba også med skrubb her og der.

Pass på øynene når du bruker slikt stoff som er sterkt mixet!

Dette har jeg greie på. Bruk avfetting konsentrert, og skyll godt med rent,helst varmt vann. Deretter vaskes ytterligere rent med alkalisk rengjøringsmiddel(avfettingen er fet), og skyll med rent,helst varmt vann etterpå. Alkalisk rengjøring angriper f.eks aluminium, så ikke la dette tørke etter påføring. Alkalisk rengjøring kan være f.eks "kraftvask". Les på flaska.

Gamle oljeprodukter må av og til løsnes med de kraftigste løsemidlene. Det finnes flere typer, flere er allerede nevnt ovenfor. Her er en enkel rangering.

Den kraftigste er MEK (Metyl Etyl Keton). Alternativt kan også Aceton virke svært bra, (det er også et keton men ikke fullt så kraftig).

Isopropanol (=2-propanol/blåsprit ) er også kraftige saker.

Skal du være litt mildere er rødsprit (etanol) også effektivt.

NB: Løsemidler må behandles med respekt. Bruk hansker og hold god ventilasjon. Det er også brennbart. For å fjerne lukt etter rensing kan ulike typer såpe brukes.

NB: Ved bruk av løsemidler så må du teste på et lite område først for å sjekke at lakk, gelcoat osv ikke løses opp. Hvis overflaten er riktig herdet så vil det ikke løses opp.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...