Ficher Startet 8.Februar.2015 Del på Facebook Startet 8.Februar.2015 Hei. Hva andre midler/godstoff kan brukes utenom salo/avfetting for og fjerne olje/diesel i kjølsvin. Skal ha motorbytte og ønsker og fjerne dette samt diesellukt i båt . Tips ? Sitér dette innlegget Link to post
Fyrlykten Svart 8.Februar.2015 Del på Facebook Svart 8.Februar.2015 Lurer meg på om du skulle ha brukt Aceton, tror det skal være bra, eller hva sier dere folkens! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
jonn Svart 8.Februar.2015 Del på Facebook Svart 8.Februar.2015 Zalo og varmt vatn i flere omganger, bruk en gammel kjøkkenbørste. Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 8.Februar.2015 Del på Facebook Svart 8.Februar.2015 Avfettingsvæske har jeg brukt med godt resultat. Litt zalovask etterpå så blir det bra. Sitér dette innlegget Link to post
dvil Svart 8.Februar.2015 Del på Facebook Svart 8.Februar.2015 Kraftvask funker bra. Men det er mye tøffere for hendene enn Zalo, så bruk hansker. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 8.Februar.2015 Del på Facebook Svart 8.Februar.2015 (redigert) Jif Båtshampo tar det meste. Blandes ut med vann til ønsket styrkeforhold (etsende i ublandet form). Funker like godt utvendig som innvendig. Les mere her: http://www.redningsselskapet.no/sikker-til-sjøs/tips-og-triks/super-båtshampo Redigert 8.Februar.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Lady B Svart 8.Februar.2015 Del på Facebook Svart 8.Februar.2015 Tror grønnsåpe er bedre enn Zalo... Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 8.Februar.2015 Del på Facebook Svart 8.Februar.2015 For å fjerne dittlukta så kan det være greit å spraye på 7% eddik etter vask som nevnt over. La det sitte noen minutter så skyller du bare med rent vann. Eddik er helt suveren til å fjerne vond lukt med. Sitér dette innlegget Link to post
Shons Svart 8.Februar.2015 Del på Facebook Svart 8.Februar.2015 Jeg brukte nettopp yrkesvask! Kraftvask er i samma gruppa, en sterk kandidat. Jeg har båten på land og motoren ute. I kjølen låg det flere cm. med "gårjåss" etter 25 år antagelig. Tok ut "nugla" og spyla og herja med høytrykken for å moe opp dette. Deretter var det plukking/graving med fingrene. Åsså spruta jeg på kraftig blanding med yrkesvask med en slik kjemikaliesprøyte med pumpe. Lot det virke en 5-10 min., spyla reint med høytrykk. Dette i flere omganger. Skrubba også med skrubb her og der. Pass på øynene når du bruker slikt stoff som er sterkt mixet! Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 8.Februar.2015 Del på Facebook Svart 8.Februar.2015 Hvordan har du klart å få olje inn i kjølsvinet? Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 8.Februar.2015 Del på Facebook Svart 8.Februar.2015 Dette har jeg greie på. Bruk avfetting konsentrert, og skyll godt med rent,helst varmt vann. Deretter vaskes ytterligere rent med alkalisk rengjøringsmiddel(avfettingen er fet), og skyll med rent,helst varmt vann etterpå. Alkalisk rengjøring angriper f.eks aluminium, så ikke la dette tørke etter påføring. Alkalisk rengjøring kan være f.eks "kraftvask". Les på flaska. Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 8.Februar.2015 Del på Facebook Svart 8.Februar.2015 Gamle oljeprodukter må av og til løsnes med de kraftigste løsemidlene. Det finnes flere typer, flere er allerede nevnt ovenfor. Her er en enkel rangering. Den kraftigste er MEK (Metyl Etyl Keton). Alternativt kan også Aceton virke svært bra, (det er også et keton men ikke fullt så kraftig). Isopropanol (=2-propanol/blåsprit ) er også kraftige saker. Skal du være litt mildere er rødsprit (etanol) også effektivt. NB: Løsemidler må behandles med respekt. Bruk hansker og hold god ventilasjon. Det er også brennbart. For å fjerne lukt etter rensing kan ulike typer såpe brukes. NB: Ved bruk av løsemidler så må du teste på et lite område først for å sjekke at lakk, gelcoat osv ikke løses opp. Hvis overflaten er riktig herdet så vil det ikke løses opp. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 8.Februar.2015 Del på Facebook Svart 8.Februar.2015 En bekjent i båtbransjen bruker Felleskjøpets fjøsvask i kjelleren på sin egen 55 foter. Skryter veldig av produktet, han. Har ikke prøvd det selv. Men det skal jo fjerne relativt hard kost. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 8.Februar.2015 Del på Facebook Svart 8.Februar.2015 Her var det like mange ulike svar som antall kommentatorer. Valgets kval. :wink: Grundig rengjøring der luktkilden fjernes, så muligens en runde med eddik etterfulgt av zalo eller Jifvask tenker jeg vil gjøre susen. Men luktkilden må fjernes fullstendig først. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 8.Februar.2015 Del på Facebook Svart 8.Februar.2015 Etter skikkelig rengjøring bruker du flytende Airsponge. Det tar diesellukt. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 9.Februar.2015 Del på Facebook Svart 9.Februar.2015 http://scandicshine.no/index.php?route=product/category&path=86_89 Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 9.Februar.2015 Del på Facebook Svart 9.Februar.2015 Er det mye gammel olje og fett vasker jeg først med diesel, diesel løser opp det meste. Tørker deretter med filler før jeg vasker over med Zalo/kraftvask/ avfetting. Sitér dette innlegget Link to post
Ficher Svart 9.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Februar.2015 Takk for tips ....... her er noe i samme tema https://baatplassen.no/i/topic/104177-har-noen-erfaring-med-air-sponge-luktfjerner/ . Ønsker mer info/tips om noen har " mirakelkuren ". Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 9.Februar.2015 Del på Facebook Svart 9.Februar.2015 Du kan jo ta ut kjølsvinet og stime det i en slik stimrenne som de varmer skipsplank i. Da vil det sikkert bli temmelig rent. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 9.Februar.2015 Del på Facebook Svart 9.Februar.2015 http://no.wikipedia.org/wiki/Kjølsvin Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Eureka Svart 9.Februar.2015 Del på Facebook Svart 9.Februar.2015 -du er ikke plaget med gamle oljerester i kjølsvinet før du kan skrape det bort :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.