Jump to content

Minus/jording i båt 12v

skøytelars

Recommended Posts

Jeg har fått beskjed om at jordingsledning (minus) fra batteri skal kobles til blokka et sted, eller til en av de to festeskruene Som holder starteren.

Kan jeg like gjerne lede minusen fra batteriet til felles minusskinne, eller er det et poeng at starteren er koblet til minus? Det går jo allerede jordingsledning fra dynamo til innslag på starter.

Er det nok med minusen fra dynamo, eller må den komme direkte fra batteriet?

Den direkte minusledningen frå batteriet til starter, er retur for strømmen som starteren drar frå batteriet mens starteren går. Den må derfor vera like tjukk som plussledningen mellom batteri og starter.

Ein so tjukk minusledning frå starter til batteri er rikelig som dynamoen sin minus, som derfor er koblet til starteren, som er nærmere enn batteriet. So minusen frå dynamo skal egentlig til batteriet, men kombinerer med starterens minusledning.

Magne

Nå må man holde tunga rett I munnen. Om du har en ledning til hylsa så er det en måte å utjevne potensialer på de forskjellige metalldeler som er under vann. Det er flere måter å gjøre dette på, men det er ganske vanlig at det trekkes en ledning fra hylsa, fra ror, fra heljern, fra trimflaps og fra eventuelle skroggjennomføringer til ett sentralt utjevningspunkt. Dette kan være en egen skinne eller en direkte kobling til batteriet eller minus på motoren. det hender også at noen av disse er koblet sammen for så å føre en ledning til sentral jord. Og I noen tilfeller er de bare koblet sammen uten at de er koblet til jord. Uansett om de er koblet til motor jord eller ikke, danner denne sammenkobling, en sluttet krets mellom alle deler under vann og via zink og sjøvann. På denne måten vil altid zinken være det første som tæres da den ligger lavest I spenningsrekken av metalldelene under båten

Ja, slik som JRK beskriver har jeg gjort på alle båtene mine siden 1986. Zinken ute er godt tært opp hvert år, ca 3/4 er borte av den.

Så slik skal det gjøres på Viksund 990 som jeg holder på med no, Motoren er fra 1982 samme som båten.

Delte motoren som er gått 5700 timer, overhalte toppen, ingen slitekant, holder vel i 15000-20000 timer til. :smiley: .

Men er minustilkoblingen på motorblokken din fysisk plassert mellom batteri og dynamo, kan du jo la minusforbindelsen fra dynamoen gå dit. Det blir jo da korteste vei. Men du får et ekstra koblingspunkt hvor det kan bli dårlig forbindelse over tid.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Her er det flere viktige momenter å være klar over. Noen båter har topolet el-anlegg og da skal ikke batteriminus kobles til blokken men til minuskontakten på starteren. Har du enpolet anlegg er all minus koblet sammen men det er starteren som trekker mye strøm og denne må kobles direkte til batteriet, både på pluss- og minussiden. Siden du har egen minuskabel mellom dynamo og starter mistenker jeg dette for å være et topolet anlegg.

Det er riktig at minus fra dynamo er koblet rett på starter. Dette er ifølge leverandør av starter feil. Det skal kun pluss inn på starter. Minus skal til blokka, noe jeg også har. Men minus fra dynamo må jo også inn et sted. Da blir korteste vei inn på blokka. Topolt anlegg er det nok ikke, har ikke plate under skrog etc. Skal dette være så vanskelig, jeg får grå hår....

Det er egentlig ikke så vanskelig. Svært få fritidsbåter har topolt anlegg. Om du har minus på dynamo har du av en eller annen grunn en topolt dynamo, men hvis resten av anlegget er enpolt må minus koples til blokka. Plate under skrog har ingenting med dette å gjøre, det er helst for å unngå støy på radioutstyr etc.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Det er egentlig ikke så vanskelig. Svært få fritidsbåter har topolt anlegg. Om du har minus på dynamo har du av en eller annen grunn en topolt dynamo, men hvis resten av anlegget er enpolt må minus koples til blokka. Plate under skrog har ingenting med dette å gjøre, det er helst for å unngå støy på radioutstyr etc.

må ikke en dynamo ha minuskobling uansett om det er 1 eller 2polt? Strømmen må jo ha en plass å vandre :-)

Greit at korteste vei for dynamo minus er til blokken, men ikke til et hvilket som helst sted. Gjør du det, må strømmen gå fra dynamo, gjennom blokken og så via den tykke kabelen fra blokk/starter til batteri minus. Så legg dynamo minus enten rett til batteri minus, eller til der minuskabelen fra batteriet kommer inn på blokk/starter. Blokken/motoren er ikke en kabel.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Greit at korteste vei for dynamo minus er til blokken, men ikke til et hvilket som helst sted. Gjør du det, må strømmen gå fra dynamo, gjennom blokken og så via den tykke kabelen fra blokk/starter til batteri minus. Så legg dynamo minus enten rett til batteri minus, eller til der minuskabelen fra batteriet kommer inn på blokk/starter. Blokken/motoren er ikke en kabel.

jepp, slik har jeg det. Hør på Lars :-)

Min minus går fra batteri til blokka i tillegg til koblingsskinne felles minus. I tillegg er det minus mellom dynamo og innslag på starter. Alt skal visstnok fungere, så da er det sikkert riktig. Trenger bare å flytte pluss fra starter opp til forbruksbank.

Redigert av Trampeklapp (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...