skøytelars Startet 9.Februar.2015 Link til dette innlegget Startet 9.Februar.2015 Jeg har fått beskjed om at jordingsledning (minus) fra batteri skal kobles til blokka et sted, eller til en av de to festeskruene Som holder starteren. Kan jeg like gjerne lede minusen fra batteriet til felles minusskinne, eller er det et poeng at starteren er koblet til minus? Det går jo allerede jordingsledning fra dynamo til innslag på starter. Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 9.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2015 Ja, starteren må ha minus. Når det er gjort kan du ta minusen til fellesskinne. Jeg har ikke ha minus til blokka fra batteriene, da jeg har topolte følere. Men motor har en jording til hylsa, den er tilkoblet en zink ute. Slik har jeg gjort det på de båtene jeg har hatt, den fjerde er under arbeide med no. Sitér dette innlegget Link to post
skøytelars Svart 9.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2015 (redigert) Er det nok med minusen fra dynamo, eller må den komme direkte fra batteriet? Redigert 9.Februar.2015 av skøytelars (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 9.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2015 Jeg har den rett fra batteriene. Men det går an å ta det fra dynamoen å, bare den har stort nok tverrsnitt. Det er enklere når en tar den fra batteriene ang tverrsnittet. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2015 Men motor har en jording til hylsa, den er tilkoblet en zink ute. Det er ingen grunn til å kople motoren til hylsa. Sinken er der for å beskytte de utvendige delene under vann, og har ingen effekt på motoren! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
jonn Svart 9.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2015 Motorer med Bowman mariniseringsutstyr har ikke Zinkplugg, eks Ford/Perkins. Derfor er Zinken plassert ute ved hylsa. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2015 Grunnen til at Bowman ikke har zink er at den er den er laget av materiale som ikke trenger det. Utvendig anode vil uansett ikke klare å beskytte inni kjølerne dine. Så den ledningen er bortkastet... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Dinamo Svart 9.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2015 Er det nok med minusen fra dynamo, eller må den komme direkte fra batteriet? Den direkte minusledningen frå batteriet til starter, er retur for strømmen som starteren drar frå batteriet mens starteren går. Den må derfor vera like tjukk som plussledningen mellom batteri og starter. Ein so tjukk minusledning frå starter til batteri er rikelig som dynamoen sin minus, som derfor er koblet til starteren, som er nærmere enn batteriet. So minusen frå dynamo skal egentlig til batteriet, men kombinerer med starterens minusledning. Magne Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 9.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2015 Nå må man holde tunga rett I munnen. Om du har en ledning til hylsa så er det en måte å utjevne potensialer på de forskjellige metalldeler som er under vann. Det er flere måter å gjøre dette på, men det er ganske vanlig at det trekkes en ledning fra hylsa, fra ror, fra heljern, fra trimflaps og fra eventuelle skroggjennomføringer til ett sentralt utjevningspunkt. Dette kan være en egen skinne eller en direkte kobling til batteriet eller minus på motoren. det hender også at noen av disse er koblet sammen for så å føre en ledning til sentral jord. Og I noen tilfeller er de bare koblet sammen uten at de er koblet til jord. Uansett om de er koblet til motor jord eller ikke, danner denne sammenkobling, en sluttet krets mellom alle deler under vann og via zink og sjøvann. På denne måten vil altid zinken være det første som tæres da den ligger lavest I spenningsrekken av metalldelene under båten Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 9.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2015 Ja, slik som JRK beskriver har jeg gjort på alle båtene mine siden 1986. Zinken ute er godt tært opp hvert år, ca 3/4 er borte av den. Så slik skal det gjøres på Viksund 990 som jeg holder på med no, Motoren er fra 1982 samme som båten. Delte motoren som er gått 5700 timer, overhalte toppen, ingen slitekant, holder vel i 15000-20000 timer til. . Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2015 Det stemmer som JRK beskriver det. Anoden beskytter alt metall under vann som er forbundet med den. Men motor og vekslere står i luft, og får ingen beskyttelse av anoden. Det skader jo ikke å ha den ledningen der, men stor nytte gjør den heller ikke. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Kronidiot Svart 12.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2015 Hvor skal minusen fra dynamo? Spiller det noen rolle hvor jeg legger den? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 12.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2015 Korteste vei til batteri minus. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Kronidiot Svart 12.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2015 Korteste vei til batteri minus. Takk! Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 12.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2015 Men er minustilkoblingen på motorblokken din fysisk plassert mellom batteri og dynamo, kan du jo la minusforbindelsen fra dynamoen gå dit. Det blir jo da korteste vei. Men du får et ekstra koblingspunkt hvor det kan bli dårlig forbindelse over tid. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
DieselDahl Svart 12.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2015 Her er det flere viktige momenter å være klar over. Noen båter har topolet el-anlegg og da skal ikke batteriminus kobles til blokken men til minuskontakten på starteren. Har du enpolet anlegg er all minus koblet sammen men det er starteren som trekker mye strøm og denne må kobles direkte til batteriet, både på pluss- og minussiden. Siden du har egen minuskabel mellom dynamo og starter mistenker jeg dette for å være et topolet anlegg. Sitér dette innlegget Link to post
Kronidiot Svart 13.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2015 Det er riktig at minus fra dynamo er koblet rett på starter. Dette er ifølge leverandør av starter feil. Det skal kun pluss inn på starter. Minus skal til blokka, noe jeg også har. Men minus fra dynamo må jo også inn et sted. Da blir korteste vei inn på blokka. Topolt anlegg er det nok ikke, har ikke plate under skrog etc. Skal dette være så vanskelig, jeg får grå hår.... Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 13.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2015 Det er ikke vanskelig. Jeg har minus fra dynamo inn på blokk og minus fra starter inn på blokk. Så minus ifra disse( står på samme sted på blokka) og videre inn på minus på batteri. Sørg for rent bart metall der koblingene står fast i blokka. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 13.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2015 Det er egentlig ikke så vanskelig. Svært få fritidsbåter har topolt anlegg. Om du har minus på dynamo har du av en eller annen grunn en topolt dynamo, men hvis resten av anlegget er enpolt må minus koples til blokka. Plate under skrog har ingenting med dette å gjøre, det er helst for å unngå støy på radioutstyr etc. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
boble65 Svart 13.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2015 Det er egentlig ikke så vanskelig. Svært få fritidsbåter har topolt anlegg. Om du har minus på dynamo har du av en eller annen grunn en topolt dynamo, men hvis resten av anlegget er enpolt må minus koples til blokka. Plate under skrog har ingenting med dette å gjøre, det er helst for å unngå støy på radioutstyr etc. må ikke en dynamo ha minuskobling uansett om det er 1 eller 2polt? Strømmen må jo ha en plass å vandre :-) Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 13.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2015 Misforstod kanskje litt va du mente der, vi skal vel ikke forvirre mer.. :-) minus fra dynamo til blokk. Ferdig med det :-) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 13.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2015 Greit at korteste vei for dynamo minus er til blokken, men ikke til et hvilket som helst sted. Gjør du det, må strømmen gå fra dynamo, gjennom blokken og så via den tykke kabelen fra blokk/starter til batteri minus. Så legg dynamo minus enten rett til batteri minus, eller til der minuskabelen fra batteriet kommer inn på blokk/starter. Blokken/motoren er ikke en kabel. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
boble65 Svart 13.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2015 Greit at korteste vei for dynamo minus er til blokken, men ikke til et hvilket som helst sted. Gjør du det, må strømmen gå fra dynamo, gjennom blokken og så via den tykke kabelen fra blokk/starter til batteri minus. Så legg dynamo minus enten rett til batteri minus, eller til der minuskabelen fra batteriet kommer inn på blokk/starter. Blokken/motoren er ikke en kabel. jepp, slik har jeg det. Hør på Lars :-) Sitér dette innlegget Link to post
Kronidiot Svart 13.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2015 (redigert) Det er egentlig ikke så vanskelig. Svært få fritidsbåter har topolt anlegg. Om du har minus på dynamo har du av en eller annen grunn en topolt dynamo, men hvis resten av anlegget er enpolt må minus koples til blokka. Plate under skrog har ingenting med dette å gjøre, det er helst for å unngå støy på radioutstyr etc. Min minus går fra batteri til blokka i tillegg til koblingsskinne felles minus. I tillegg er det minus mellom dynamo og innslag på starter. Alt skal visstnok fungere, så da er det sikkert riktig. Trenger bare å flytte pluss fra starter opp til forbruksbank. Redigert 13.Februar.2015 av Trampeklapp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 13.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2015 "Pluss fra starter opp til forbruksbank"? Har du ikke eget startbatteri? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.