Jonas78 Startet 9.Februar.2015 Link til dette innlegget Startet 9.Februar.2015 Hei, er på vei til båten med fire liter 35 % eddik, tenkte å fylle tanken å la det stå et døgn i slanger og tank for å drive forebyggende rensing. Har plasttank, og er klar over at denne metoden ikke anbefales for de med aliminiumstank. Men hva med skroggjennomføringer? Vil de tåle å stå med eddiksyren i er døgn eller to? Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
index Svart 9.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2015 Tror ikke noe kan gå galt. Men det var da alvorlige mengder eddik da? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Astor Svart 9.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2015 Det holder gått med en flaske. Har god erfaring med eddik. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Jonas78 Svart 9.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2015 Åtte flasker... Hun så litt rart på meg i kassen på Rema 1000. Sa jeg skulle få svigermor til å forsvinne... Jeg tenkte at jeg trengte litt guff når jeg blandet det med vann... Men ikke noe å tenke på ift tradisjonelle skroggjennomføringer? Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Eureka Svart 9.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2015 Gamle slanger? -bytt. ( inspiser om mulig) Med mindre du har latt det stå urin og saltvann i slangene til stadighet uten å skylle gjennom med ferskvann, så tror jeg nok lukta trenger gjennom slangene før urinsten tetter igjen. Men når har du sikkert spekulert leeeenge på dette prosjektet som du endelig har fått tid til å gjøre. Så det skader nok ikke det du skal gjøre... Beste forebyggende er å skylle gjennom rikelig med ferskvann etter hver tur. I det minste skylle gjennom slangene. Når jeg har mulighet, så fyller jeg tanken med ferskvann og lar det stå, ut på sjøen og tøm ut på neste tur... Sitér dette innlegget Link to post
Ballard Svart 9.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2015 35 % eddik , er sterke saker. Har selv brukt 35% eddik og samme mengde vann, altså halvt om halvt. Det er likevel sterkt nok til at tanken blir helt ren etter noen timer. Dette har jeg gjort i mange år Sitér dette innlegget Link to post
Jonas78 Svart 9.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2015 Da er luriumet i gang med jobben... Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Kaptein Hansen Svart 9.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2015 Det blir nok bra! Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 10.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2015 Bare sånn for nysgjerrighetens skyld..... Hvor er svigermor? Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Zitt Svart 10.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2015 Jeg sendte svigermor en opiumsplante, så ringte jeg til politiet.........hun var vekke i tre måneder! Sitér dette innlegget Link to post
Jonas78 Svart 10.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2015 Da har jeg tømt tanken! Stod ca 20 timer, og ser ut som det fungerte strålende!! Store flak kom ut, med en form som ser ut som de har sittet i rørene, så jeg tror dette har noe for seg. Kom såpass mye ut at jeg tror jeg kjører en runde til da tanken ikke har vært renset på en stund vil jeg tro... Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Torsen67 Svart 10.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2015 Kanskje prøve med høytrykk i rørene hvis alt nå sitter løst? Sitér dette innlegget Link to post
Jonas78 Svart 10.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2015 Skyllet tanken tre ganger, kom ut mindre og mindre, men håper ikke noe står igjen... Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Jonas78 Svart 11.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2015 Kanskje prøve med høytrykk i rørene hvis alt nå sitter løst? Hvordan ville du forøvrig løst en slik oppgave? Skru løs alle slangene og spyle de med vanlig slangetrykk, eller koblet på høytrykkspyler? Er kanskje nesten like greit å bytte rørene da om alt er av? Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
REM Svart 11.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2015 Helte du på alle 8 flaskene? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Jonas78 Svart 11.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2015 Helte du på alle 8 flaskene? jepp :-) Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
index Svart 11.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2015 En liten tanke: Om du hadde latt det stå lengre, så hadde kanskje avleiringene løst seg helt opp? Dvs ikke kommet ut som flak? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
torbi Svart 11.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2015 Går det an også å helle edikk oppi i aluminium septiktanken.? evt hvor mye? har ca 40 liters tank. Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Jonas78 Svart 11.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2015 (redigert) Tror det var syrefast eller aluminium som ikke var lurt... Etser visst gjennom. Redigert 11.Februar.2015 av Jonas78 (see edit history) Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Jonas78 Svart 11.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2015 Noen som vet om det er forskjell om man blander med saltvann eller ferskvann? Tanken er tom... Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Rakkstingen Svart 11.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2015 Et lite tips som fungerer bra hos meg. Har montert en 3-veis ventil på slangen utenfra, og har da en slange fra ferskvanntanken. Etter bruk av toalett og tømming langt til sjøs, spyler jeg gjennom med ferskvann før jeg legger til brygga. Aldri noe lukt eller ubekvemheter i forbindelse med slagg o.l.Bruker jo litt sanitærvæske i også for å være sikker.... Sitér dette innlegget Link to post
Jonas78 Svart 12.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2015 Jeg har tenkt på det også, tror det er en lur måte å holde tanken bra på. Eneste er at jeg vil ha de to systemene adskilt, så jeg tenker å montere treveisventilen på utslaget til vasken, og heller la vannet renne i vasken som innsug til toalettet når det skal ferskvann i systemet. Nå er forøvrig runde to ferdig av eddikvasken. Ser ikke ut som det er vits med to omganger, kom ikke så veldig mye ekstra ut. Det viktigste var å skylle godt etter første behandling. Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
seilbaaten Svart 12.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2015 Har også veldig god erfaring med å rense tanken med eddik. Hadde noe sandaktige greier (ca-10 cm tykt) i bunnen av tanken som stadig tettet utløpet. Etter en runde med eddik var problemet borte http://www.seilbaaten.com/2014/06/tett-septiktank.html Sitér dette innlegget www.seilbaaten.com www.facebook.com/seilbaaten Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.