Jump to content

Tips tips til frakt av 18 fot båt

Albatross 83

Recommended Posts

En båt skulle vært fraktet fra halden til Nesodden. Båten står på opplagshenger. Jeg har ikke BE sertifikat, ikke bil som kan trekke mer en 750kg og ikke registrert henger. Hva gjør man da? Leier bil og henger og kaller inn vennetjeneste av en med BE. Eller er det like greit å få noen til å frakte den, kansje med kran. Så slipper jeh styret med å få båten fra den en hengern til den andre. Hva koster noe sånnt?

Hei

Du skriv ikkje kva type båt dette er. Dersom det er ein open plastbåt/skjærgardsjeep går den fint på ein båthengar du kan køyra utan hengarsertifikat (E).

Merk at dersom hengaren ikkje har brems har du ikkje lov til å køyra fortare enn 60 km/t, sjølv om fartsgrensa er høgare.

90 km/t i 90-sona kan altså gjera deg til ein fotgjengar som er flink til å snekra pallar...

Båttilhengarar kan leigast.

Båten har jo kome opp på opplagshengaren. Det bør difor vera facilitetar for å få den av òg. Om naudsynt sjøsetta den, for så å ta den opp på ein leigd hengar.

Dersom det er ei snekka eller liknande er truleg frakt på egen kjøl det beste.

Lykke til.

Takk for svar. Båten er ikke sjødyktig, eller hadde jeg tatt vannveien ja Funnet ut at bilen min likevel kan dra 1500kg hvis hengern har brems. Og jeg hat funnet henger med brems til leie for 600,- for 5 timer. Min far stiller opp som sjåfør Går det å få båten av opplagshengeren og på leie hengeren på land. ? Eller blir dette riski business?

Om du skal ha med opplagshengeren (Var den med i kjøpet?), er det greiest å låne en bilhenger. Vinsj opplagshenger med båt på hengeren, surr godt fast, tut og kjør......

Om hengeren ikke følger med, tar båten ikke noe skade av en mellomlagring på gress eller snø før du får den opp på en båthenger. Sett båten på et par paller om du må sette båten på grus eller is, så tåler den litt mer.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Ingen problem det :thumbsup:

Bare sørg for skikkelig surring så ikke båten detter av opplagshengeren, og opplagshengeren detter av bilhengeren.

Surr båt til opplagshenger og bilhenger + opplagshenger til bilhenger, slik at ingenting rører seg ved oppbremsing og svinger

Ser at Albatross kan trekke henger på maks 1500 kg. Kanskje han bør finne/låne en bil + sjåfør med BE får å få dette til. Egenvekt bilhenger + båt + opplagshenger vil ligge rundt 2000 kg, kanskje litt mer. Dette må Albatross finne litt ut av. Sjekk Tilhengerkalkulator

Ikke nødvendigvis pacuare. Min bil har egenvekt (tom) 1920kg, og maks hengervekt er 1850 kg.

Og jeg har sett på en bil med egenvekt 3350 kg som har maks hengervekt på 6708 kg - 7774 kg, avhengig om hvor mye last som er på bilen.

Tillatt vogntogvekt 11199 kg.

bilde

Redigert av Wallas Service (see edit history)

Må ha minimum C1E for å kjøre ekvipasjen på bildet, og det har jeg. Så jeg er nok ganske fleksibel :smiley:

Og det var nettopp det jeg ville poengtere, at din kommentar ikke er entydig. Du kan også ha B96, og da kan du ha tillatt vogntogvekt på 4250 kg

Du har lov til å drage henger så lenge vogntogvekta er under 3500kg. Så har du en bil på 1,5 tonn, så kan du drage en henger på 2 tonn så lenge bilen har lov å dra så mykje

Med B-lappen gjelder tillat totalvekt på bil og henger.. Har bilen tillat totvekt på 2000kg, kan hengeren ha maks tillat totvekt på 1500 kilo.

Vogntogvekt, altså aktuell vekt spiller ingen rolle.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Ikke nødvendigvis pacuare. Min bil har egenvekt (tom) 1920kg, og maks hengervekt er 1850 kg.

Og jeg har sett på en bil med egenvekt 3350 kg som har maks hengervekt på 6708 kg - 7774 kg, avhengig om hvor mye last som er på bilen.

Tillatt vogntogvekt 11199 kg.

bilde

Hva slags bil er det du har sett på som har egenvekt på 3350 kg? Urelatert til det spørsmålet: Er ikke BE begrenset til total vogntogvekt på 7,5 ton?

Ingen vettige personer bør innlate seg på å lese disse reglene da de ikke er laget for at noen som helst skal forstå dem. Bruk kalkulatoren som er linket til lenger opp for å ikke bli forvirret av reglene.

Så sant, så sant :yesnod: . For de som liker å bli forvirret finnes alle førerkortklassene her

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...