Jump to content

NY" bilstereo" til båten?

borghans

Recommended Posts

Skal bytte ut "bilstereoen" som står i båten. Jeg har 2 forsterkere som jeg ønsker å benytte fortsatt, en Sub- forsterker, dette er en mono forsterker og en stereoforsterker til høytalerne. Det jeg ønsker er en spiller som har utganger til 2 forsterkere bak. Så må det være DAB radio, Tilkobling for USB i front, Gjerne mulighet for SD kort også, Bluetooth tilkobling, fjernkontroll, ++. Grei betjening.

Det finnes en jungel av modeller å velge mellom, og har problemer med å finne den riktige, derfor håper jeg på å få noen tips her på aktuelle modeller.

Installerte i fjor samme som Steini nevner. Har ikke forstått bruk av radio og spesielt ikke dab. Får ikke til å programmere faste kanaler som jeg er vant til fra FM i bilen. Må søke hver gang for å finne kanaler. Er gjerne bare jeg som ikke forstår det, men skulle ønske jeg valgte en annen. Cd og avspilling fra telefonen via blåtann fungerer bra.

Har bestillt denne, har ikke cd-spiller, noe jeg ser som en fordel, da cd-plater aldri blir brukt lengre uansett. Har USB i front, 2 rca utganger, Android Application-støtte, iPod/iPhone klar

Cd-spiller er i tillegg et skikkelig strømsluk, for den til under 1000 lappen i enkelte nettbutikker ferdig fraktet, netonnet feks.

https://www.komplett.no/pioneer-mvh-270dab-bil-stereo/824231?cks=ASS&assoc=F1C66B17-4BB7-43B1-BD6C-52358401D2ED&gclid=CNiXsdTD2MMCFabDcgodVaAAhw#!tab:extra

Installerte i fjor samme som Steini nevner. Har ikke forstått bruk av radio og spesielt ikke dab. Får ikke til å programmere faste kanaler som jeg er vant til fra FM i bilen. Må søke hver gang for å finne kanaler. Er gjerne bare jeg som ikke forstår det, men skulle ønske jeg valgte en annen.

Sannsynligvis har du ikke koblet til den ledningen som skal ha konstant strøm. Som regel er den gul. Vanligvis er det en rød som ofte er merket "ignition" , d.v.s. på bil skal den kobles via tenningen. I båt skal denne kobles slik at den brytes når du kobler fra hovedstrøm. I båten skal den gule kobles direkte til batteri, utenom hovedstrømsbryter. Hvis ikke det gjøres så nullstilles radioen hver gang.

Enig med Møkkalasset, du kutter strømforsyningen til radioen, og sletter minnet hver gang du slår av tenninga. Du må bypasse tenningslåsen og kople deg direkte mot batteri med egen (gul?) ledning.

Ellers en j**la bra radio. Eneste jeg har å utsette er at det hender jeg mister DAB-stasjonene når jeg går gjennom en tunell. Enkelt og raskt å søke opp igjen så det er ikke noe stort problem. Ikke det helt store problemet i båt heller vil jeg tru?

Et annet minus kan være et den ikke takler to BT kilder. Jeg kan altså ikke kjøre feks. Spotify på BT og samtidig ta imot samtaler på mobilen over BT.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Sannsynligvis har du ikke koblet til den ledningen som skal ha konstant strøm. Som regel er den gul. Vanligvis er det en rød som ofte er merket "ignition" , d.v.s. på bil skal den kobles via tenningen. I båt skal denne kobles slik at den brytes når du kobler fra hovedstrøm. I båten skal den gule kobles direkte til batteri, utenom hovedstrømsbryter. Hvis ikke det gjøres så nullstilles radioen hver gang.

Enig med Møkkalasset, du kutter strømforsyningen til radioen, og sletter minnet hver gang du slår av tenninga. Du må bypasse tenningslåsen og kople deg direkte mot batteri med egen (gul?) ledning.

Ellers en j**la bra radio. Eneste jeg har å utsette er at det hender jeg mister DAB-stasjonene når jeg går gjennom en tunell. Enkelt og raskt å søke opp igjen så det er ikke noe stort problem. Ikke det helt store problemet i båt heller vil jeg tru?

Et annet minus kan være et den ikke takler to BT kilder. Jeg kan altså ikke kjøre feks. Spotify på BT og samtidig ta imot samtaler på mobilen over BT.

Trenger ikke ha på tenningen for å bruke spilleren, men er nok avhengig av at hovedbryter er på. Det kan være riktig at jeg må søke på nytt fordi strømmen kuttes. Det har jeg ikke målt og har heller ikke tenkt på det. Har bare gjenbrukt kablingen som lå der. Problemstillingen er vel heller at jeg aldri får lagret noen "favoritter". Dette selv om hovedbryter er påslått og radio i bruk.

La oss ikke spore av tråden videre.

Still inn på "DAB1", og hold rattet på høyre side nede et par sekunder. Da ser du i displayet at radioen søker seg gjennom og leter opp kanaler. Radioen starter avspilling av første kanal når den har søkt seg ferdig. I Asker/Bærumsområdet hvor jeg holder til får jeg opp 13 kanaler på DAB1. Mine "Favoritter" ligger blandt disse 13, og jeg har derfor aldrig giddet å lete opp flere. Ser samtidig at det også ligger mange kanaler på DAB 2, 3 osv. uten at jeg har sjekket nærmere hva dette er.

Har ikke sett at det finnes en egen favorittfunksjon, hvor jeg kan hente fram en kanal direkte. Skal jeg finne en annen kanal trykker jeg hendelen på rattet ned intill kanalen dukker opp på displayet. Kanskje en tungvin måte å gjøre det på, men det funker for meg

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

Hvis det er Pioneeren det blir diskutert, så kan den mer enn som så.

DAB1---- er forhåndsinnstilte stasjoner. Jeg bruker DAB 1 til blokka her på Østlandet og DAB 2 til blokka på Vestlandet.

Jeg har riktignok storskjermversjonen, men elektronisk er de like.

Jeg kan forhåndsinnstille 18 DAB kanaler, 18 FM frekvenser og 6 AM frekvenser.

Og den finner langt fler kanaler enn 13. Her nede på Solkysten finner Pioneeren 3 ensembler med en 12-13 kanaler i hver.

Med Service Follow funksjonen og FM-link kan du kjøre landet på langs og høre samme stasjon uten å røre radioen.

Sjekk på nettsiden til Bilradiospesialisten. Kjøpte nettopp en Pionerspiller til min bil. Kostet 1495 og har Dab+, Usb, Iphone/Androidinngang. Har innebygd forsterker for å kople på Sub. Sjekket på prisjakt, og Bilradiospesialisten var best på pris. Vurderer sterkt å kjøpe samme spiller til båten! Godt fornøyd. De har også spillere/høyttalere som er beregnet til båt. Verdt å sjekke!!

Hei

Har også denne DEH-X8500DAB men får inn bare P1 kanal, i bilen på kaia får jeg inn 10 kanaler. Tror det kan være antenna. Noen som har en smart måte å montere denne?

Eventuelt hvilken antenne en bør kjøpe?

Har makan i bilen. Jeg benyttet bare den folieantenna som fulgte med, og klistret denne nede i styrbord hjørne i frontruta. Fungerer bra. Tar inn typisk 13 kanaler på DAB1 når jeg søker fra Asker/Bærum

ad. planlegging:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...