Jump to content

Overnatte i båten i havna, ulovlig?

Albinisten

Recommended Posts

Jeg har båten liggende i boblehavn og det har forekommet at jeg i løpet av vintern har overnatta i båten i forbindelse med arbeid jeg har holdt på med i båten. Dette har ikke vært sammenhengende døgn, kun en og annen natt nå og da. Likevel fikk jeg for en tid tilbake en kommentar fra "ledelsen" i havna at det ikke var tillatt og bo i båtene i havna på vintern. Jeg oppfatta det som ett klart stikk til min praksis med overnatting i båten, men klarer ikke helt og ta kritikken. Kan de ha hjemmel for og nekte meg og ta en overnatting en gang i blant, så lenge jeg ikke gjør noe annet som klart strider mot regler og fornuft som tømming av toalett i havna etc.?

"ulovlig" er det absolutt ikke - lovene i dette riket bestemmes av Stortinget!

Enkelte småbåthavner har kontraktfestet at man ikke skal bo i båten uten nærmere avtale.

At man sover over i båten fra tid til annen, f.eks. etter å ha gjort arbeid i båten eller etter å ha kommet sent hjem etter en lang tur, det tror jeg er veldig vanlig (så lenge man har båt med soveplasser), det er i allefall helt naturlig for min del. Jeg ville aldri hatt båten i en havn hvor man ihht kontrakten ikke har anledning til å sove over i båten!

Dersom båthavna f.eks. ikke har toaletter, og det er mistanke om at enkelte gjør store ærender rett til sjø, så kan jeg forstå at de ikke ønsker overnattingsgjester ... samme dersom de har negative erfaringer med folk som fester i båtene.

I en tidligere båthavn var det en snekkenabo som kom til båten med familien en fredag - men så var det mye vind og gufsete vær hele helga, jeg tror rett og slett de hadde seg en "båthelg" uten å forlate hjemmehavna!

Jeg har også lånt ut båten i et par måneder til en arbeidssøkende spanjol som trengte husvær - og var litt redd for å bli uglesett - kontrakten sa ingenting om det var mulig å bo i hamna eller ikke (kommersiell marina). En av naboene sa at han satte stor pris på det ifbm gratis vakthold!

Hva slags type havn er det (kommersiell, kommunal, båtforening)?

Dersom det ikke står i klartekst i kontrakten at man ikke har anledning til å sove over i båten, så tror jeg ikke du kan nektes - i allefall ikke så lenge det bare er snakk om en og annen overnatting, og ikke langvarig beboelse.

http://www.baatwiki.no/wiki/Bo_i_b%C3%A5t :-)

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Ut av svarene jeg har fått her ser jeg at det er flere som tenker som meg. Jeg har bestemt meg for og spørre hva de mener rundt denne overnattingspraksisen, det kan bli avgjørende for vår fremtidige eksistens i denne aktuelle havna. Det blir bare for dumt om det ikke skal være mulig og ta en overnatting i egen båt, det er jo ikke sånn at denne havna har problemer fra før med festing, campingplasstendenser etc!

Guest Avmønstret#

Støtter Ask sin vurdering. Om du er pågående og presser på for å få en "avgjørelse" tør jeg nesten vedde på at det går i din disfavør.

Ligg lavt, på direkte spørsmål sier du at det kun er sporadisk og la humla suse videre. Kan aldri tro at de gidder å ta noen aksjon for å hindre deg i å overnatte i egen båt.

Å presse frem et standpunkt skaper bare irritasjon og merarbeid, noe som igjen gjør at resultatet ofte blir negativt.

--------

Men det kan virke som du allerede har valgt å gå feil spor. Tipper det går dårlig.

Båthavnregler kommer sjelden uten grunn, har sittet med dette i 10 år nå i lokal båtforening. Noe av det vi lager regler om kan virke rigide for noen , men vi lager ikke regler for og plage båtfolk, reglene er der for en grunn. Det er masse og ta hensyn til i en båthavn og ikke mist nærområdet med bebyggelse etc.

Får ledelsen i havnen inn konkrete tips/ klager om ulovligheter må man ta action ( selv om det er en filleting man helst skulle latt gå )

Du burde sette deg inn i hvilke regler som gjelder, ikke hva ledelsen har sagt, men hva som står skriftlig. Hvis det står at overnatting i båten ikke er tillatt om vinteren, burde du nok ta konsekvensen av dette og bytte båtplass. Står det at det ikke er lov å bo i båten om vinteren, ville jeg fulgt anbefalingen til Ask og Pinkvin og gå stille i dørene. Hvis det ikke står noe i reglene eller i din kontrakt (som gjerne viser til skriftlige regler), tror jeg derimot at du er best tjent med å ganske enkelt si ifra om at du har behov for å overnatte i båten innimellom. Hvis du da møter protester, kan du jo spørre dem om hva begrunnelsen er og dessuten om hvilken hjemmel de har for å nekte.

Mange gode innlegg her, Stradivarius har nok mest rett. Står det ingenting i kontrakten om overnatting eller beboelse, så er nok beste strategi å konfrontere ledelsen med at dette går inn under "rimelig bruk" av båtplassen. Det er en vesentlig forskjell mellom å bo i båthavna og å ha et par-tre-fire overnattingsdøgn i måneden der, dersom kontrakten forbyr at man bor i båten kan det vel generlet være best å prøve å unngå radaren når man overnatter i båten - men dersom man allerede har blitt bemerket og fått en advarsel så er jeg usikker på om dét er beste strategi.

Jeg lurer fortsatt på hva slags type havn dette er (privat/kommersiell, båtforening eller kommunal)? Hvilke fasciliteter har man i båthavna?

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Har tenkt meg litt grundigere om og gjør som flere her sier. Jeg later som ingenting til det i verste fall kommer til en konkret henvendelse/påstand fra deres side og så tar det derfra. Nei Shore, det har ikke noe med strøm og gjøre. Jeg leier en strømmåler og betaler for nøyaktig den strømmen jeg bruker uansett. Og det har heller ikke vært mye, så det er ikke det at de har lest målern og reagert på at det er unormalt høyt forbruk. Det har også blitt spurt i tråden om hvor denne havna er, men så lenge vi ikke har noen reel konflikt synes jeg det er mest riktig av meg og ikke henge ut noen. Det er en privat kommersielt drifta havn så mye kan jeg si.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...