Philonica III Startet 10.Februar.2015 Link til dette innlegget Startet 10.Februar.2015 Hei. På denne uniten (oljetrykk, lading, temp og gløding) sitter det et kretskort med med delenr.828605 som ikke lenger fungerer. Søker på e bay osv. men greier ikke finne dette. lurer derfor på om noen har skiftet motor og kanskje har dette liggende. Reidar Sitér dette innlegget Link to post
SR400 Svart 10.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2015 (redigert) Jeg lagde selv til min TMD40b. Fire dioder, 4 lysdioder og en buzzer. Kan sikkert hjelpe til :) Redigert 10.Februar.2015 av Kaptein NMBF (see edit history) Sitér dette innlegget http://nmbf.no http://baatene.blogspot.no Link to post
svendmb Svart 11.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2015 Jeg hadde akkurat samme problem på min 41a. Du får tak i ny enhet, men den er dyr. Tror det var på marine deler jeg fant den. Men før du gjør det; bak på enheten er det 5 pinner. Sjekk om det er forbindelse mellom de to merket "+". Dette gjøres enklest ved å ohme med et multimeter. Når enheten er koplet inn skal den ha 12v inn på pin 1 og 2 fra tenningsnøkkelen. Sjekk at den har det. I så fall skal du også ha 12 mellom pin 3 og jord (husk å kople fra det som evnt er koplet på denne pinnen, så du vet hva du måler) dersom det ikke er forbindelse, eller ikke 12v + på pin 3 har du samme feil som på min, og det er svært enkelt å fikse. Kople bare en ledning mellom pin 1 og pin 3,så har du reparert den. Det som i sannsynligvis da har skjedd er at du har hatt en kortslutning mellom pin 3 og jord,feks i et eller annet meter. Pin 3 brukes vanligvis til å forsyne diverse målere med +12v. Kortslutter dette så brenner en leder av innvendig, og du mister dermed 12v innvendig i enheten også. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Philonica III Svart 11.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2015 Hei og takk for tips. En tusenkunstner som ikke har peiling, meg selv skulle selvfølgelig reparere dette. Oljelampa sluttet plutselig og virke. Så da at en ledning hadde løsnet fra loddingen. Loddet den på igjen, skrudde på tenningen og alt virket. Etter 5-10 sek. luktet det brent- slo av tenningen og fjernet ledningen fra der jeg loddet. Vrei om tenningen igjen, ingen brent lukt men olje lampa og alarmen virker ikke.Så slik er ståa. Så til "svendmb" takk for tipset, men det du beskriver kan vel bare gjøres dersom ikke det hadde vært gjort noe ingripen fra min side. "Kaptein NMBF" Kan du lage meg en er jeg takknemlig. Send en im eller på tlf.40221224 Reidar Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 11.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2015 Finnes der ikke en skole med elektriker linje i nærheten? Kanskje di kan fikse kretskort. Har samme problem selv,tenkte og prøve og lodde og reparere selv.. Det billigste jeg har funnet på nett var 5000 med instrumenter. En må vel kjøpe hele plata..eller? Sitér dette innlegget Link to post
svendmb Svart 11.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2015 Funker glødelampe? Sitér dette innlegget Link to post
Philonica III Svart 11.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2015 JA Funker glødelampe? Sitér dette innlegget Link to post
svendmb Svart 11.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2015 Det høres veldig ut som samme feilen som jeg hadde. Du må finne ut hvorfor det kortsluttet, det har nok med den kabelen du loddet på å gjøre. Når det er ryddet opp i, fikser du enkelt kretskortet ved å kople sammen som jeg beskrev over. Skal sende deg et bilde i kveld når jeg kommer fra jobb, så ser du hva jeg mener. Bare vær sikker på at du ikke lenger har kortslutning i anlegget ditt. Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 11.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2015 Skulle vara intressant om Du lägger ut bilden här på forumet! Bilder underlättar att förstå vad som menas. Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 11.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2015 Nytt kort, ordinær utsalgspris Volvo Penta kr 2215,- eks mva. Pn 22354203. Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 11.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2015 (redigert) Her er skjema for 41-300, usikker på om det er likt på 40-motoren.. På mine motorar fungerer panelet ( alle lysa virkar og buzzer fungerer normalt ved test) Men når eg vrir nøkkel eit hakk mot høgre og lampane tennest, kjem det kun svak lyd I buzzer / kontra full piping når eg trykker "test" Denne feilen er sporadisk, og eg måler 9-10V over buzzer, kontra normal spenning når eg brukar testknappen. - Er det nokon som kjenner til denne feilen..? Redigert 11.Februar.2015 av Havlengt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 11.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2015 Spenning til signalhorn er forriglet når dynamo ikke lader men får full spenning når motor går. Sitér dette innlegget Link to post
svendmb Svart 11.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2015 Regner med at det er denne du har. Slik sitter min montert. Som sagt, det første (og viktigste) er å finne ut hvorfor du fikk kortslutting. Du har sannsynligvis koplet feil da du loddet på den ledningen som var falt av. Så kopler du en ledning som vist med rød strek på bildet under. For sikkerhets skyld kan du legge en sikring på denne ledningen, da hindrer du at noe mer komplisert ryker neste gang du er uheldig. Legger ved et bilde av enheten tatt helt ut av båten, muligens litt enklere å se da. Du skal altså kople en ledning mellom de to pinnene merket "+". Sitér dette innlegget Link to post
Philonica III Svart 11.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2015 Hei Er nokk ikke denne nei, min er et åpent kretskort. reidar Sitér dette innlegget Link to post
SR400 Svart 11.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2015 (redigert) ... Redigert 11.Februar.2015 av Kaptein NMBF (see edit history) Sitér dette innlegget http://nmbf.no http://baatene.blogspot.no Link to post
mateco Svart 11.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2015 .............. Et enkelt skjema til det du trenger. alt kommer på max 50 kr. Du bør nok snu diodene ! Alarmpanelet får minus fra sensorene på motor ! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
SR400 Svart 11.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2015 (redigert) ... Redigert 11.Februar.2015 av Kaptein NMBF (see edit history) Sitér dette innlegget http://nmbf.no http://baatene.blogspot.no Link to post
mateco Svart 11.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2015 (redigert) Diodenes pil skal peke fra + (pluss) til - (minus) i kretsen ! På ditt skjema så vil evt. alarmlampe lyse på respektive alarm, men buzzeren vil ikke lyde !! Bjørn Redigert 11.Februar.2015 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Philonica III Svart 11.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2015 (redigert) HER er kortet som jeg har makan til. Synd han ikke sender til Norge Reidar Redigert 11.Februar.2015 av Philonica 2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 11.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2015 (redigert) Jag har noterat att denna krets skall finnas i fler varianter, vet inte vari skillnaderna består eller om dom är utbytbara. Verkar ju inte vara rymdteknik precis... Det nr VP 873584 eller 873209 VDO nr N 03 540 217 N 03 320 711 Hittar dom dock inte på nätet nu. Redigert 11.Februar.2015 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Philonica III Svart 11.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2015 Stemmer,disse numrene finner jeg ingenting på.. Sitér dette innlegget Link to post
CapD Svart 11.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2015 HER er kortet som jeg har makan til. Synd han ikke sender til Norge Reidar http://www.jetcarrier.com her får du egen adresse i USA og videresending til Norge Sitér dette innlegget 1976 Huglo 27 1990 Hansvik 18 combi 1987 Nord West 900 2001 Terhi Nordic 6020 C - 2005 Quicksilver 620 Flamingo Link to post
Havlengt Svart 12.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2015 (redigert) Spenning til signalhorn er forriglet når dynamo ikke lader men får full spenning når motor går. Meinar du at det ikkje skal vera lyd i buzzer før motoren går og dynamo leverer spenning? Eg har forstått det slik at buzzer skal lyda når nøkkelen blir sett til første posisjon og deretter heilt til oljetrykk og lading er ok. ( dette er ein 42-motor ) Når nevnte feil ikkje er der, fungerer det slik eg beskriv i setningen over. Fint med fleire innspel på dette.. Redigert 12.Februar.2015 av Havlengt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 12.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2015 Avbildet kretskort var tidligste utgave og er blitt modifisert en rekke ganger med nytt delenr. hver gang frem til dagens kort som erstatter alle tidligere og har delenr. 22354203. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 12.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2015 Avbildet kretskort var tidligste utgave og er blitt modifisert en rekke ganger med nytt delenr. hver gang frem til dagens kort som. erstatter alle tidligere og har delenr. 22354203. kan en bruke di nye helstøpte istedenfor det gamle? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.