Jump to content

Alarm unit til tamd 40b virker ikke

Philonica III

Recommended Posts

Jeg hadde akkurat samme problem på min 41a. Du får tak i ny enhet, men den er dyr. Tror det var på marine deler jeg fant den. Men før du gjør det; bak på enheten er det 5 pinner. Sjekk om det er forbindelse mellom de to merket "+". Dette gjøres enklest ved å ohme med et multimeter. Når enheten er koplet inn skal den ha 12v inn på pin 1 og 2 fra tenningsnøkkelen. Sjekk at den har det. I så fall skal du også ha 12 mellom pin 3 og jord (husk å kople fra det som evnt er koplet på denne pinnen, så du vet hva du måler) dersom det ikke er forbindelse, eller ikke 12v + på pin 3 har du samme feil som på min, og det er svært enkelt å fikse. Kople bare en ledning mellom pin 1 og pin 3,så har du reparert den. Det som i sannsynligvis da har skjedd er at du har hatt en kortslutning mellom pin 3 og jord,feks i et eller annet meter. Pin 3 brukes vanligvis til å forsyne diverse målere med +12v. Kortslutter dette så brenner en leder av innvendig, og du mister dermed 12v innvendig i enheten også.

Lykke til

Hei og takk for tips.

En tusenkunstner som ikke har peiling, meg selv skulle selvfølgelig reparere dette. Oljelampa sluttet plutselig og virke. Så da at en ledning hadde løsnet fra loddingen. Loddet den på igjen, skrudde på tenningen og alt virket. Etter 5-10 sek. luktet det brent- slo av tenningen og fjernet ledningen fra der jeg loddet. Vrei om tenningen igjen, ingen brent lukt men olje lampa og alarmen virker ikke.Så slik er ståa.

Så til "svendmb" takk for tipset, men det du beskriver kan vel bare gjøres dersom ikke det hadde vært gjort noe ingripen fra min side.

"Kaptein NMBF" Kan du lage meg en er jeg takknemlig. Send en im eller på tlf.40221224

Reidar

Det høres veldig ut som samme feilen som jeg hadde. Du må finne ut hvorfor det kortsluttet, det har nok med den kabelen du loddet på å gjøre. Når det er ryddet opp i, fikser du enkelt kretskortet ved å kople sammen som jeg beskrev over. Skal sende deg et bilde i kveld når jeg kommer fra jobb, så ser du hva jeg mener. Bare vær sikker på at du ikke lenger har kortslutning i anlegget ditt.

Her er skjema for 41-300, usikker på om det er likt på 40-motoren..

bilde

bilde

På mine motorar fungerer panelet ( alle lysa virkar og buzzer fungerer normalt ved test)

Men når eg vrir nøkkel eit hakk mot høgre og lampane tennest, kjem det kun svak lyd I buzzer / kontra full piping når eg trykker "test"

Denne feilen er sporadisk, og eg måler 9-10V over buzzer, kontra normal spenning når eg brukar testknappen.

- Er det nokon som kjenner til denne feilen..?

Redigert av Havlengt (see edit history)

bilde

Regner med at det er denne du har. Slik sitter min montert. Som sagt, det første (og viktigste) er å finne ut hvorfor du fikk kortslutting. Du har sannsynligvis koplet feil da du loddet på den ledningen som var falt av. Så kopler du en ledning som vist med rød strek på bildet under. For sikkerhets skyld kan du legge en sikring på denne ledningen, da hindrer du at noe mer komplisert ryker neste gang du er uheldig.

bilde

Legger ved et bilde av enheten tatt helt ut av båten, muligens litt enklere å se da. Du skal altså kople en ledning mellom de to pinnene merket "+".

bilde

Spenning til signalhorn er forriglet når dynamo ikke lader men får full spenning når motor går.

Meinar du at det ikkje skal vera lyd i buzzer før motoren går og dynamo leverer spenning?

Eg har forstått det slik at buzzer skal lyda når nøkkelen blir sett til første posisjon og deretter heilt til oljetrykk og lading er ok. ( dette er ein 42-motor )

Når nevnte feil ikkje er der, fungerer det slik eg beskriv i setningen over. Fint med fleire innspel på dette..

Redigert av Havlengt (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...