Jump to content

Montere utvendig svinger for ekkolodd innvendig

jørn

Recommended Posts

Hei. Jeg har en slik svinger: http://www.medomarina.no/index.php?route=product/product&path=68_69_72&product_id=206

som jeg ønsker montere innvendig. Det er litt skrått der det skal stå så tanken var å skråkappe et avløpsrør, lime til skroget, fylle med frostvæske etc, feste svinger i lokket. Bruke slike deler:

https://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/vann-og-sanitar/avlop/avlopsror-og-tilbehor/avlopsror-452183/ og https://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/vann-og-sanitar/avlop/avlopsror-og-tilbehor/propp-452191/

Nøyaktig plassering prøver jeg da frem ved å ha svingeren i en pose med vann.

Hva tror dere?

bilde

Redigert av jørn (see edit history)

Jeg boret et hull i lokket som ledningen går gjennom, og tettet med sikaflex. Boret så et tynnere hull for å få ut trykket når du setter lokket på plass. Har limt fast enden av et avløpsrør, så det er pakning der. Brukt så et endelokk. I det tynne hullet har jeg så satt i en skrue når jeg er ferdig. Det er nok fylt opp, for det renner jo ut overskytende av det lille hullet.

• 4 måneder senere...
  • 2 år senere...

Jeg bringer liv i en gammel tråd. Skal montere et ekkolodd midlertidig i båten, og monterer det innvendig. Er metoden nevnt i første innlegg her en god måte å gjøre det på? Det gjør det i alle fall mindre permanent enn å lime fast svingeren med epoxy, og lettere å bytte svinger neste gang jeg bytter ekkolodd...

(Jeg regner med at tec7 eller andre slike fugemasser vil forstyrre signalet?)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Jeg har lige sat en svinger fast med tec7 og får et fint signal. Det fungerer nok mindre godt på store dybder og som fishfinder, men det er heller ikke mit behov. Spørgsmålet er om rystelser kan få det til at ryge af. Det har jeg ikke prøvet endnu da jeg ikke har været ud at sejle i båden.  Men som prøvemontering har det i hvert fald fungeret fint. 

Jeg satte fast en hekk-giver innvendig i RIBen med Biltemas versjon av Tech7. Virker overraskende bra. Er et slikt sonar og vision ekkolodd, og både bunnforhold, fisk og maneter er tydelig. Trodde selv dette skulle virke dårlig, men det ser ut til å gå helt fint. Nå vet jeg jo ikke hvor mye bedre en riktig innstallasjon faktisk ville blitt, men dårlig ble det ikke.

• 2 år senere...
Agne skrev for 2 timer siden:

Så da er det ikke noe problem og montere utvendig hekksvinger innvendig i epoxy lim

Velkommen til forumet og gratulerer med første post. :)

Potensielt er det en hel haug med problemer.

Men du kan unngå noen av de ved å gjøre skikkelig forarbeid. Legg giveren i en pose vann og hold den mot skroget der du har tenkt til å lime den, test gjennom båtens fartsregister. Ved innevndig montering er det avgjørende at skroget ikke har luftbobler i seg der du skal montere, og som ved all montering av ekkoloddgiver er det viktig at stedet ikke treffes av for mye luftbobler fra turbulent vann, begge deler finner du ut av ved å teste før montering.

Selv om montering er heldig, må du påregne effekttap og noe signalforvrengning. Hvor ille dette er varierer fra skrog til skrog.

Ekkoloddgivere med skannende ekkolodd er ikke egnet for innvendig montering i det hel tatt, de høye frekvensene får stort effekttap gjennom skroget.

Skulle du føle for å aktermontere, ligger det endel info om det her: 

Redigert av Team Colibri (see edit history)
  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...