jørn Startet 10.Februar.2015 Link til dette innlegget Startet 10.Februar.2015 (redigert) Hei. Jeg har en slik svinger: http://www.medomarina.no/index.php?route=product/product&path=68_69_72&product_id=206 som jeg ønsker montere innvendig. Det er litt skrått der det skal stå så tanken var å skråkappe et avløpsrør, lime til skroget, fylle med frostvæske etc, feste svinger i lokket. Bruke slike deler: https://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/vann-og-sanitar/avlop/avlopsror-og-tilbehor/avlopsror-452183/ og https://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/vann-og-sanitar/avlop/avlopsror-og-tilbehor/propp-452191/ Nøyaktig plassering prøver jeg da frem ved å ha svingeren i en pose med vann. Hva tror dere? Redigert 10.Februar.2015 av jørn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 10.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2015 Går fint å lime den i epoksy,eller araldit.Laga ein god kant rundt med sika,fylte araldit i ramma av sika satte ned giveren i limen.Funker fint,og enkelt.Bør ikkje bruke rapid,da det kan bli luftbobler Sitér dette innlegget Link to post
dakota Svart 10.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2015 Jeg har brukt samme løsning med avløpsrør og lokk som deg, og det har fungert helt fint i 20 år. I år bytter jeg ut til garmin farge ekkolodd , og bruker hekksvingeren. Men jeg bruker soyaolje i røret i steden for frostvæske. Sjekket med garmin, og det var ikke noe problem. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 10.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2015 (redigert) Og det er ikke fare for at soyaoljen vil fryse om vinteren? Redigert 10.Februar.2015 av jørn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dakota Svart 10.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2015 Har ikke hatt noen problemer med det. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 10.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2015 Så bra Har du fylt oljen helt opp til toppen? Hvordan la du ledningen gjennom lokket? Sitér dette innlegget Link to post
dakota Svart 10.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2015 Jeg boret et hull i lokket som ledningen går gjennom, og tettet med sikaflex. Boret så et tynnere hull for å få ut trykket når du setter lokket på plass. Har limt fast enden av et avløpsrør, så det er pakning der. Brukt så et endelokk. I det tynne hullet har jeg så satt i en skrue når jeg er ferdig. Det er nok fylt opp, for det renner jo ut overskytende av det lille hullet. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 10.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2015 Takker og bukker for utfyllende svar :) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2015 Finn et flatere sted og monter den med sakteherdende epoxylim. Så slipper du sølet med olje eller frostvæske. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
jørn Svart 23.Juni.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2015 Noen som vet om denne: http://www.biltema.no/no/Bygg/Kjemikalier/Epoksylim/Epoksykitt-2000019181/ kan benyttes til å lime fast avløpsrøret i glassfiberen med? Eller er pvc røret for fett? Prøvde med Tec 7, men satt dårlig... Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 3.August.2017 Link til dette innlegget Svart 3.August.2017 Jeg bringer liv i en gammel tråd. Skal montere et ekkolodd midlertidig i båten, og monterer det innvendig. Er metoden nevnt i første innlegg her en god måte å gjøre det på? Det gjør det i alle fall mindre permanent enn å lime fast svingeren med epoxy, og lettere å bytte svinger neste gang jeg bytter ekkolodd... (Jeg regner med at tec7 eller andre slike fugemasser vil forstyrre signalet?) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
MajorAndy Svart 4.August.2017 Link til dette innlegget Svart 4.August.2017 Jeg har lige sat en svinger fast med tec7 og får et fint signal. Det fungerer nok mindre godt på store dybder og som fishfinder, men det er heller ikke mit behov. Spørgsmålet er om rystelser kan få det til at ryge af. Det har jeg ikke prøvet endnu da jeg ikke har været ud at sejle i båden. Men som prøvemontering har det i hvert fald fungeret fint. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 4.August.2017 Link til dette innlegget Svart 4.August.2017 Jeg satte fast en hekk-giver innvendig i RIBen med Biltemas versjon av Tech7. Virker overraskende bra. Er et slikt sonar og vision ekkolodd, og både bunnforhold, fisk og maneter er tydelig. Trodde selv dette skulle virke dårlig, men det ser ut til å gå helt fint. Nå vet jeg jo ikke hvor mye bedre en riktig innstallasjon faktisk ville blitt, men dårlig ble det ikke. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.August.2017 Link til dette innlegget Svart 4.August.2017 Det burde gå greit å få den vekk om du bruker epoxy også. Rør med frostvæske går jo, men det er ofte litt styr med å få det tett. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sjeldenutpå Svart 4.August.2017 Link til dette innlegget Svart 4.August.2017 Eg har lest at det ikkje går an å ha slik innvendig montering på aluminiumsskrog. Er det nokon som har prøvd ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Mulligan Svart 4.August.2017 Link til dette innlegget Svart 4.August.2017 Joda, det går på et vis, men effekten blir redusert mer enn i et glassfiberskrog hvor effekten blir halvert. På den andre siden må man kunne tro at direktiviteten blir bedre enn et glassfiberskrog da aluminiumen er et homogent materiale, noe glassfiberen ikke er. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 4.August.2017 Link til dette innlegget Svart 4.August.2017 Direktiviteten , kan det forklares enkelt? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Agne Svart 15.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2020 Så da er det ikke noe problem og montere utvendig hekksvinger innvendig i epoxy lim Sitér dette innlegget Link to post
Team Colibri Svart 15.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2020 (redigert) Agne skrev for 2 timer siden: Så da er det ikke noe problem og montere utvendig hekksvinger innvendig i epoxy lim Velkommen til forumet og gratulerer med første post. :) Potensielt er det en hel haug med problemer. Men du kan unngå noen av de ved å gjøre skikkelig forarbeid. Legg giveren i en pose vann og hold den mot skroget der du har tenkt til å lime den, test gjennom båtens fartsregister. Ved innevndig montering er det avgjørende at skroget ikke har luftbobler i seg der du skal montere, og som ved all montering av ekkoloddgiver er det viktig at stedet ikke treffes av for mye luftbobler fra turbulent vann, begge deler finner du ut av ved å teste før montering. Selv om montering er heldig, må du påregne effekttap og noe signalforvrengning. Hvor ille dette er varierer fra skrog til skrog. Ekkoloddgivere med skannende ekkolodd er ikke egnet for innvendig montering i det hel tatt, de høye frekvensene får stort effekttap gjennom skroget. Skulle du føle for å aktermontere, ligger det endel info om det her: Redigert 15.Februar.2020 av Team Colibri (see edit history) Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
Akora Svart 16.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2020 Koffer ikke borre hull og montere den sånn som den skal være..? Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 16.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2020 Jeg har innvendig svinger og kjøpte ferdig opplegg som jeg ikke husker navnet på selvsagt men passer til garmin 720s, har fylt med frostvæske og har fungert helt fint i noen år nå Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 16.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2020 Den siste utvendige giveren jeg plasserte innvendig havnet i en kladd med sikaflex. Fungerer fint det også, i alle fall til mitt bruk. Ser fiskene godt. Sitér dette innlegget Link to post
buestad Svart 30.April.2021 Link til dette innlegget Svart 30.April.2021 Her er et bilde av mitt oppsett. Overgang til avløpsrør montert med Tec7, vann og giveren skrudd en plugg/lokk Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 30.April.2021 Link til dette innlegget Svart 30.April.2021 Må ha litt frostvæske i så den ikke sprenger av frost, og ikke får «belegg». Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 30.April.2021 Link til dette innlegget Svart 30.April.2021 Sjeldenutpå skrev On 4.8.2017 at 14.38: Direktiviteten , kan det forklares enkelt? Direktivitet er det samme som Retningsavhengighet. Hva @Mulliganmener i sitt innlegg aner jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.