Noreide Startet 10.Februar.2015 Link til dette innlegget Startet 10.Februar.2015 Hei Vi tenker å kjøpe en større båt for første gang. Vi er en familie på 2 voksne og 2 barn. Vi ser i hovedtrekk etter en båt på ca. 37 - 43 fot. Årsmodell ca. 2008 - 2014.Da vi ikke har erfaring så hadde det vært supert med noen innspill fra erfarende båt eiere. Vi tenker å benytte båten til turer, soling samt ha den liggende ved brygge ved landstedet og sove i den da. Vi tenker en båt med flybridge kunne vært greit. Noen som har innspill på løsninger som de mener er viktig når man ser etter båter ? Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 11.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2015 Generelt sett ... man må være var på båtlukt - skjønt det er neppe noe problem med en såpass ny båt. Jeg prøver å holde en oversikt på wiki over ting man bør tenke over: https://www.baatwiki.no/wiki/Kj%C3%B8p_av_b%C3%A5t Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Noreide Svart 11.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2015 Takk, der var det nyttig info. Står lite om hvilken båt og løsninger i båten som er lurt å legge vekt på. Er det noen som har erfaringer på det? Hørt noen som sier at det er viktig at flest mulig ser i fartsretningen når man kjører. Er det noe som man bør legge mye vekt på ? Er ikke alltid like fint vær så flybridgen kan jo ikke benyttes hele tiden. Noen andre momenter som er viktig ? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 11.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2015 Min vinkling til svar på spørsmålet er; har man bruk for den? Har man råd til den, innkjøp og drift/vedlikehold hvor sistnevnte koster langt mer enn man er klar over, og til slutt; hvilken båt blir lettest å selge igjen for det skal den nok, vil jeg tro. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Ida Marie III Svart 11.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2015 Jeg regner med at kjøper har oversikt over sin økonomi selv, så det lar jeg ligge... Flybridge er en utrolig smart løsning på en motorbåt. Du får en lukket allværsbåt på de dårlige dagene, og en solskinnsbåt på de gode dagene, jeg ville aldri hatt motorbåt uten flybridge.. Minus med en stor motorbåt, med store motorer på sikt, kan være et usikkert marked fremover. Er ikke unaturlig at Norge, som et av de siste landene i Europa, får/vill beholde avgiftsfri diesel. Er også usikker på hvor lett det blir å selge båter med store motorer i fremtiden. Alternativt er jo en type trawler, med mindre motorer, men likevel fordelene til denne typen motorbåter har. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 11.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2015 Står lite om hvilken båt og løsninger i båten som er lurt å legge vekt på. Enkelte har vel skrevet at det er viktig at barna får egne lugarer, så heller flere små lugarer enn få store. Vi sliter litt selv med dette, men det er jo også litt luksus å ha store lugarer. Hørt noen som sier at det er viktig at flest mulig ser i fartsretningen når man kjører. Det er sikkert et poeng, særlig i rasktgående motorbåt. Selv har jeg mest peiling på seilbåter. Skal se om jeg får oppdatert båtwiki'en på dette. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Goodspeed Svart 11.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2015 Et sted å å starte ifht å finne ut hva deres behov er ifht løsning kan være f.eks å starte med å sammenligne engelske båter (princess, fairline o.l.) som ofte har en løsning der man kommer inn i "stua" når man kommer inn i båten. Mens det er laget en pantry/kjøkkenløsning lenger nede fremme i båten. Motsetning til dette er f.eks mange svenske og norske båter (Nimbus, Viksund o.l.) som har en mer forhøyet sittegruppe oppe sammen med en kjøkkenløsning der hvor man kommer inn i båten. I tillegg har man jo trawlerløsninger som også er foreslått over. Som igjen kan gi spm om du ønsker mulighet for høyere fart eller ei. Ellers ville jeg tenkt på ting som - hvor mange toalett/bad, skal ungene ha egen lugar eller kan de bo sammen - skal vi ha med venner som gjør at man trenger minst tre lugarer? Størrelse på bad/dusj. Trenger man trapp eller kan man ha stige opp til flybridge pga dårlig rygg. Dette er bare noen av veldig mange kriterier man kan velge. Du vil sikkert oppleve at det er like mange ulike preferanser som det er medlemmer her på forumet. Men ifht å få konkrete innspill kan det være en ide å tenkte igjennom litt slike minimumsbehov, det gjør det enklere for medlemmer her med erfaring fra alle typer båt å kunne komme med tips. :) Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
tobixen Svart 11.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2015 En ting jeg kom på i farta (fra en annen tråd, diskusjon om midtlugar vs akterluger) ... Enkelte foretrekker å få litt avstand til barna (f.eks. putte barn i forpigg/baug, og selv sove i akterkabin), men det kan også være viktig at barna ikke har mulighet til å våkne opp og komme seg ut på dekk, badeplattform, etc uten å vekke de voksne. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Noreide Svart 11.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2015 Takk for gode tilbakemeldinger. Sikkert greit å ha en båt med totalt 3 lugarer ja. Da kan ungene ha en hver nå og spesielt når de blir litt eldre. Som jeg forstår riktig er det viktigere med 3 små lugarer en 2 store.. Også greit med 3 lugarer dersom vi skal ha noen kjente med på tur. Min oppfatning er også at mange norske båtprodusenter har høy salong og bestikk slik at man ser ut i fartsretningen. Mange av de utenlandske har nedsenket salong og bare 2 stoler i fartsretningen. Kan tenke meg at det ikke er populært for de minste og ikke se framover når vi kjører. Noen som har erfaring om at det er et problem ?Mine unger er 10 og 7 år. Låser man evt. døren om natten eller vil det ikke være fornuftig i forhold til sikkerhet ? Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 11.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2015 Du sier dere ikke har erfaring. Dersom det gjelder båt generelt, så bør man også tenke på at en motorbåt med flybridge i størrelsen 37-43 fot er noe helt annet enn feks. en 15 fots skjærgårdsjeep å håndtere. Uten den nødvendige erfaringen er det fort gjort å gå på noen blemmer som kan gjøre familiemedlemmer utrygge og lite komfortable med å være på sjøen. Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Noreide Svart 11.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2015 Jepp, det er jeg helt enig i. Er en forsiktig kar av meg så når jeg sier erfaring mener jeg erfaring med større båter som vi overnatter i og reiser på turer med. Vi har god erfaring med skjærgårdsjeep og har båtførerprøven begge oss foreldre.. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 11.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2015 Unger er jo så forskjellige - og båter også. Jeg ville aldri ha funnet på å låse ungene inne, og er ikke særlig bekymret for at de skulle finne på å rote seg ut på dekk mens vi sover. Når man er syv og ti, så kan man vel kanskje også berge seg om man havner i havet? Tiåringen vår falt i sjøen fra flytebrygga i mai, husker ikke om han hadde vest (balanserte ut på utriggeren), han greide fint å komme seg opp igjen. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Møkkalasset Svart 11.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2015 Vi ser i hovedtrekk etter en båt på ca. 37 - 43 fot. Årsmodell ca. 2008 - 2014. Da vi ikke har erfaring så hadde det vært supert med noen innspill fra erfarende båt eiere. Det er et voksent båtkjøp hvis man ikke har erfaring som båtfører. , jeg ville aldri hatt motorbåt uten flybridge.. Må ikke glemme begrensningen med seilingshøyder som følger med flybrigde. Kommer selvsagt an på hvor man ønsker å ferdes. Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 11.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2015 Tre lugarer i den størrelsen betyr vel også at man enten får en motor med gir eller to med drev. Hva er ønsket? Det skrives side opp og side ned om store tørste motorer som krever uhorvelige mengder diesel. Jeg ser ikke på det som den størst utgiften, fyller for rundt 15.000 i året. dette er ikke den største utgiften. Greit å ha lugarer man slipper å krabbe i, samtidig er det greit å huske at man bare sover der. Sealine burde stå på listen din over båter du bør se på, fine løsninger. Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 11.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2015 Jepp, det er jeg helt enig i. Er en forsiktig kar av meg så når jeg sier erfaring mener jeg erfaring med større båter som vi overnatter i og reiser på turer med. Vi har god erfaring med skjærgårdsjeep og har båtførerprøven begge oss foreldre.. Ja men da vet du jo hvilke utfordringer du møter og min smule bekymring er helt ubegrunnet ;-) Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Noreide Svart 11.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2015 Er ganske klar på at flybridge båt vil passe oss best. Ser at Skorgenes 375 og 395 har tre lugarer og ser bra ut. Noen med erfaring fra dette merket ? Har en båtplass med 5meter lysåpning i marina så da skulle det gå helt fint. Jeg har ikke mottatt noen tilbakemeldinger vedr. krav til å se ut i fartsretning for hele familien under fart. Muligens min vurdering med at det må vektlegges høyt er litt feil ?? Drivstoff forbruk tenker jeg litt på. Tenker på motor størrelser på 500 - 650 HK. En del av båtene på 42-43 fot har store motorer som er 800-900 Hk som vil koste en del å benytte. Er redd for at det blir bare en vond tanke med at det flyger ut for mye penger i drivstoff når den brukes. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfare Svart 11.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2015 (redigert) Ang ditt spørsmål i innlegg #9: Jeg har kun hatt båter med "sosial" førerposisjon, altså at det er plass til flere rundt der. Og det er veldig greit. Hører andre som har kun et par plasser rundt førerposisjon klage på at det blir litt lite sosialt under kjøring. Ved landligge er det ikke nøye, da kan alle samles uansett. Men under kjøring kan det bli litt ensomt...(?) Spesielt med venner med på turen. Jeg har selv 2 stykker på 8 og 10 år, de trives best lengst mulig fram i båten under fart, der bølgene kjennes best Men det er veldig greit med muligheten for selskap på "transport-etapper". Jeg ville lagt litt vekt på dette. Ellers så ville jeg startet med å finne ut om jeg skulle hatt en saktegående eller hurtiggående båt. Jeg har selv hurtiggående, pga en litt begrenset skjærgård. Vi må forflytte oss en del for å komme noen plass, og da blir det for mye kjøring/for lite landligge med saktegående. Hadde jeg bodd på sør/østlandet, med den skjærgården der, hadde jeg vurdert saktegående. Dette kan jo utgjøre en viss økonomisk forskjell vil jeg tro. Edit: Du var før meg, det der er vel hurtiggående båter, så da er vel det valget gjort Redigert 11.Februar.2015 av Sjøfare (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 11.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2015 Azimut og nyere Princess er lyse innvendige. Har selv Azimut som vi er godt fornøyd med. Vi har 2 cabiner, men de leveres også i 3 cabiner. En venn har Skorgernes 395, og han er også godt fornøyd. En annen god båt er Galeon 390. Akslingsbåter bruker drivstoff, men det sparer du på vedlikehold. Det du bruker mer i diesel, koster tilsvarende i service på drev. Antar kanskje at drevbåt har høyere kost. Og ser ofte at større båter gjerne har skiftet drev, og det sier meg at de ikke holder så bra til nyere større diesler med stort moment. 2 motorer er sikrere enn 1 motor. Men kostnadene er doblet med 2 motorer. Akslingsbåt, bedre og manøvrere, ingen spesiell planingsterskel. Drevbåt, går fortere, mindre drivstofforbruk. Drivstoff er vel den minste kostnaden i løpet av året :) SKiftet elektronikk og ny hekktrhøster i år. Er noen års forbruk av diesel det :) Båt= investering i helse. PS de går sakte og. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Bergen dørk Svart 11.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2015 Hva med en Viksund 360? Har tre kabiner og er vel ikke større enn at den er mulig å håndtere. http://www.finn.no/55199889 Eller en Princess 42? http://www.finn.no/54777376 Dette er jo flotte båter og siden pris ikke nevnes er det vel bare å kjøre på med forslag. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
brs Svart 11.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2015 Tror ikke jeg hadde lagt noe vekt på antall sitteplasser i kjøreretning. Mesteparten av tiden i båt er når den ligger stille og gjerne går en i ruslefart. Finn en løsning en liker. Norske løsning eller utenlandske med salong litt lavere, ofte litt romligere. Finn en flybrigdeløsning en liker. Hadde nok gått for aksling i en så stor båt. Solid løsning. Sitér dette innlegget Link to post
brs Svart 11.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2015 Tror ikke jeg hadde lagt noe vekt på antall sitteplasser i kjøreretning. Mesteparten av tiden i båt er når den ligger stille og gjerne går en i ruslefart. Finn en løsning en liker. Norske løsning eller utenlandske med salong litt lavere, ofte litt romligere. Finn en flybrigdeløsning en liker. Hadde nok gått for aksling i en så stor båt. Solid løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Noreide Svart 11.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2015 Ja liker Princess 42 men er som sakt litt redd for drivstoff forbruket. Er det ikke vesentlig forskjell på en sesong med litt kjøring på en båt som veier 14.000Kg med 960Hk og en båt som veier 8.600Kg med 600HK ? Princess 42 ser ut for meg har bare to sitteplasser i fartsretningen. Alle sittegrupper er betydelig under førerplass nivå. Tenker også på dette med antall fot.. Tar de da alltid med baugspydet ? På enkelte båter er baugspydet ganske langt og dersom de tar det med så øker man "falskt" båten med 2 - 3 fot ? Konklusjonen min er så langt - Båt med flybridge. Da har vi båt for soldager og for regndager - Båt med minimum 2 lugarer, mens helst 3 lugarer ( heller litt liten en for store) - Legge vekt på at alle familiemedlemmene skal se fram i fartsretning - Hurtigående båt ( marsjfart 23- 27 knopp). Bor på vestlandet Andre som har innspill på hva som er viktige hensyn å ta hensyn til med kjøp av båt 37 - 42 for en familie på to voksne og 2 barn ( 7 og 10 år). ? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 11.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2015 Må ikke glemme begrensningen med seilingshøyder som følger med flybrigde. Kommer selvsagt an på hvor man ønsker å ferdes. Har hatt flybridge båter i over 15 år, og så langt har det aldri hindret meg noe videre...bortsett fra nede i Frankrike for et par år siden... Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 11.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2015 Jeg ville lagt vekt på -skikkelig god og sosial løsning på fly, herunder stor fly - antallet lugarer, ungene skal vil og må få ha med seg noen. Men det begrenser utvalget i denne størrelsen - akslinger uten tvil - store og solide motorer, ikke fordi jeg skal bruke dem hardt, men da rusler de lett i den farten jeg bruker dem. - enkle og anerkjente motorer - sitteplasser i fartsretningen er for oss en begrensing i sjø, skulle gjerne hatt bedre muligheter der - god utrustning, det koster vannvittig mye å sette inn, men selger får ikke nevneverdig for det ved salg. - kurrant merke å selge, personlig ville jeg nok holdt meg til de som er anerkjent for lange og gode tradisjoner med båter av den typen du ender med. Sitér dette innlegget Link to post
ReodorF Svart 11.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2015 Flest mulig bør kunne se i fartsretningen, det gir også god opplæringsmulighet for ungene, og bør prioriteres. Dessuten god utsikt fra salongen. Noen båter har en senket salong slik at den er "nede i sumpa", som f.eks. Princess. Det ville jeg aldri hatt. Det var gørr kjedelig å være med på den båtturen.Støtter lukket allværsbåt med flybridge, og f.eks. kalesje over akterdekk, + stor nok badeplattform til å ha jolla i daviter. Åpningen ut til badeplattform bør ikke være midt i båten, da det ødelegger muligheten for god møblering i et hjørne på akterdekk.Minst 2 lugarer. Med unger på 10 og 7 år, låser man IKKE døren om natten.Ville også valgt fast aksel og både baug- og hekk thruster. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.