Gert84 Startet 11.Februar.2015 Link til dette innlegget Startet 11.Februar.2015 ENKELT og greit. Har den kommunale båthavnen lov til å stenge på vinteren? (Kjenner vel egentlig svaret) men er dette vanlig.? Har lagt samme plassen i 5 år. Er havnevesenet som styrer dette. Er i elva og plutselig i år valgte de å sette opp et skilt I havna om at havna var stengt fra 1 november. Ringte me ein gang for at høre hva dette var for noe. Hadde bestemt meg for at ha båten ute hele året for vinter fiske etc. Neida havna var stengt pga. Mulighet for slitasje på flytebryggene pga. Is. Å sånn hadde det alltid vært men i år ville de håndheve det.. (lite å gjøre på jobben tydeligvis) Men jeg kunne få leie vinterplass litt lengre nedre i elva for ex antall 1000 lapper... for akkurat der er strømmen litt annerledes så de mener der ikke blir is der.. MEN.. på den faktura jeg mottar står der: båtplass 3 mtr. Enhet: år. Da mener jeg vel at de ikke har noe å skulle ha sagt om jeg ligger der hele året.. betale jo for 3 mtr enhet pr år? Fakturaen står der ingenting om at dette er fra 1 april til 1 november... der står enhet: år.. er jeg vanskelig. ? ;) litt sent jeg tar det opp men der å da var jeg lovlydig å gjorde som der ble sagt å tok opp båten.. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2015 Klart de har lov. Man skal huske at innbyggerne er til for å underholde Kommunen. Og ikke omvendt. Det er ikke ment at Kommunen skal serve innbyggerne. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 11.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2015 Om det er kommunal båthavn, kommersiell eller båtforening spiller vel strengt tatt ikke noe rolle her - det som betyr noe er kontrakten. Dersom kontrakten ikke spesifikt avgrenser tidsrommet du kan bruke havna på, så har du en muligens en sak - skulle jeg tro. På den andre siden, er det is, så er det vel ganske naturlig at havna ikke kan brukes. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
LM 605 Svart 11.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2015 Samme opplegg her i Kristiansandsområdet, i de kommunale båthavnene. Plassen leies i fra 1 April til 1 November. Enkelte båthavner blir man vel anvist til, for eventuell vinterfortøyning p.g.a. værforhold/bryggeforhold/strøm, etc. Leien er jo da en del rimeligere. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 11.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2015 Dette er helt vanlig og kommunen har lov til dette, det er antakeligvis du som har snytt kommunen med og ligge "gratis" på plassen din vinterstid. Vil tro de fleste kommuner har reglement og gjeldende bestemmelser for båthavnene på nett nå. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2015 For å være litt mer seriøs enn mitt forrige innlegg. Kommunen som utleier setter betingelsene. Så er det opp til leietaker om man ønsker å forbli leietaker. På mitt hjemsted er det de samme forholdene. Kun en brygge der det ligger noen småbåter. Resten er stengt. Hulda er for stor til å kunne ligge i sjøen om vinteren. Derfor valgte jeg å flytte båten og har nå bryggeplass 12 måneder i året med eget strømuttak. Men vannet stenges naturligvis. Sitér dette innlegget Link to post
Olepo Svart 11.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2015 (redigert) Som flere her nevner er det nok ganske vanlig praksis å stenge av hele eller deler av havnene på vinteren. MEN, dersom det er begrensning på tidsrommet man kan disponere plassen burde vel dette spesifiseres i leiekontrakten/avtalen?? I "vår" havn kan man leie enten sesongplass (01.05. - 31.10), eller helårsplass. De som leier helårsplass blir henvist til brygger med bobleanlegg som dermed er isfrie gjennom vintersesongen. Dette fremgår tydelig av leieavtalene. For oss med sesongplass er det som regel ikke noe problem å legge ut båten før 01.05. dersom havna er isfri og bryggene klare. Mange vil jo starte sesongen til påske . Redigert 11.Februar.2015 av Olepo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 11.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2015 I "vår" havn kan man leie enten sesongplass (01.05. - 31.10), eller helårsplass. De som leier helårsplass blir henvist til brygger med bobleanlegg som dermed er isfrie gjennom vintersesongen. Virker som en ryddig og veldig grei løsning synes jeg Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 11.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2015 Virker som en ryddig og veldig grei løsning synes jeg Ganske normalt også, tror jeg. Kontrakten spesifiserer en tidsperiode, men i praksis er det været som avgjør. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Gert84 Svart 13.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2015 Som flere her nevner er det nok ganske vanlig praksis å stenge av hele eller deler av havnene på vinteren. MEN, dersom det er begrensning på tidsrommet man kan disponere plassen burde vel dette spesifiseres i leiekontrakten/avtalen?? I "vår" havn kan man leie enten sesongplass (01.05. - 31.10), eller helårsplass. De som leier helårsplass blir henvist til brygger med bobleanlegg som dermed er isfrie gjennom vintersesongen. Dette fremgår tydelig av leieavtalene. For oss med sesongplass er det som regel ikke noe problem å legge ut båten før 01.05. dersom havna er isfri og bryggene klare. Mange vil jo starte sesongen til påske . Sitér dette innlegget Link to post
Gert84 Svart 13.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2015 Ja dette virket veldig ryddig. Å som jeg skrev i starten... så kjenner jeg jo egentlig svaret. Men reagere på måten fakturaen er laget. Finnes ikke noe kontrakt ellet noget.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.