Jump to content

Raymarine CPT 110 svinger - båthenger

roald amundsen

Recommended Posts

Spekulerer på og kjøpe en kombiplotter fra Raymarine. A 97 eller A98.

For og få utnyttet ekkolodd egenskapene til A98 optimalt med CHIRP og DownVision må jeg montere en utvendig svinger.

Den Raymarine har heter CPT 110, og blir en stor kladd montert under båten. Lurte på hvordan dette vil bli når jeg tar båten opp/ned fra hengeren med hensyn til rullene. Vil det skade svingeren, eller i verste fall skroget på båten. Noen som har erfaring med lignende problemstilling når det gjelder "utstående" svingere. Nå har jeg snakket med flere forhandlere som sier forskjellige ting. Til og med support på Raymarine er usikker.

Ett annet spørsmål er om det er erfaringer her inn omkring behovet for denne nye teknologien, eller om man klarer seg med A97 som kun har digitalt lodd, og dermed mye enklere montering til vanlig matauke. Erfaringer på dette mottas med stor takk. :fishing:

Bilde av svingeren

http://www.raymarine.com/view/?id=8622

Takker for fornuftige svar så langt. Jo da CPT 100 hadde vært en løsning det da, men det står en VP D3 med DP drev og bobler i hekken + trimflaps som tar stor plass. Er vel ikke så smart med en hekksvinger da har jeg fått høre. Ellers så er det i utgangspunktet kun to ganger i året den er oppe/ned på hengeren, men det holder vel til å være uheldig og knekke svingeren det da.

Vil det fungere med en gjennomgående standardsvinger for eksempel Airmar P19 på denne båten da, eller må jeg ta til takke med en innvendig montert svinger. Båten er en Grandezza 26 CA med en VP D3 (200 hk) DP drev om bord.

Leste en plass at ved hastigheter over 25 knop så ble det problemer med gjennomgående standardsvingere også. Har ikke skjønt hva problemene gikk ut på, men det er kanskje noen som har erfaringer. Er det kun det at loddet forsvinner ved høy hastighet er det jo ikke store problemet, men er det andre alvorligere ting som skjer er det jo verre. :diving:

Redigert av roald amundsen (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...